Maar deze zijn nog stukken minder scherp dan je vorige posting.
Is dit met een DSLR gemaakt? En zou je de exifs eens kunnen posten? Kan je misschien wat raad krijgen, voor de volgende keer. Want hier doe je echt iets verkeerd.
Groeten
JO
Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II
Maar deze zijn nog stukken minder scherp dan je vorige posting.
Is dit met een DSLR gemaakt? En zou je de exifs eens kunnen posten? Kan je misschien wat raad krijgen, voor de volgende keer. Want hier doe je echt iets verkeerd.
Aan de exifs heb je niet veel, de lens die ik gebruikte kan niet communiceren met de camera. Ik werkte op dat moment met een 85mm lens, zowat helemaal open (2.0), 1/30 op ISO 1600.
Dus scherpte kan dan een probleem worden. De andere opnamen waren met 55 of 35mm.
Aan de exifs heb je niet veel, de lens die ik gebruikte kan niet communiceren met de camera. Ik werkte op dat moment met een 85mm lens, zowat helemaal open (2.0), 1/30 op ISO 1600.
Dus scherpte kan dan een probleem worden. De andere opnamen waren met 55 of 35mm.
Misschien een stomme vraag van mijn kant, maar als je weet dat die lens niet kan praten met de cam, waarom gebruik je hem dan? Ik zie de logica daar niet van
Volgens mij had je die dag prima andere spullen in je tas. Zelfs een schouderstatief ontbrak niet.
Mijn foto's waren in die setting 1/50ste, ISO 800 en 50mm, op F1.8.
Een truk die soms helpt bij te weinig licht : 1 stop onderbelichten en daarna terug opwarderen op de PC. Dat geeft je niet de bewegingsonscherpte die hier volgens mij de boosdoener is.
Ik heb ooit eens op mijn nikon full manual lenzen van 30-40 jaar oud gestoken. Technisch werkt het wel, maar scherp waren mijn foto's nooit. Het was heel moeilijk dat goed te krijgen.
Dus met al deze voorkennis vind ik dit een verdienstelijke poging, maar als je de foto's zonder die voorkennis bekijkt begrijp ik de voorgaande reacties...
1/30 bij 85 mm zonder stabilisatie(statief of Lens)===>Bewegingsonscherpte.
En dan mag je lens nog perfect foucussen.
Althans bij mij, er zijn fotografen die een vastere hand hebben.
Vriendelijke groeten
JO
Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II
1/30 bij 85 mm zonder stabilisatie(statief of Lens)===>Bewegingsonscherpte.
En dan mag je lens nog perfect foucussen.
Althans bij mij, er zijn fotografen die een vastere hand hebben.
Soms lukt het dan, soms niet. Als ik me goed herinner heb ik op dat moment een schouderstatief gebruikt, maar zeker weet ik dat niet. Maar een risico blijft het.
Mijn foto's waren in die setting 1/50ste, ISO 800 en 50mm, op F1.8.
Jij stond inderdaad iets dichterbij, dan is 50mm prima.
Een truk die soms helpt bij te weinig licht : 1 stop onderbelichten en daarna terug opwarderen op de PC. Dat geeft je niet de bewegingsonscherpte die hier volgens mij de boosdoener is.
Moet ik eerst eens beter kunnen fotobewerken voordat ik zo'n truc kan toepassen
Ik heb ooit eens op mijn nikon full manual lenzen van 30-40 jaar oud gestoken. Technisch werkt het wel, maar scherp waren mijn foto's nooit. Het was heel moeilijk dat goed te krijgen.
Ik heb net de omgekeerde ervaring, MF lenzen krijg ik onder kritische omstandigheden scherper dan AF lenzen. De Jupiter is ergonomisch wat minder dus daar is de uitval groter.
Deze foto voldoet niet aan de forumrichtlijnen en werd verwijderd.
Pas de foto aan naar maximaal 900x900 pixels en 204800b.
Gebruik de EDIT-knop om deze tekst te verwijderen en de aangepaste foto zichtbaar te maken.
Imageshack geeft voor deze foto 202kb aan. Dat is volgens mij minder dan 204800b.
Comment