Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

-Karen versus Porsche, (plus wat tech. uitleg)+ UPDATE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: -Karen versus Porsche, (plus wat techn. uitleg)

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
    oh... en als je 15 meter van het model staat , heb je met deze waarden een DOF van 8 meter
    Dat wou ik nou net ook posten...
    Verder ook eens met die ongemakkelijke pose...

Comment

om het even hoe je het gedaan hebt

is in elk geval innovatief en prettig om naar te kijken

en je uitleg verduidelijkt ook veel
      D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
      Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
      en ewa flitsspeelgoed

Comment

Soms vraag ik mij af waarom goeie foto's een verklaring nodig hebben...

Van mij mag deze foto in 'tgroot op iedere straathoek, en ik zal er iedere keer naar kijken
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Re: -Karen versus Porsche!

Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht

Ik denk nu echt dat jullie de zeer uitgebrijde mogelijkheden van natuurlicht onderschatten.
          Het moet me even van het hart maar ik denk dat je de mogelijkheden van het groene boekje onderschat

Maar soit, dat is compleet off topic. De foto komt wat onnatuurlijk over maar als reclameadvertentie zou deze niet misstaan.
          http://blackletterday.wordpress.com

Comment

foto doet me weinig

Comment

de foto heeft wel iets, en chapeau als ie effectief in deze compositie getrokken is.

Maar toch lijkt het erop dat het model erop geplakt is, eens te meer omdat ik op kniehoogte e.d. enkele foutjes in het uitknippen meen te bespeuren.
              Mvg,
              Johan

Comment

Het is af en toe eens goed dat er dergelijke foto´s worden geplaatst hier. Dat deze foto zowel negatieve als positieve reacties teweeg brengt is een bewijs dat je de mening en smaak van mensen nooit in vakjes mag steken.
                Voor de bijkomende verklaring had ik ook zo een gedacht dat er hier het een en ander niet klopte, met de verklaring erbij blijf ik onbewust een beetje speuren naar onvolmaaktheden of manipulatiefouten die bewijzen dat hier ferm mee getrukkeerd werd ... maar ik vind er geen
                Enfin, daarom voor voor mij zeker een
                BD0723BE

Comment

De foto komt mij ook wel raar over, maar ik heb geen reden om aan uw woorden te twijfelen. PS is krachtig, maar licht is ook heel krachtig.

De foto lijkt mij een heel goed concept voor een commercial.
                  Wat er oa nog teveel aan is, zijn de huizen aan de linkerkant.
                  Die zou ik weghalen.

Ik zou de foto nog vereenvoudigen tot zijn essenties.
                  Haal de huizen weg en behoudt alleen een toon van blauwen en zwart, met strakke lijnen.
                  Zo'n kleurenpalet geeft een professionele/corporate indruk (kijk maar eens nr het kleurgebruik van IBM of Microsoft) die in overeenstemming is met een typisch imago van een porsche/klassebak.

Ik vind de positie van het model goed tov van de auto, maar in het geheel wat te centraal. Ik zou eens zien of een crop de foto niet beter tot zijn recht laat komen.
                  Last edited by PSG; 17 september 2007, 20:18.

Comment

Ik kijk nu vandaag al meermaals naar deze, en net als zovele anderen krijg ik het gevoel dat er niets klopt... Een Porsche is een sportauto, en dus nogal laag. Maar dit lijkt me dan wel een groot model... Ook heb ik het gevoel dat je zoiets op zo'n afstand eerder zal bereiken met een breedhoek dan met een grote tele (een grote tele zal de scherptediepte nog een stuk kleiner maken) Als de foto effectief is genomen met een 75 mm (exif's kunnen gemakkelijk gemanipuleerd worden), dan schat ik dat de fotograaf maximum zo'n 6 meter van het onderwerp vandaan stond. Met zo'n afstand, f-getal en brandpuntsafstand, is de scherptediepte ong een meter, dus zeker geen 2 parkeerplaatsen zoals op de foto te zien is.

Mijn gok is ofwel een collage, wat mij een beetje ingegeven wordt door de sterkere halo's rond de schoenen van het model, in contrast met de schaduw onder de auto, maar dit wordt ontkend...

Ik krijg echter het gevoel dat ik enige reflectie van het model had moeten zien in de auto, en dat zie ik op het eerste gezicht niet.
                    Dus, mijn andere idee, als alles op de positie stond zoals de fotograaf beweert, zou ik denken aan een fotomuur of zo (http://fotomuur.wfcommerce.nl/), of een op maat gemaakte backdrop.

Wat het ook zij, deze foto weekt inderdaad wel reacties los, maar vermoedelijk niet om de juiste reden (of juist wel als de poster een sociaal experiment uitvoert )

Comment

Spacemanbow schreef:
                      dan schat ik dat de fotograaf maximum zo'n 6 meter van het onderwerp vandaan stond
                      Wel, eigenlijk stond ik op een vijftiental meter van het onderwerp,...dus zeker genoeg om voldoende scherpte diepte te hebben.

Tussen het model en de auto liggen twee parkeer vakken(ong.5,50m)

Op de foto recht uit de cam heeft het model absoluut geen schaduw,...heb dus niets hiervan moeten wegvagen.

@ PSG: die huizen links wegwerken om het nog eenvoudiger te maken,is waarschijnlijk wel een goed idee.

Nog een laatste woordje over het model,...ze is wel een beginnend model,
                      (was een van haar eerste "serieuse" shoots) vandaar die kleine bekramtheid in de poses, maar zeer leergierig!

Thanks for commenting, grtz, Daniel
                      .

Comment

Post de foto eens in volle kwaliteit als je wil.
                        Volgens mij zit er zelfs een serieuze blur op de huid van het model.
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Mooie foto doet mij een heel klein beetje denken aan werken van Lee Brimble en Joe Winsor Williams... een beetje maar he want die mannen zijn echt genieën

Maar het is idd zeer mooi. En het de huizen aan de linkerkant wegwerken is een goed idee. Je hebt de rechterkant toch al verwijderd
                          http://frederikherregods.be

Comment

Re: -Karen versus Porsche, (plus wat tech. uitleg)+ UPDATE

Ok, ik volg jullie ideen en heb de foto wat opgezuiverd links...

Bedankt voor de vele comments!

Grtz, Daniel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
                              Wel, eigenlijk stond ik op een vijftiental meter van het onderwerp,...dus zeker genoeg om voldoende scherpte diepte te hebben.

Tussen het model en de auto liggen twee parkeer vakken(ong.5,50m).
                              Gezien ik me ook wat vragen stelde over de verhoudingen, Karen lijkt te groot ten opzichte van de Porche, en de uitleg dat men dat bekomt met een tele geen hout snijdt (het is de afstand tot het onderwerp die de verhoudingen bepaalt en niet het type lens (dat bepaalt de uitsnede)), even mijn toevlucht genomen tot meten en rekenen:
                              De hoogte van Karen op de foto bedraagt 520 pixels en de hoogte van de wagen 205 pixels.

Als ik veronderstel dat Karen 1,80m meet dan is het gedeelte van Karen dat overeenkomt met de auto 1,80m x 205 / 520 = 71 cm afgerond. Als we dan de afmetingen van Daniel (zie quote) er bij nemen bekomen we met een beetje driehoeksmeting dat de hoogte van de Porche 71cm * (15m + 5,5m) / 15m = 97cm is.
                              Van auto's heb ik geen verstand, maar deze uitkomst lijkt mij mogelijk ... te meer daar Karen misschien nog iets groter is en de schattingen van Daniel ook nog een beetje kunnen afwijken.
                              De indruk dat de verhoudingen foutief zijn wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het lage camerastandpunt (schat zo'n 65 cm boven de grond).
                              Mijn besluit is dus dat de verhoudingen wel eigenaardig lijken maar toch best mogelijk zijn .

mvg

Luc
                              Als er wind is, droogt de was.

Comment

Re: -Karen versus Porsche, (plus wat tech. uitleg)+ UPDATE

Volgens mij is dit ook GEEN collage:

Gegeven :

Cayman : hoogte 130 cm, pixelhoogte: 205px
                                Karen : hoogte 178 cm, pixelhoogte (zonder schoenen) : 485px
                                Sensorhoogte : 24 mm
                                Brandpuntsaftand : 75 mm

Als de auto 130 cm is, bestrijkt het beeld, verticaal, ter hoogte van de wagen (130cm/205px * 600px) = 380 cm.

Wil men met een 75 mm een voorwerp van 380 cm over de kortste zijde van de sensor krijgen (24mm) dan moet men ongeveer (3800mm / 24 mm * 75 mm) = +- 11,9 m van de auto staan.

Als Karen 178 cm is, bestrijkt het beeld, verticaal, ter hoogte van Karen (178cm/485px * 600px) = 220 cm.

Wil men met een 75 mm een voorwerp van 220 cm over de kortste zijde van de sensor krijgen (24mm) dan moet men ongeveer (2200mm / 24 mm * 75 mm) = +- 6,8m van Karen staan.

Dit wil zeggen dat er tussen Karen en de wagen (11,9m - 6,8m) = 5,1 m =+- 2,5 meter per parkeerplaats wat me heel aannemelijk lijkt.

Dus wat de verhoudingen betreft, denk ik dat daar niet hoeft over worden getwijfeld
                                Last edited by slr; 23 september 2007, 17:57. Reden: Even ter verduidelijking dat ik de TS verdedig, alvorens men weer met scherp gaat schieten.
                                www.stevenlangeraert.com

Comment

Working...
                                X