Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Informatief extreme macro en macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Informatief extreme macro en macro

Deze foto's zijn ter informatie.

Aansluitend op https://forum.belgiumdigital.com/for...-bedankt-frans heb ik nog wat verder geëxperimenteerd.
    Ik kwam een klein dood insectje tegen (motje?) dat mits een speldje en een beetje lijm wel even kon poseren.
    12 mm lang (niet in beeld) 3mm breed en een kopje van minder dan 2mm breed. Het beestje zal geen schoonheidswedstrijd winnen, want het was al wat gehavend, maar voor de test kon het wel dienen.

De eerste genomen met de combinatie 300mm + omgekeerde 36mm, vergroting 8,33x.
    Zelfs met een stevig statief is het moeilijk om het goed in beeld te krijgen. Een millimeter zakken door vast te draaien is voldoende om een stuk uit beeld te hebben.
    Omdat de lenzen niet over scherpstelmotoren beschikken heb ik een manuele macroslede gebruikt om een stackje van 5 beelden te maken door die telkens minimaal te verdraaien.
    En omdat de voorkant van de lens dicht bij het onderwerp komt is de plaatsing van een paar led-lampjes ook een delicate operatie.

Door deze test is mijn bewondering voor wat Rob (natuurfreak) met zijn MP-E65 presteert nog enorm gestegen!

De tweede is een stack van 100 foto's, genomen met een 1:1 macrolens met 29mm tussenringen en dan nog behoorlijk bijgesneden. Enkel het middelste deel van de foto is gebruikt.
    Het verschil met de eerste is dus meer dan dan duidelijk.

Ik hoop dit nog eens te kunnen overdoen met een beter model.

Bedankt om even langs te komen,
    Luc

Blijven proberen zou ik zeggen. Oefening baart kunst.

Comment

Mooi experiment heb je gedaan, Luc, er zullen heus stackfouten in zitten, maar globaal gezien is de mot zeer goed herkenbaar en je laat hiermee details zien die je niet zomaar met een gewone lens kan zien en daarom vind ik het een geslaagd beeld.. De wondere wereld van de kleine details. Als je zoiets leuk vindt ga je vanzelf beter en beter worden. Deze opstelling lijkt me ook geschikt voor als je eens een dode vlinder vind om de vleugels met de kleuren te tonen. Kortom: als globaal gedetailleerd
      ​beeld geslaagd

Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
      Door deze test is mijn bewondering voor wat Rob (natuurfreak) met zijn MP-E65 presteert nog enorm gestegen!
      Luc
      Thanks, Luc...

In het al gemeen, dus niet specifiek naar jou toe.
      Ik denk ook dat iedereen door de bril van zijn eigen ervaring kijkt en de wereld als zodanig interpreteert. En dat betekent, als je bijv. aan de jeugd van tegenwoordig vraagt hoe ze mijn foto's zien dan denken ze in termen van een smartphone. Dus je gaat liggen en drukt op het knopje Iemand die de lens MP-E 65mm zelf oppakt of zoals jij met extreme vergrotingen gaat werken gaat anders kijken want zijn ervaringen geven een andere bril en interpretatie van de foto.

Rob,

Comment

Top, heel leuke experimenten!

Het geeft toch aan dat je voor die heel grote vergrotingen moet werken met een slede, veel tijd en geduld en een behoorlijke stack aan foto's om meer dan die oogjes scherp te krijgen.

Comment

Het zijn dan niet meteen foto's om boven uw bed te hangen maar het zijn toch leuke en informatieve experimenten.
          je kan dat niet met de PM-E 65 gaan vergelijken, dat is wel geen eenvoudige lens maar toch net nog wat handiger om mee te werken ! Al vind ik De resultaten die Rob daarmee behaalt GEWELDIG !
          Met een combinatie waarmee je 3 a 4 x zou vergroten is het door diafragmeren en extracten belichten ook wel mogelijk om nog wat scherptediepte te krijgen.
          De wetten van de natuurkunde blijven geldig, hoe je de vergroting ook bereikt
          Zelf had ik meteen ook een poging gedaan, op de camera een zeer oude 90 mm macro van tamron en in front daarvan een oude nikon 28-105 die ik op 28 mm instelde, het resultaat was haarscherp maar ik had een cirkelvormig beeld dat kleiner was dan mijn beeldvlak op een FF. Ik ga bij gelegenheid nog wel iets fabriceren (dat ik toch ook niet boven mijn bed zal hangen )
          Last edited by Frakske; 12 juli 2025, 17:59.
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Working...
          X