Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aziatische hoornaar (of moordenaar?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Aziatische hoornaar (of moordenaar?)

Sedert een week ongeveer stikt het hier van de Aziatische hoornaars. Ik kan geen nest vinden en aangezien ik ze zie wegvliegen over mijn afsluitingshaag denk ik dat het nest bij één van mijn buren zal zitten. De buur direct naast mij heeft de brandweer al laten komen maar ze vinden ook geen nest. De hoornaars maken bij mij voornamelijk jacht op bijen en andere insecten op mijn bloeiende struiken. Je ziet ze constant aanvallen.
    Ik heb eergisteren zelf een val geplaatst die ik van een imker gekregen heb en op 1 dag heb ik er al 12 gevangen! Imkers kunnen deze vallen aanvragen (mede met steun van de Europese Gemeenschap). Nadat ik de val leeggemaakt heb (en de hoornaars vernietigd) heb ik de val vandaag teruggezet en er zitten er opnieuw reeds in.

Aziatische hoornaar by Raf Strobbe, on Flickr

Bedankt voor het kijken en uw reacties,
    Raf.

De eerste generatie maakt hun nest meestal in een schuurtje of houtopslagplaats, de tweede generatie (nu denk ik) maken een bolvormig nest hoog in een boom. Als de bladeren in de herfst van de boom vallen, dan zie je die nesten goed maar dan zijn de koninginnen al lang uitgevlogen en gaan ze op zoek naar een overwinteringsplaats.
    Mooi foto trouwens in de vlucht!

Comment

een mooi knap vluchtshot..... misschien is vluchtshot wel letterlijk

Rob,

Comment

Waw Raf, dit is wel een zeer knap beeld van die stouterik
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

mooi zo in de vlucht
          GROETJES ROSIE
          Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
          panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Heel knap in de vlucht vastgelegd.
            Hopelijk kan het nest gelokaliseerd worden.

Comment

Ik zit sedert begin juli al op meer dan 150 vernietigde exemplaren van de aziatische hoornaar (centrum Leuven). Ik heb piekdagen van 30 resp 22 gehad. Het wisselt heel erg per dag volgens de windrichting. Wetende dat er in het hoogste nest tot 1000 werkers per dag bij komen, dan begrijp je het belang om die invasieve soort onder controle te houden.
              Je moet rekenen dat er wellicht een nest zit binnen een straal van 500 meter.
              Die val is het meest belangrijk in het voorjaar (begin maar gerust van half maart, en zorg dat je dagelijks wat trappit vernevelt in de val - het lokmiddel dus, samen met wekelijks een nieuw mengsel van 1/3 bier, 1/3 witte wijn en 1/3 suiker).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                Ik zit sedert begin juli al op meer dan 150 vernietigde exemplaren van de aziatische hoornaar (centrum Leuven). Ik heb piekdagen van 30 resp 22 gehad. Het wisselt heel erg per dag volgens de windrichting. Wetende dat er in het hoogste nest tot 1000 werkers per dag bij komen, dan begrijp je het belang om die invasieve soort onder controle te houden.
                Je moet rekenen dat er wellicht een nest zit binnen een straal van 500 meter.
                Die val is het meest belangrijk in het voorjaar (begin maar gerust van half maart, en zorg dat je dagelijks wat trappit vernevelt in de val - het lokmiddel dus, samen met wekelijks een nieuw mengsel van 1/3 bier, 1/3 witte wijn en 1/3 suiker).
                Ik heb er gewoonlijk 10-15 per dag en soms meer (eergisteren 18). De brandweer is gisteren komen kijken maar ze konden niets doen zegden ze als ik geen nest kan aanwijzen. En als het een groot nest is doen ze het ook niet zelf maar moet ik een firma erbij halen. Heel vervelend want waar zoek je dat nest en ondertussen vernietigen ze heel veel andere insecten en vormen ze een gevaar voor ons.

Comment

Beste Muesli, sommige gemeentes komen wel tussen in die kosten. Het probleem (het moeilijkste is die nest te vinden). De primaire nesten zijn behoorlijk klein, de secundaire die hebben de grootte van een tennisbal en vind je op 1,5 à 2m hoogte (in hagen, tuinhuizen e.a.). Nu ongeveer beginnen ze met het hoofdnest te bouwen meestal hoog in de bomen, maar ook aan afvoeren van water en in valse platfonds.
                  Dat localiseren is het ergst. Er bestaan bluetooth LE zendertjes die je op zo'n hoornaar kan kleven waardoor hij gevolgd kan worden tot aan het nest - maar dat kost 8€ per zendertje. Da's niet meer voor ons. Wat imkers doen is een hoornaar vangen, die markeren - loslaten, volgen - en opnieuw met een volgende val pakken. En zo verder tot ze aan het nest geraken. Dat dier kan vrij snel en vrij ver vliegen. Reken maar tot 500m straal van het nest.
                  Het is best via waarnemingen.be al die hoornaars te registreren, en zo dicht mogelijk waar je zit op de kaart aan te geven. Zo kan men pogen te bepalen waar dat nest kan zitten.

Comment

Working...
                  X