Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het uitsluipen van een libel.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het uitsluipen van een libel.

Van larve naar libel
    • Libellen brengen het grootste deel van hun leven door als larve onder water, soms wel 3 tot 5 jaar afhankelijk van de soort.
    • Als de larve volgroeid is, klimt hij uit het water via een plantenstengel of ander oppervlak.
    • Daar vindt de laatste vervelling plaats: de huid van kop en borststuk barst open en langzaam kruipt de volwassen libel eruit.
    Het uitsluipproces stap voor stap

Uitsluipen is de laatste vervelling van de larve, waarbij de volwassen libel uit de oude larvehuid (exuvium) kruipt.
    Zie foto...
    In de biologie wordt dit ook wel het imago-stadium genoemd: de fase waarin het insect zijn definitieve vorm bereikt.​
    • De libel pompt lichaamsvloeistof in zijn vleugels en achterlijf om ze uit te strekken.
    • Het dier hangt nog een tijdje stil om uit te harden — in deze fase is hij extreem kwetsbaar voor roofdieren zoals vogels en kikkers.
    • Na ongeveer een uur (soms sneller bij soorten zoals rombouten) is hij klaar voor zijn eerste vlucht.

Timing en overleving
    • Veel libellen sluipen uit in de vroege ochtend of zelfs ’s nachts, wanneer de kans op predatie kleiner is.
    • Het lege larvenhuidje, ook wel exuvium genoemd, blijft achter als stille getuige van de transformatie.

Rob,

Dit is wonderbaarlijk prachtig!
    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

weer een knaller. Je moet maar geduld hebben of juist op tijd komen.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Mooi vastgelegd, al vind ik de foto veel te groot gepost.
        Ik moet scrollen om de foto te zien..
        Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
          Mooi vastgelegd, al vind ik de foto veel te groot gepost.
          Ik moet scrollen om de foto te zien..
          Zelf vind ik het juist heel mooi om groot te posten, des te meer details je kunt zien... En voor de moeite die ik gedaan heb om de foto te maken mag ik van de kijker best een beetje scrollen vragen..
          maar goed, ik zie dat dus anders... in ieder geval bedankt voor de moeite om een reactie achter te laten, voor velen is zelfs dat al te veel...

Rob,

Comment

Super foto!, Knap gedaan!

@ Raf, als je op de foto klikt komt die op maat van jouw scherm.
            Geyst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
              Super foto!, Knap gedaan!

@ Raf, als je op de foto klikt komt die op maat van jouw scherm.
              Bedankt voor deze info Guido, wist ik niet...

Comment

Rob, ook al plaats ik niet bij elk door jou gepost beeld een commentaar, wees zeker dat ik elk beeld met bewondering en interesse bekijk. Zo verwijs ik ook naar de beelden van IJsland of de abstracte inzendingen van Bernazu (en dan beperk ik me tot die twee, want de lijst is lang en verscheiden). Maar als ik telkens applaudiseer, dan verliest dat applaus aan waarde. Het applaus, niet de foto!
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                  Rob, ook al plaats ik niet bij elk door jou gepost beeld een commentaar, wees zeker dat ik elk beeld met bewondering en interesse bekijk. Zo verwijs ik ook naar de beelden van IJsland of de abstracte inzendingen van Bernazu (en dan beperk ik me tot die twee, want de lijst is lang en verscheiden). Maar als ik telkens applaudiseer, dan verliest dat applaus aan waarde. Het applaus, niet de foto!
                  Dat begrijp ik helemaal Cor, maar er zijn mensen die vrijwel nooit reageren die mensen bedoel ik eigenlijk en het gaat niet per se om mij, maar om veel fotografen die hun foto's plaatsen en er nog maar weinig op gereageerd wordt, maar die kijkers willen wel graag kijken maar niet reageren.... dat is jammer... Willen we er nog wat van maken op het forum dan mag een ieder zich dit realiseren...

Dus Cor, het gaat niet om mij, maar ik zie het breder dan alleen mezelf...

Rob,
                  Last edited by natuurfreak; 27 juli 2025, 16:02.

Comment

Altijd super als je zoiets kan meemaken, je moet er wel behoorlijk wat tijd voor uittrekken om het hele proces te kunnen volgen, gemiddeld +/- 2 uur herinner ik mij
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      Zelf vind ik het juist heel mooi om groot te posten, des te meer details je kunt zien... En voor de moeite die ik gedaan heb om de foto te maken mag ik van de kijker best een beetje scrollen vragen..
                      maar goed, ik zie dat dus anders... in ieder geval bedankt voor de moeite om een reactie achter te laten, voor velen is zelfs dat al te veel...

Rob,
                      Om de details te zien begrijp ik wel dat je in het groot wilt tonen, maar voor mij kijkt het niet lekker als ik moet scrollen..
                      En de moeite die je moet doen om deze foto te maken... je moet toch alleen maar wat wachten...
                      Instagram

Comment

Wat een detail in deze foto,

Comment

Bedankt voor de uitleg en de foto is dan ook nog mooi

Groetjes,
                          Patric

http://www.photo-patricske.be
                          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Wauw
                            GROETJES ROSIE
                            Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                            panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rosie Bekijk bericht
                              Wauw
                              Inderdaad
                              Canon EOS R10 + Canon EF 24-105 mm IS L + Canon EF 100 mm macro IS L

Comment

Working...
                              X