Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat heeft een statief met diafragma te maken De foto is gewoon nogal slordig bewerkt en tegen een drukke achtergrond genomen, in het vervolg beter een iets rustigere achtergrond kiezen.
HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII
volgens mij juist getypt: voor een blurry achtergrond hef je een volopen (groot) diafragma nodig, f 2.8 bijvoorbeeld. Aangezien de sluitertijd dan kort genoeg blijft heb je niet snel (overdag en in openlucht) een statief nodig.
Denk dat hier de afstand tot de achterliggende gebouwen hier meer van belang was (als je alle bandmembers scherp wil)
En ik bedoelde ivm dat statief het volgende:
meer scherptediepte --> diafragma moet kleiner --> meer donkere afbeelding --> langere sluitertijd gebruiken om dit te corrigeren --> meer kans op onscherpe foto (vooral bij valavond dan) --> statief is mss handig OF we zorgen voor meer licht (maar had beiden niet bij de hand)
canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX
Tenzij je aan de belichting al wat veranderd hebt, lijkt het hier niet dat je nog meer scherptediepte zou nodig hebben, zowel de voorste als achterste persoon zijn relatief scherp. Aangezien de groep belangrijker is dan een storende Antwerpse muur, is een grotere scherptediepte net datgene wat je hier wil vermijden.
Als de foto er zich toe leent kan je het effect van groot diafragma nog proberen nabootsen met masks, gradient-tool eventueel over verschillende layers. Maar sinds bepaalde delen van de achtergrond zich hier op dezelfde afstand bevinden als sommige bandmembers ga je nooit een realistisch effect krijgen. Persoonlijk zie ik niet meer mogelijkheden dan een egale zwarte Photoshop-achtergrond (met eventueel een halo rond de contouren) om een soort "studioshoot-gevoel" te geven
Herken de omgeving ni onmiddelijk (De Rots, Panddemonium, ..?). HTL = Hof Ter Loo
Ah, ok, maar het was niet de bedoeling om het op een studioshoot te doen lijken ;-) En inderdaad, lachende gothic bandleden op een foto is weer iets wat origineels, samen met die 'urban' achtergrond
Het is inderdaad naast De Rots gefotografeerd, goed gezien ;-)
En ik kan 1 september niet naar Hof ter Lo, want dan moet ik fotograferen op velorock in Oostende met opnieuw Angeli di Pietra (zie foto hierboven), Killer, SODOM en nog veel andere groepen.
canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX
En ik bedoelde ivm dat statief het volgende:
meer scherptediepte --> diafragma moet kleiner --> meer donkere afbeelding --> langere sluitertijd gebruiken om dit te corrigeren --> meer kans op onscherpe foto (vooral bij valavond dan) --> statief is mss handig OF we zorgen voor meer licht (maar had beiden niet bij de hand)
Men bedoelde eigenlijk dat je diafragma beter open getrokken was, zodat er MEER licht binnenkwam en er dus een KLEINERE scherptediepte zou zijn (op die manier moet je achteraf niet gaan blurren in nabewerking). Een statief was dus zeker overbodig!
Comment