Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Bedankt voor de vele positieve reaktie, 't doet plezier!
Ik ben ook heel blij dat foto 3 in de smaak valt... het is ook bij uitstek mijn favoriet. Dit is één van de foto's die ik "gepland" heb en die er perfect is uitgekomen zoals ik ze wou. Die fot ging als volgt: ik was wat aan't rondslenteren in Bangalore, in de buurt waar ik logeerde (buiten het centrum). Aan de bushalte zag ik deze man die in de eerste plaats opviel door zijn karaktervolle kop en dikke zwarte bril. Ik ben er dan naast gaan zitten en een klappeke beginnen doen. Toen stak hij zo'n bidi op (klein Indisch sigaretje) en besefte ik dat ik heel snel moet zijn! Die bidi'kes zijn op een halve minuut op! Ik zag "deze" foto voor me, zette snel mijn lens op volle opening (f/1.4) en vroeg of ik een foto van hem mocht maken. Hij was duidelijk geflatteerd en nam nog een extra trek van zijn sigaretje. Klik klik, 2 of 3 foto's gemaakt, waarvan dit de beste is. De man vond de foto zelf ook goed (lang leve digitaal voor zo'n dingen).
@ stevenVH: je suggestie van zwartwit is een goeie... ik heb het al lang geprobeerd want het was ook mijn gedacht . Toch vind ik de kleurenversie al bij al beter, waarschijnlijk omdat ze zowiezo al redelijk monochroom is.
@ renaat: welkom in de "bokeh lovers" club, je het het goed gespot. Deze foto is gemaakt met de Nikon 85/1.4 AF... ik zal "nooit" een camera kopen waar die niet op past...
@ robert: wat mij betreft is er wel degelijk nood aan "maatschappelijke discussies" over de ethiek rond fotografie! Ik maak me echter weinig illusies dat dit op een beschaafde manier kan op een internet forum (men noemt mij nochtans een geboren optimist ). Ik vermoed/hoop dat je commentaar niet specifiek op deze foto's betrekking heeft? Je haalt in elk geval een heel goed punt aan en ik stoor me dikwijls erg aan foto's die "gestolen" zijn met een lange tele en waarvan je met quasi zekerheid kan zeggen dat de gefotografeerde (1) niet wou gefotografeerd worden en (2) zeker niet op het internet zou willen staan (WorldWide weetjewel). Spijtig genoeg staan zelfs hier op BD geregeld dergelijke foto's, soms zelfs met toevoegingen als "Zie eens wat mottig mens met rotte tanden ik nu met mijn 300mm lens heb kunnen strikken, laat ze ons allemaal even uitlachen. O ja, kommentaar over de crop is welkom en is mijn lens niet haarscherp?" (ik overdrijf nog niet eens zo veel). Zo'n foto's komen inderdaad dikwijls uit ontwikkelingslanden (och die mensen hebben toch geen internet) maar ook van dichter bij huis.
Zelf zal ik, zeker in een ontwikkelingsland, steeds impliciete of expliciete toestemming willen van de mensen als ik hen close-up fotografeer. De langste lens die ik daarvoor gebruik is de 85mm en dat vind ik al iets te lang, de 35 gebruik ik heel veel. Ik probeer ook om de mensen, hoe arm ook, te tonen in hun schoonheid en waardigheid. Overigens, zelfs de Indiërs uit de sloppenwijken hebben dikwijls een fierheid en stijl waarbij de meeste catwalk babes in het niets verzinken.
Ik heb in heel mijn leven één sneaky foto van een dakloze op een bank gemaakt en voel me er nog slecht bij. Ik hoop dat je gerustgesteld bent Robert?
Overigens geef ik om verschillende redenen zelden of nooit geld in ruil voor een foto (dat wordt in de meeste gevallen terecht afgeraden). De mensen amuseren zich heel goed als ik heb fotografeer, zijn blij met de resultaten en als ze een winkeltje of zo hebben zal ik er wel iets kleins kopen.
@ renaat: welkom in de "bokeh lovers" club, je het het goed gespot. Deze foto is gemaakt met de Nikon 85/1.4 AF... ik zal "nooit" een camera kopen waar die niet op past...
Ik hoopte stiekem dat het de 85mm 1.8 was aangezien ik van plan ben deze te kopen Hoewel, qua scherpte zijn ze blijkbaar bijna identiek, alleen de bokeh schijnt nog iets beter te zijn bij de 1.4. Ik vrees alleen dat mijne portemonnee de 1.4 niet kan betalen..
Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen
Ik hoopte stiekem dat het de 85mm 1.8 was aangezien ik van plan ben deze te kopen Hoewel, qua scherpte zijn ze blijkbaar bijna identiek, alleen de bokeh schijnt nog iets beter te zijn bij de 1.4. Ik vrees alleen dat mijne portemonnee de 1.4 niet kan betalen..
Dag Renaat, ik heb vroeger de 1.8 versie gehad en daar doe je zeker ook geen verkeerde koop mee hoor! Maar die 1.4 kwam ik tweedehands tegen aan een schappelijke prijs (550 of 600 euro dacht ik - is relatief natuurlijk) en om de een of andere reden bevalt die me veel beter... de bokeh is subliem (alhoewel de 1.8 niet slecht is op dat punt) en die lens is perfect bruikbaar op 1.4.
Kris
Schitterende reeks met de derde als sublieme topper.
Die mag voor mij niet enkel in de HOF, hij mag de wereld rond. Héél knappe fotografie
[in de rand]
Mijn manier van fotograferen in de derde wereld?
Ik vraag zogoed als altijd toestemming. En als ik een plaatje maak waar betrokkene niets van weet ... dan toon ik ter plaatse de foto en vraag die toestemming.
Ik heb hier enkel positieve ervaringen mee. Als de mogelijkheid bestaat (en die heb ik bijvoorbeeld in Gambia) dan krijgt iedereen van mij een mooie afdruk van zijn/haar portret.
Comment