Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schoolfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: schoolfoto's

Bedankt een ieder die gereageerd heeft.

Wat ik niet wilde is afgeven op andere schoolfotografen, mijn bedoeling was dan ook andere foto's.
    Oke portret is portret maar waar heb je ooit gezien dat de achtergrond donker is bij een schoolfoto!!

Verder ben ik erg blij met alle reacties en Bert heb ik het zo een beetje leesbaar gemaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht

Verder ben ik erg blij met alle reacties en Bert heb ik het zo een beetje leesbaar gemaakt
      Veel beter
      I put the sexy in dyslexia

Comment

Heeft iemand nog een goede afdrukservice voor mij ik doe nu via pixum (heb ik van belgiumdigital) maar wordt er niet goed van dat ze elke keer wat van de foto's afsnijden menigmaal gebeld en 2:3 verhouding precies zoals ze hem willen en grrrrrrrrrrrr ik blijf me eraan ergeren

Comment

Heeft iemand nog een goede afdrukservice voor mij ik doe nu via pixum (heb ik van belgiumdigital) maar wordt er niet goed van dat ze elke keer wat van de foto's afsnijden menigmaal gebeld en 2:3 verhouding precies zoals ze hem willen en grrrrrrrrrrrr ik blijf me eraan ergeren
          Bij elke centrale valt er wel iets af volgens mij. Ik los dat op door een extra dikke witte lijn rond de foto te trekken die de originele kader niet verstoord.
          natwork.be

Comment

heb je er dan geen problemen mee dat er iets overblijft van die witte kader of snijdt je dat er dan zelf vanaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
              Ik twijfel er aan dat je daarvoor zelfs wel een toestemming voor nodig hebt, aangezien ze ermee akkoord gingen dat hun kind werd gefotografeerd. In tegenstelling tot de Nederlandse wetgeving bestaat er in België geen portretrecht. Ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar dan zal ik dat hier ongetwijfeld wel lezen.
              over portretrechten :

In ons eigenste België geldt volgende wet:

de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (B.S. 27.07.1994): artikel 10.

De auteur, de eigenaar of enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, bijv. op een foto, zal zich bij een voorgenomen publicatie rekenschap moeten geven van het zogenaamde portretrecht. Dit betekent dat niemand het recht heeft het portret te reproduceren of aan het publiek te tonen zonder de toestemming van de geportretteerde zelf of, indien het gaat om de afbeelding van minderjarigen, zonder de toestemming van hun ouders.
              De toestemming moet bij voorkeur vooraf en uitdrukkelijk worden gegeven.

Eigenlijk moet je dus als fotograaf VOORAF toestemming vragen aan iemand die, zelfs toevallig, herkenbaar bij op een foto komt te staan indien je zinnens bent die foto te "publiceren". En dat "publiceren" wordt nogal ruim genomen! Gewoon afdrukken of op je computer opslaan van een foto komt al overeen met "publiceren".

Met dank aan PcWiet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ErrEs Bekijk bericht
                over portretrechten :

In ons eigenste België geldt volgende wet:

de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (B.S. 27.07.1994): artikel 10.

De auteur, de eigenaar of enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, bijv. op een foto, zal zich bij een voorgenomen publicatie rekenschap moeten geven van het zogenaamde portretrecht. Dit betekent dat niemand het recht heeft het portret te reproduceren of aan het publiek te tonen zonder de toestemming van de geportretteerde zelf of, indien het gaat om de afbeelding van minderjarigen, zonder de toestemming van hun ouders.
                De toestemming moet bij voorkeur vooraf en uitdrukkelijk worden gegeven.

Eigenlijk moet je dus als fotograaf VOORAF toestemming vragen aan iemand die, zelfs toevallig, herkenbaar bij op een foto komt te staan indien je zinnens bent die foto te "publiceren". En dat "publiceren" wordt nogal ruim genomen! Gewoon afdrukken of op je computer opslaan van een foto komt al overeen met "publiceren".

Met dank aan PcWiet.
                geldt dat dan ook voor journalisten die een foto van maken van mensen? Is zwijgen niet gelijk aan toestemmen?

Comment

Ik kan ook nergens "uitgebrande witte zones vinden" hoor. De kaders zijn ook niet mijn smaak, de foto's zijn prachtig. Zulke schoolfoto's zie je niet vlug, zeker niet bij de traditionele schoolfotograaf.

Comment

leverde alle schoolfotografen maar dit soort plaatjes af. Ik vind ze heel erg netjes hoor. Veel scholen zullen hier heel blij mee zijn
                    Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Swiers Bekijk bericht
                      geldt dat dan ook voor journalisten die een foto van maken van mensen? Is zwijgen niet gelijk aan toestemmen?
                      Ik dacht dat het enkel het geval was indien de persoon in beeld gebracht wordt bij een reportage met informatieve (lees nieuws) waarde. Maar heel precies kan ik er niet over zijn.
                      Enig lichtpuntje is dat de persoon expliciet als onderwerp in beeld moet gebracht zijn. Dus een toevallige voorbijganger heeft dan niets wezenlijks met het gekozen beeld te maken.

Comment

heb je er dan geen problemen mee dat er iets overblijft van die witte kader of snijdt je dat er dan zelf vanaf
                        Monique,

Probeer het eens bij de 1 uurs service in de buurt. Ik heb de mazzel dat er hier eentje zit die de foto's in zijn geheel afdrukt. De beste man heeft zelfs een apart profiel in zijn machine gemaakt voor mij.(wellicht nu ook voor anderen). Nu worden de foto's "fitted" geprint, dat houd zoveel in dat er geen randen van de foto's worden afgesneden, welk formaat ik ook aanbied.
                        In jouw geval is het zeker verstandig om met de plaatselijke 1-uurservice afspraken te gaan maken. Als je dadelijk alle bijbestelling moet afhandelen

De portretjes zijn super en daar kunnen de profs nog wat van leren. Niet om de profs te niet te doen, maar echt vernieuwend zijn er niet veel in.

Gefeliciteerd met het resultaat.

Comment

Ik laat die witte kader er gewoon aan. Ik kan niet zo goed met een schaar overweg. Maar het zijn echt maar milimeters die wegvallen hoor. Toch bij de centrale die ik gebruik. Ik laat dan ook alleen maar afdrukken op 20*30 cm. Dat thuis doen is veel te duur. Voor 50cent laat ik het liever doen.
                          natwork.be

Comment

Working...
                          X