Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Armoede

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Armoede

poseren voor fotografen brengt arme mensen in Indië een kleinigheid op (op toeristische plaatsen zijn ze er zelfs heel bedreven in!). Deze dame bedelde in een gewone achterbuurt maar wou wel even stilstaan voor de lens.
    De eeuwige keuze:
    - foto nemen + beetje betalen (= klein beetje uitbuiten)
    - gewoon betalen en geen foto nemen (maar dan ben je binnen de kortste keer blut)
    - foto nemen + niet betalen (= grote uitbuiting in mijn ogen)
    - geen foto nemen (als foto-amateur een heel moeilijke optie natuurlijk)

zelf koos ik steevast voor de eerste optie en toch hield ik er op het einde geen goed gevoel aan over ... enkel een deel van de foto's vond ik wel geslaagd. Zijn er nog die hiermee "worstelden" tijdens hun reizen?
    The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Re: Armoede

Recht toe recht aan - nee, ik heb er nooit problemen mee gehad. Niet in Afrika of in de VS, ik fotografeerde waar ik zin in had en niemand vroeg mij ooit om geld. maar dat is al weer lang geleden.
    En waarom zou je er mee zitten? Ze buiten jou uit, en niet vice versa!
    Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Comment

Tijdens mijn vele reizen in Azie werd ik regelmatig voor de zelfde keuze geplaatst.

Ik merkte dat een simpel vragend oogkontakt meestal voldoende was om te mogen fotograferen.
      het grote verschil zit hem in de plaats waar je wil fotograferen.
      Zo merk ik dat op drukke toeristische plaatsen het moeilijk is om zonder fooi foto's te nemen, in tegenstelling tot plaatsen waar weinig of geen toeristen komen, daar komt men spontaan poseren, je hoeft enkel je resultaat maar te tonen om hen gelukkig te zien....al geef ik dan zeer graag een fooike boven op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
        [off topic]
        HOE ARROGANT KUNT GE ZIJN!!!

Ik moet hier zwaar op mijn tanden bijten... uw duur taske koffie dat je elke morgend drinkt, daar is nog geen enkele derde wereld verbouwer van rijk geworden...holdings als delhaize, carrefour...daarentegen...

Heb zelf 2 jaar rondgetrokken met de rugzak in centraal en zuid amerika en begrijp maar al te goed dat voor die mensen elk cent telt.
        [on topic]

...de blik in de ogen zegt voor mij genoeg...
        Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

Oei Oei Oei, wat nu? Zuid-Amerika? Wie heeft het daarover? De foto als getoond was van een Indiase dame met goud in haar neus en goud om haar hals.
          Ik heb het niet over koffie, en dat onderwerp is ook niet aan de orde, hier.
          Verder, koffie drink ik vrijwel niet en de blik in haar ogen heeft niets te maken met armoede. Het kaste-teken dat de dame in kwestie draagt zegt al genoeg.
          Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Comment

Om de goeie vrede te bewaren ga ik zwijgen en me niet in de gordijnen laten jagen. Dat zou toch maar eindigen in een oeverloze discussie.

Have a nice day.
            Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

Zo merk ik dat op drukke toeristische plaatsen het moeilijk is om zonder fooi foto's te nemen, in tegenstelling tot plaatsen waar weinig of geen toeristen komen, daar komt men spontaan poseren, je hoeft enkel je resultaat maar te tonen om hen gelukkig te zien....al geef ik dan zeer graag een fooike boven op.
              Net wat ik deed ... en toch, 14 dagen fooien tegen armoede uitdelen voor een foto laat je niet onberoerd vind ik.

de blik in haar ogen heeft niets te maken met armoede
              't was ook die blik die mij het meest opviel maar wat die penetrerende ogen nu juist betekenen ... daar ben ik nog altijd niet aan uit

Het kaste-teken dat de dame in kwestie draagt zegt al genoeg.
              @d'Artois: graag een woordje uitleg ...
              The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Ik heb zowat hetzelfde meegemaakt in India (Bombay).
                Een vrouw met een kindje kwam bedelen aan de taxi waar ik in zat. Ik had medelijden en ga haar geld. In de tijd van enkele ogenblikken stond gans de taxi onringd door een 20 tal mannen, die de deuren van de taxi probeerden open trekken.Gelukkig had de taxichauffeur de reflex om alle deuren te sluiten.
                Hij vertelde mij, doe dat nooit meer, dat meisje maakt deel uit van een bende, op het einde van de dag moet ze iedere cent die ze gekregen heeft toch afgeven, zelf krijgt ze net genoeg te eten om in leven te blijven, en dat kind is hoogst waarschijnlijk zelfs het hare niet.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Laatste zomer heb ik een kleine maand in midden-Amerika rondgetrokken(gedeelte).
                  Met het oog om mensen en kinderen in beeld te brengen heb ik me vooral daarop toegelegd. Maar de hamvraag waar jij mee worstelt was net degene die ik had. Ik heb het trachten te vermijden maar ik heb me eveneens enkele keren laten gaan in de foto-fooi-ruil. Ik heb altijd heel veel respect voor de armenpopulatie en heb me steeds verdiept in hun context. Hiermee probeer ik vrede te nemen samen met het feit dat ik niet de decadente toerist ben, maar hun armoede juist in beeld breng om een zeker besef te weeg te brengen. Hoe klein mijn bijdrage ook moge zijn...Het blijft echter een ethische kwestie hoe je het draait of keert en er blijft ook bij mij hierover altijd wat onzekerheid hangen.
                  Last edited by GIZMO81; 28 december 2006, 01:51.
                  http://www.pbase.com/pedro81/root

Comment

wel kleurvolle armoede.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

volgens mij is het belangrijkste dat je kontakt krijgt met je onderwerp wat hier duidelijk het geval is. Ik tracht nooit van iemand op straat te fotograferen die geld vraagt, maar na het nemen van een foto een fooi geven lijkt mij afhankelijk van de situatie billijk, en dit zowel in binnen als buitenland.
                      De belichting van je beeld (gezichten gaan verloren in de achtergrond) is niet optimaal. Kun je waarschijnlijk wat optrekken in PS, raad je aan spotmeting te gebruiken voor zulke situaties, vind het overigens een goede opname

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
                        Recht toe recht aan - nee, ik heb er nooit problemen mee gehad. Niet in Afrika of in de VS, ik fotografeerde waar ik zin in had en niemand vroeg mij ooit om geld. maar dat is al weer lang geleden.
                        Ik vind dit ook een beetje brutaal, arrogant. Wat het goud betreft ik zie er enkel ééntje in haar neus, niet rond haar hals. Is geen teken van rijk zijn...zoek even op en dan krijg je hier een andere kijk op de zaak.

Ik vraag altijd de toelating aan de persoon ,is het een neen dan is het zo en respecteer ik hun wil. Zoals wij hier elkander respecteren of niet! Iedereen is in deze landen wel mooi om vast te leggen. Ons uitbuiten, neen, toeristen hebben hun dit aangeleerd en deze mensen zoeken een manier om te overleven. Zouden wij het zelfde niet doen!

t.billy: ik vind het een mooie foto en de blik van deze dame zegt meer dan genoeg in welke situatie ze zich bevindt.

Mvg Jasmine
                        Update12/05/10
                        BLOG
                        Leica M9/Fuji X 100s/phone

Comment

Erg goed in beeld gebracht
                          mvg,
                          Ludo V.

Comment

Prachtige foto !

Naar mijn bescheiden mening heb je correct gehandeld...ik zou hetzelfde gedaan hebben was ik in uw plaats geweest.

greetz,

Jetfool
                            pitteljon.be
                            The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

Mooie foto!
                              Gestelde blijft een dilemma.

Comment

Working...
                              X