Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gecropte Wantsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gecropte Wantsen

Een recente discussie in de rubriek "Ter Zake" zette mij er toe aan om eens uit te proberen hoeveel je een foto kan croppen om uiteindelijk nog een voldoende groot bestand over te houden om ze te laten afdrukken (wat een zin).
    Deze twee foto's uit mijn archief waren de testobjecten. De eerste is een zeer zware crop. (vraag me niet meer hoeveel). Bij de tweede is ongeveer 1/3 uit de originele foto gecropt.
    Ik hield in beide gevallen nog een bestand over van ongeveer 1,2 Mb.

Dit leerde mij dat:
    * je pas zo ver kan gaan met croppen als je bronfoto op zich al zeer scherp is
    * dit croppen met als doel het onderwerp zo sterk uit te vergroten eigenlijk mijn ding niet is. Ik hou het bij wat bijsnijden i.f.v. de compo

Maar het was een boeiende oefening.

Meer foto's op mijn website

Re: Gecropte Wantsen

Mijn gedacht?

Bij die eerste foto vind ik dat je dat ziet. Vraag me niet hoe of aan wat. Das mijn gedacht.

Aan die tweede zie ik niks abnormaals. Als ge niet weet dat dit een crop is dit een "normale" foto.

Maar het is zoals je zegt:

Ze moeten retescherp zijn als je diep wilt croppen.

En dat is niet zo evident.

Groetjes

JO
    Groetjes
    ----JO

Comment

Een recente discussie in de rubriek "Ter Zake" zette mij er toe aan om eens uit te proberen hoeveel je een foto kan croppen om uiteindelijk nog een voldoende groot bestand over te houden om ze te laten afdrukken
      voor drukwerk (boeken dus) gebruikt men 300 dpi. Een foto van 10 cm heeft dus ruwweg 1200 pixels op de lange kant nodig. Een 100% crop van 1200 pixels is dus in principe genoeg ... ... maar dan moet hij idd wel scherp zijn (vandaar mijn obsessie naar scherpte )

Maar mijn ervaring is dat het zelfs nog wel kleiner zou kunnen. Een 800*600 foto van 200 kb wordt redelijk goed afgedrukt. Dus zelfs die 1200 pixels / 10 cm is voor dicussie vatbaar.
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

@ Pendragon: om zoveel scherpte te krijgen op zo'n kleine insecten, fotografeer jij dan vanop statief of uit de vrije hand? Zo scherp als jij jouw foto's krijgt, krijg ik die nooit Of zijn ze qua scherpte serieus nabewerkt?
        Mijn materiaal: Nikon D100 + AF Nikkor 105mm f/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet
          @ Pendragon: om zoveel scherpte te krijgen op zo'n kleine insecten, fotografeer jij dan vanop statief of uit de vrije hand? Zo scherp als jij jouw foto's krijgt, krijg ik die nooit Of zijn ze qua scherpte serieus nabewerkt?
          Mijn materiaal: Nikon D100 + AF Nikkor 105mm f/2.8
          Ik maak mijn macro's zowat altijd uit de losse hand. Dat heeft als nadeel dat je nogal wat opnames moet maken om er de goeie uit te kunnen halen. Dat betekent ook dat je daar in de keuze van je sluitersnelheid rekening mee moet houden om bewegingsonscherpte maximaal te vermijden. Mijn toestel staat zowat altijd op aperture priority, dus ik beheers de opname via het diafragma. Wat ik ook altijd doe is mijn ademhaling controleren en enkel afdrukken terwijl ik uitadem. (Diegenen die hun legerdienst nog gedaan hebben weten dat dit een techniek is om goed te kunnen schieten)
          Nabewerking? Jazeker. Dat hoort nu eenmaal bij digitaal fotograferen.
          Ik pas waar nodig wat USM toe. Nu, daarmee versterk je IMHO alleen maar wat op zich al goed was. En de kunst bestaat er in dit met mate te doen. Ik verscherp zelden of nooit de volledige foto. Met een brush geef ik de finishing touch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
            Wat ik ook altijd doe is mijn ademhaling controleren en enkel afdrukken terwijl ik uitadem. **KNIP** Ik verscherp zelden of nooit de volledige foto. Met een brush geef ik de finishing touch.
            Wat dat uitademen betreft: goede tip! Zal er aan denken bij m'n volgende sessie.
            Ook slechts een gedeelte van de foto met USM bewerken dacht ik niet eerder aan. Ik gooide er telkens de volledige foto door... En doe je die dan apart voor zowel de webversie als voor de eventuele afdrukversie? Verkleinen voor het web is namelijk een tussenstap en vraagt achteraf ook nog wat USM.

'met een brush geef ik de finishing touch'... Welke brush? Verschillende tools in PS maken gebruik van een brush...

Comment

de 2de is een leuke opname !
              Gunther
              Canon 7D
              Sigma APO Macro F/2.8 150mm
              Canon F/4 17-40mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet
                Wat dat uitademen betreft: goede tip! Zal er aan denken bij m'n volgende sessie.
                Ook slechts een gedeelte van de foto met USM bewerken dacht ik niet eerder aan. Ik gooide er telkens de volledige foto door... En doe je die dan apart voor zowel de webversie als voor de eventuele afdrukversie? Verkleinen voor het web is namelijk een tussenstap en vraagt achteraf ook nog wat USM.

'met een brush geef ik de finishing touch'... Welke brush? Verschillende tools in PS maken gebruik van een brush...
                - Fotobewerking voor het web of voor afdrukken zijn 2 aparte zaken. Ik maak van mijn beste foto's eerst een webversie. Als ik ze wil laten afdrukken begin ik helemaal opnieuw.

- Ik werk met Photoshop Elements. En daar gebruik ik regelmatig de sharpening tool, grootte van de brush afhankelijk van het te bewerken vlak en sterkte ongeveer op 34%.

Maar zoals ik reeds eerder op BD gezegd heb: "Vraag me niet teveel technische details want ik doe die nabewerking eigenlijk gevoelsmatig. "

Comment

Working...
                X