Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
een leuke opname, maar er even op letten, dat je het model niet te lang in de zelfde houding laat zitten, zie je de blauwe aderen op de armen.
grt,bouk.
Bedankt voor jullie reactie's, daar kan ik wat mee....
Picasso:
Hoe kun je dit het beste bereiken?
Ik heb momenteel een parapluflitser en een softbox.
Heb ik dan een derde lichtbron nodig? En wat voor een bron?
Peter.
Voor ieder lichteffect heb je in principe een extra lichtbron nodig, zeker voor een haarlichtje is een flitser met honingraadraster het gerief. Om het model los te krijgen van de achtergrond is ook een belichting van de achtergrond nodig. De opheldering kan je in veel gevallen doen met een reflexscherm in plaats van een flits. Reflectieschermen kan je zelf maken van ISOMO platen die je dan eventueel kan bekleden met alufolie of met een nooddeken dat heeft een goudkleurige zijde wat zeer warme huidstinten geeft.
Ik gebruik in de studio steeds 3 flitsen, links de sofbox die geeft het hoofdlicht voor het model, rechts in bounce naar het plafond de opheldering
1 stop lager als het hoofdlicht, en de derde flits op de achtergrond rechts van boven diagonaal naar links onder, al of niet uitgerust met een raster.
Bij 100 ISO en op een 1,6 sensor werk ik op F8 voor het hoofdlicht, bij een grotere sensor 1,3 of Full Frame durf ik ook wel op F11 werken voor het hoofdlicht. Portretjes met een zeer beperkte scherptediepte maak ik met de instellichten van de flitsen = 3 X 250 watt op hoge ISO en bij een diafragma van F 2,8 met een 85mm F 1.8 of met een 135mm F2 .
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Voor ieder lichteffect heb je in principe een extra lichtbron nodig, zeker voor een haarlichtje is een flitser met honingraadraster het gerief. Om het model los te krijgen van de achtergrond is ook een belichting van de achtergrond nodig. De opheldering kan je in veel gevallen doen met een reflexscherm in plaats van een flits. Reflectieschermen kan je zelf maken van ISOMO platen die je dan eventueel kan bekleden met alufolie of met een nooddeken dat heeft een goudkleurige zijde wat zeer warme huidstinten geeft.
Ik gebruik in de studio steeds 3 flitsen, links de sofbox die geeft het hoofdlicht voor het model, rechts in bounce naar het plafond de opheldering
1 stop lager als het hoofdlicht, en de derde flits op de achtergrond rechts van boven diagonaal naar links onder, al of niet uitgerust met een raster.
Bij 100 ISO en op een 1,6 sensor werk ik op F8 voor het hoofdlicht, bij een grotere sensor 1,3 of Full Frame durf ik ook wel op F11 werken voor het hoofdlicht. Portretjes met een zeer beperkte scherptediepte maak ik met de instellichten van de flitsen = 3 X 250 watt op hoge ISO en bij een diafragma van F 2,8 met een 85mm F 1.8 of met een 135mm F2 .
Maar als ik het goed begrijp beschik je over 2 lichtbronnen ? Dan zou ik eentje op achtergrond zetten en refelctieschermen gebruiken om op te lichten. Goedkoop, licht en makkelijk zijn grote piepschuim (Isomo zoals wij zeggen) panelen. Dus links je hoofdlicht en rechts voor en achter oplichten met 2 panelen.
Als ik jullie goed begrijp kan ik met de softbox van linksvoor het gezicht belichten.
Van rechtsachter de achtergrond belichten (met de parapluflitser of direct?)
Hoe krijg ik dan de rechterzijde van het gezicht goed belicht?
Als ik een reflectiescherm rechtsvoor zet, komt daar toch te weinig licht op om de rechterzijde van het gezicht te belichten?
Als ik een reflectiescherm rechtsvoor zet, komt daar toch te weinig licht op om de rechterzijde van het gezicht te belichten?
Peter.
Het is de bedoeling dat het licht van de softbox gereflecteerd wordt naar de rechterkant. Ik heb een box van 90 X 90 cm en stel daar tegenover een scherm op van 100 x 100 cm tussen de box en het scherm neemt het model plaats .
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Een reflectiescherm is DE oplossing voor het invullicht aan de linker of rechterkant. Het geeft 1 of 2 stops minder licht ... afhankelijk hoever je het scherm van het model plaatst. Goud is lekker warm, zilver is hard, wit is normaal.
Zelf werk ik nu met een licht op de achtergrond wat een mooie diepte creeert. Gebruik dus een 2e lamp voor de achtergrond en je krijgt heel mooie portretten.
Zelf zou ik met 2 lampen de softbox als hoofdlicht gebruiken op F8-F11
De achterste lamp op F7,1 of F5,6
Ik heb een DVD gezien met 2 lampen en een scherm, en die foto's kan IK nog niet na doen. Dus je hebt het gereedschap in huis. Experimenteren is de boodschap.
Leuke opname trouwens. Ik zou hem zelf wel iets hebben bewerkt. (afhankelijk van wat het model wil natuurlijk)
Comment