Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Altijd chique foto's. Ik ga uw DVD eens gaan bestellen, denk ik.
Duidelijke voorkeur voor nummer 3.
Kwestie van bewerking kun je op de grote foto inderdaad nog detail zien, maar een 50 X 75 foto bekijk je ook van verder en dit compenseert dan weer wat.
Vraagje : voor foto's zoals 1 en 2 : hoeveel diepte in uw studio heb je nodig bij gebruik van een 50mm lens of minder (ik heb ook een 18-70 die ik op vb 35 mm zou kunnen gebruiken). Achtergrond met welke honingraat getrokken?
In de studio kun je veel doen met een 50mm op een crop camera, op een full frame gebruik ik een 70-200.
De tutorial ken ik maar ik vind dat geen goede manier, ik wil de originele huid op de juiste plekken houden.
Geloof me, zelfs op een A4 zie je gewoon huidstructuur, niet alleen op posters.
Webformaat is leuk maar als je sommige foto's ziet die er op het web goed uitzien op print dan schrik je je dood
De belichting is zoals gewoonlijk weer subliem. De bewerking is smaak. Voor het web vind ik het ook te veel maar ik weet waar hij het over heeft. Ik heb laatst vier 60 x 90 laten maken die in de studio hagnen en daar zie je elke porie en haar nog, terwijl de webversie compleet dicht was gelopen.
Vandaar dat ik voor het web ook een tikkie mindere bewerking er op los laat.
Ik vind het persoonlijk veel te veel werk om voor het web speciale versies te maken.
Over bewerken ben ik zeer duidelijk, photoshop is tegenwoordig een krachtige tool, je bent denk ik gek als je het negeert.
Als je er niet van houdt is dat tot daar aan toe natuurlijk, maar ik denk dat dat puur smaak is.
Vroeger werd er ook bewerkt tot en met, of via scherpte diepte op MF, of via softfocus filters, of via vigneting, airbrush of olieën op de prints aan te brengen.
Voordeel van vroeger was dat er geen internet was
Ik denk dat als je een MF opname met de ouderwetse technieken die gewoon prachtig is op print, verkleind naar Inet formaat je ook de hele wereld over je heen krijgt dat je teveel shopt
Het leuke/frapante is dat ik bepaalde foto's met de 5D en de 70-200 f2.8 die ik rond de 200mm op f2.8 heb geschoten HELEMAAL niet bewerkt heb tussen een serie met WEL bewerkte foto's en dat juist die 2 foto's die NIET bewerkt waren aangemerkt werden als TEVEEL photoshop
Mensen zijn niet meer gewend aan de look van Fullframe ben ik bang.
Ik vind het persoonlijk veel te veel werk om voor het web speciale versies te maken.
Over bewerken ben ik zeer duidelijk, photoshop is tegenwoordig een krachtige tool, je bent denk ik gek als je het negeert.
Als je er niet van houdt is dat tot daar aan toe natuurlijk, maar ik denk dat dat puur smaak is.
Vroeger werd er ook bewerkt tot en met, of via scherpte diepte op MF, of via softfocus filters, of via vigneting, airbrush of olieën op de prints aan te brengen.
Voordeel van vroeger was dat er geen internet was
Ik denk dat als je een MF opname met de ouderwetse technieken die gewoon prachtig is op print, verkleind naar Inet formaat je ook de hele wereld over je heen krijgt dat je teveel shopt
Het leuke/frapante is dat ik bepaalde foto's met de 5D en de 70-200 f2.8 die ik rond de 200mm op f2.8 heb geschoten HELEMAAL niet bewerkt heb tussen een serie met WEL bewerkte foto's en dat juist die 2 foto's die NIET bewerkt waren aangemerkt werden als TEVEEL photoshop
MvrGr.
Frank
Volg ik je wel in, Frank.
Die webfoto's geven vaak een verkeerd beeld. Foto's die mooi zijn op een grote print, lopen toe. En omgekeerd, foto's die minder scherp zijn, krijgen door de verkleining een scherptevoordeel of worden agressief verscherpt met bd-sizer.
Als je ziet/weet hoeveel werk er kruipt in degelijk shoppen, dan begrijp ik dat je geen extra tijd wil steken in een aparte webversie (hoewel non-destructive editing soms een oplossing kan zijn). Een webversie is uiteindelijk maar een toemaatje.
Ook rond het gebruik van photoshop in het algemeen volg ik je. Ik heb soms het gevoel bij mensen die zich ertegen verzetten, dat het een excuus is om te verbergen dat ze er niet mee om kunnen gaan of zich voorbijgestoken voelen door nieuwe technologieën. Niet alle natuurlijk, maar er zijn er.
Veel makkelijker natuurlijk van het af te ketsen dan tijd en geld in nieuwe technieken te steken ...
Daarnaast heb je dan ook analoge technieken die heel "tactiel" zijn en moeilijker te kopiëren in digitaal. Vb een scratched effect of zaken zoals bromoil zijn niet gemakkelijk digitaal na te bootsen.
MvrGr.
Frank
Dat zal dan hier toch niet het probleem zijn denk ik
Ik heb ook niet gezegd dat het een probleem van 'te soft' is...
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Ken natuurlijk je lagensystemen niet, maar in vele gevallen moet dat toch met een action op te lossen zijn die wat lagen van opaciteit vermindert, enz.; dat weet je natuurlijk zelf het beste, want dan moet je voor bepaalde zaken wel meestal hetzelfde systeem gebruiken.
Ik bedoel ook vooral dat je de webversie maakt met een action.
Als je bv wél hetzelfde "huidblur"-systeem gebruikt (hetgeen de webversie dus te blurry doet lijken), dan kan je zien dat je die lagen altijd dezelfde naam geeft (en die daarom desnoods wel plaatst met een action). De web action kan dan deze lagen op naam selecteren en opaciteit aanpassen voor web of zo; zo bedoel ik het.
En eersteklas eenheidsworsten sla ik ook niet gauw af
-
Je kan ook actions maken die foldertjes met lagen installeren voor een snelle keuze tussen variaties; dat is ook al een stukje eenheidsworst minder Ik zou gerust een extra scherm willen om al mijn actions op te zien. En dat zijn geen eenheidsworsten van het net, maar eigen power user workflows
Ik zal wel een afwijkende workflow hebben maar goed
Laten we het zo stellen.
Ik werk als volgt:
1.
Foto word ingeladen
2.
Levels en curves worden aangepast.
3.
Kleuraanpassingen indien nodig
4.
Healing
5.
Clonen van eventuele probleem gebieden.
6.
versoften van de huid
7.
Clonen met een soort van airbrushtechniek om het te krijgen zoals ik wil
8.
verscherpen
9.
verscherpen
10.
Opslaan
11.
verkleinen voor web
12.
pop contrast voor web
MAW ik werk niet met het versoften in één keer.
Als ik voor web zou werken zou ik stap 6 anders doen, en aangezien stap 6 niet een final stap is kom ik in de problemen.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik het haat als ik ergens lagen heb staan die op elkaar liggen, ik doe redelijk vaak een flatten image omdat ik anders problemen krijg met bv healing brushes die ik dan op 3-4 lagen moet door laten werken.
Het stomme is dat ik een tijd geleden een keer op alle webformaat foto's een kleine ruislaag heb toegevoegd en ineens te horen kreeg dat je nu eindelijk de structuur van de huid zag..... go figure
Comment