Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedankt Frans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bedankt Frans

Na de tip van Frans (Frakske) hier: https://forum.belgiumdigital.com/for...ootvaders-klok
    ben ik even in mijn kast gaan zoeken met een leuk resultaat: een oude 70-300mm en een nog oudere 36-72mm schuifzoom waarbij de laatste omgekeerd perfect dezelfde buitendiameter heeft als voorkant van de eerste.
    Hierdoor was het simpel om beide lenzen met tape aan elkaar te verbinden.
    Met de ene op 300m en de andere op 36mm haal ik een vergroting van 300:36=8,33.
    Omdat de scherptediepte dan heeeeel klein is heb ik een vlak onderwerp genomen voor de test, een biljet van 5 euro.
    Beelden: de Europese vlag, een stuk van de handtekening er onder en detail meer naar rechts op het biljet, boven de triomfboog.

Deze foto is niet om te beoordelen, maar ik heb dit hier geplaatst om mogelijk geïnteresseerden het best te bereiken.
    Bij Tips, Trucs & Techniek gaan niet alle macroliefhebbers kijken.

Als Frans en ik hier iemand inspiratie mee hebben gegeven om te experimenteren, dan is onze dag weer goed.
    Luc

Amai Luc, je bent ook gene gewone ... direct aan de slag met een tip van mij, Tof !
    Na wat ik ooit ergens las heb ik daar in mijn analoge tijd even mee geprutst, lang heb ik dat niet geprobeerd want in die tijd werkte ik vooral op dia. Dat was niet alleen kostelijker dan nu maar je moest altijd een aantal dagen wachten om het resultaat te zien.
    Ik zal eens moeten kijken of ik nog spullen heb die zich daartoe lenen dan probeer ik ook nog wel iets.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Amai, heel impressionant! Knap gedaan hoor. Ik zou ook eens moeten gaan experimenteren.

Comment

Als ik de afstand zie tussen het eurobiljet en de voorste kant van de lens, denk ik dat er ook niets anders dan vlakke voorwerpen mogelijk zijn. Maar alle appreciatie voor het uitproberen en voor het resultaat.
        Groetjes,
        Xavier
        Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
        Sinds mijn pensioen, medewerker en nu ook bestuurslid.
        Laat de commentaren maar komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
          Als ik de afstand zie tussen het eurobiljet en de voorste kant van de lens, denk ik dat er ook niets anders dan vlakke voorwerpen mogelijk zijn. Maar alle appreciatie voor het uitproberen en voor het resultaat.
          Groetjes,
          Xavier
          Bedankt Xavier. Er is wel wat meer mogelijk dan een vlak voorwerp, maar dan moet je met een macrorail manueel verschillende foto's maken die je dan achteraf met stacking software samenvoegt.
          Het is wel heel moeilijk om je onderwerp goed in beeld te krijgen en te houden. Voor mij is dat zonder hulpmiddelen, statief en macrorail, onmogelijk. Daar komt nog bij dat licht op je onderwerp laten schijnen ook een uitdaging is.
          Het was in ieder geval een interessante en leuke uitdaging.

Comment

Working...
          X