Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het toch leuk om fotograaf te zijn!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat is het toch leuk om fotograaf te zijn!!!

Oorspronkelijk geplaatst door super_22
    OK, dit zijn geen foto's waarvan mijn mond openvalt en dat mag uiteraard gezegd worden. Maar ik snap niet waarom de kritiek niet wat opbouwender kan zijn.
    Ik veronderstel dat drogist toch iets wil bijleren en net daarom zijn foto's op dit forum post. Dat verdient alvast mijn waardering.

Ik zie hier vaak perfect belichte studiofoto's van schoon madammen maar zonder enige creativiteit die wat mij betreft het niveau van deze foto's niet overstijgen. Daarbij wil ik zeggen dat dit slechts mijn mening is en ik daarom ook op geen enkele manier wil neerkijken op iemands foto's.

Over de foto's dan:
    - De eerste is wat platgeflitst en het onderwerp staat nogal centraal. Wellicht kan je in photoshop nog wat van de uitgebrande stukken redden of repareren. Ik zie wel dat de jongedames zich amuseren en dat bewijst dat je toch iets van emotie hebt kunnen vastleggen.
    - De tweede is voor mij de beste. Net zoals MadMax ben ik gecharmeerd door de betoverende glimlach van het linkse meiske. De flits is ook beter gedoseerd en door de krappe uitsnede blijft de aandacht op de twee meisjes.
    - De derde is wat mij betreft de enige echte slechte. Ik kan me niet voorstellen dat iemand graag op de foto staat zoals de linkse dame. Ik zou haar er af knippen of de foto naar de vuilbak verwijzen.

Dit soort fotografie is niet makkelijk en het vergt heel wat kennis, ervaring en creativiteit om in die omstandigheden eens iets anders te doen. Er bestaat ook geen standaardrecept, daarom zal ik me beperken tot een lijstje met technieken en tips die ik zou uitproberen. Op dit forum en elders vind je daar vast hopen info over.

- indirecte flits (bounceflash). Kan je het flitslicht laten reflecteren via een muur of plafond?
    - dragging the shutter: lange sluitertijd om het omgevingslicht te vangen in combinatie met flitser (eventueel op tweede gordijn) om je onderwerp te bevriezen. Da's een techniek die niet altijd voorspelbare resultaten geeft, maar vaak wel bij dit soort onderwerpen past.
    - zonder flits met kleine scherptediepte (bijvoorbeeld met een goedkoop maar uitstekende 50mm 1.8). Zo behoud je de ambiance in je foto's en leg je de nadruk op je onderwerp. Kijk goed naar het bestaande licht. In de buurt van de discolampen is meestal meer dan genoeg licht om te fotograferen.
    - originele standpunten en beelduitsnedes. Ga door je knieën, kruip op het podium, gebruik eens een extreme groothoek, ...

En verder is het allemaal een kwestie van experimenteren. Succes
    Ben het wel met je eens, maar noteer dat de showcase niet dient om iets bij te leren Dan moet je in discussie posten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso
      Ben het wel met je eens, maar noteer dat de showcase niet dient om iets bij te leren Dan moet je in discussie posten
      En ik ben het met je eens dat deze foto's ook beter in fotodiscussie thuishoren
      Maar langs de andere kant bestaan er ook geen objectieve criteria (en dat kan ook niet) voor wat er in showcase thuishoort en wat niet. Ik ben gewoon van mening dat als je vindt dat deze foto's niet in de showcase horen, je tenminste moet zeggen waarom. Ik stoor me eerlijk gezegd vooral aan een aantal onnodig botte reacties.
      Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door super_22
        En ik ben het met je eens dat deze foto's ook beter in fotodiscussie thuishoren
        de beste criteria is iets dat je kan leren, ietsje zelfcritiek =><= zelfrespekt en ja dat komt niet steeds spontaan
        maar je opmerkingen horen terecht thuis in discussies of dergelijke zeker vanaf "indirecte flits " daar heeft de poster echt iets aan

Comment

Bedankt super_22 voor je tips. Zal er zeker wat van de tips in praktijk uit proberen. Zeker nu er bij mij dit weekend dorpsfeest is .

Grt,

Dirk Ane

P.S

Trouwens iedereen bedank voor de (soms wat harde) kritiek en opmerkingen
          Last edited by Drogist; 8 juni 2006, 13:12.
          Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drogist
            Bedankt super_22 voor je tips. Zal er zeker wat van de tips in praktijk uit proberen. Zeker nu er bij mij dit weekend dropsfeest is .

Grt,

Dirk Ane

P.S

Trouwens iedereen bedank voor de (soms wat harde) kritiek en opmerkingen
            Het feit dat je zo proffessioneel en sportief reageert na de soms harde kritiek, is voor mij 3 x waard
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

Comment

Working...
            X