Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tengere pantserjuffer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Tengere pantserjuffer

    Klikken om te vergroten.
    Aangezien het de periode is van de juffers kan ik natuurlijk niet achterblijven.
    Vandaar deze tengere pantserjuffer.
    Stack 60 foto's - 1/100s - f5.6 - iso 1000.


  • #2
    Technisch weer OK !
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      knappe plaat

      Comment


      • #4
        Prachtige opname.
        Canon EOS R7, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4, Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3

        Comment


        • #5
          Mooie tone-in-tone

          Comment


          • #6
            Alweer super scherp in beeld gebracht, compo is oké hoor Chris maar vind de bg aan de saaie kant, wat meer van de natuurlijke omgeving is leuker kijken !

            Comment


            • #7
              Supergedetailleerd beeld. Knap.
              Uit nieuwsgierigheid: Hoe bepaal je het aantal foto's dat je nodig hebt. Ik heb mogelijk het verkeerde gevoel dat je met minder een gelijkaardig resultaat kan bekomen. Correct me if I am wrong

              Comment


              • #8
                Hyperscherp beeld. De achtergrond stoort mij zeker niet. Stacking met 60 beelden lijkt mij zeer veel. Maar het resultaat mag gezien worden.

                Comment


                • #9
                  Prachtig die scherpte
                  Zelf zou ik niet weten hoe er aan te beginnen met stacking, denk ook dat mijn camera dat niet kan,
                  GROETJES ROSIE
                  Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                  panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

                  Comment


                  • #10
                    Als ik een stack neem dan neem ik meestal een iets ruimere marge. Daarmee bedoel ik ik begin iets voor het begin van het onderwerp en eindig ruim voorbij het einde van mijn onderwerp. Thuis gekomen dan laat ik de overbodige foto’s achterwege. In mijn camera stel ik ook een kleinere stapgrootte in dan normaal. Bij mijn Canon R5 is de standaardstap 4 (1-10) en ik neem altijd 3. Toch heb ik de indruk als ik kijk in mijn stackingsoftware (Helicon focus) dat de overlap niet zo groot is. De foto is genomen met diafragma 5.6 om een zo zacht mogelijke achtergrond te verkrijgen maar daardoor gaat ook het aantal foto’s om de gespreide vleugels er helemaal scherp op te krijgen drastisch omhoog door de zeer beperkte scherptediepte. Die 60 foto’s zijn dus enkel die foto’s die ik over gehouden heb om de uiteindelijke stack te maken. Misschien nog het vermelden waard is dat ik naast mijn 180mm macrolens ook nog 2 extension tubes gebruik. Eentje van 25 + eentje van 12.
                    Last edited by chrisvdv; 24 juli 2024, 20:29.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                      Als ik een stack neem dan neem ik meestal een iets ruimere marge. Daarmee bedoel ik ik begin iets voor het begin van het onderwerp en eindig ruim voorbij het einde van mijn onderwerp. Thuis gekomen dan laat ik de overbodige foto’s achterwege. In mijn camera stel ik ook een kleinere stapgrootte in dan normaal. Bij mijn Canon R5 is de standaardstap 4 (1-10) en ik neem altijd 3. Toch heb ik de indruk als ik kijk in mijn stackingsoftware (Helicon focus) dat de overlap niet zo groot is. De foto is genomen met diafragma 5.6 om een zo zacht mogelijke achtergrond te verkrijgen maar daardoor gaat ook het aantal foto’s om de gespreide vleugels er helemaal scherp op te krijgen drastisch omhoog door de zeer beperkte scherptediepte. Die 60 foto’s zijn dus enkel die foto’s die ik over gehouden heb om de uiteindelijke stack te maken. Misschien nog het vermelden waard is dat ik naast mijn 180mm macrolens ook nog 2 extension tubes gebruik. Eentje van 25 + eentje van 12.
                      Bedankt voor de toelichting.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                        Als ik een stack neem dan neem ik meestal een iets ruimere marge. Daarmee bedoel ik ik begin iets voor het begin van het onderwerp en eindig ruim voorbij het einde van mijn onderwerp. Thuis gekomen dan laat ik de overbodige foto’s achterwege. In mijn camera stel ik ook een kleinere stapgrootte in dan normaal. Bij mijn Canon R5 is de standaardstap 4 (1-10) en ik neem altijd 3. Toch heb ik de indruk als ik kijk in mijn stackingsoftware (Helicon focus) dat de overlap niet zo groot is. De foto is genomen met diafragma 5.6 om een zo zacht mogelijke achtergrond te verkrijgen maar daardoor gaat ook het aantal foto’s om de gespreide vleugels er helemaal scherp op te krijgen drastisch omhoog door de zeer beperkte scherptediepte. Die 60 foto’s zijn dus enkel die foto’s die ik over gehouden heb om de uiteindelijke stack te maken. Misschien nog het vermelden waard is dat ik naast mijn 180mm macrolens ook nog 2 extension tubes gebruik. Eentje van 25 + eentje van 12.
                        Wat ik mij ook afvraag, schiet je dan in Raw die je eerst in TIFF omzet? als je 90 bestanden hebt met die grootte kan Helionfocus en je computer dan 90 van die grote bestanden verwerken? In welk formaat zet je het dan eerst om vanuit RAW om de boel te verwerken tot 1 resulterende file? Mijn computer raakt al in de war bij het openen van 2 grote TIFF files in PS Elements, haha..

                        Rob,



                        Comment


                        • #13
                          ps Ik heb net op Youtube even een tutorial gezien, dus er is mij al het een en ander duidelijk geworden, dus dat bespaart jou weer de moeite om het uit te leggen

                          Niet dat ik van plan ben om te gaan stacken maar was wel nieuwsgierig, dat is een beetje mijn aard, bovendien heb ik nog een oude 5D II, die kan dat niet.

                          Rob,

                          Comment


                          • #14
                            Ik fotografeer altijd in raw en ik kan ze ook zo binnenhalen in Helicon Focus. Om een beetje vlot te kunnen werken heb je natuurlijk best een stevige computer nodig. De mijne is een core i7 met 32gb ram en een Nvidea rtx4070 ti videokaart met 12gb ram. Als harde schijf gebruik ik een nvme ssd van 1tb
                            Die videokaart is niet echt nodig als je enkel wenst foto’s te bewerken.
                            Last edited by chrisvdv; 28 juli 2024, 22:32.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                              Ik fotografeer altijd in raw en ik kan ze ook zo binnenhalen in Helicon Focus. Om een beetje vlot te kunnen werken heb je natuurlijk best een stevige computer nodig. De mijne is een core i7 met 32gb ram en een Nvidea rtx4070 ti videokaart met 12gb ram. Als harde schijf gebruik ik een nvme ssd van 1tb
                              Okey bedankt, Ik moet nog een nieuwe computer kopen, moet sowieso voor okt 2025 want dan houdt de windows ondersteuning op voor windows 10... Ik ben al aan het kijken... Ik heb nu nog een Acer i5, 6mb intern geheugen dus dat is al wat traag voor grote files, ik merk het nu vooral sinds ik een paar weken geleden PS elements 2024 heb gekocht en met bepaalde bewerkingen ben ik al regelmatig vastgelopen.... De ontwikkelingen gaan snel...

                              Bedankt voor je uitleg.... Vroeger zat ik op een Engels forum en die man had een elektronisch gestuurde stackrail, maar die fotografeerde voornamelijk dode insecten...

                              Rob,

                              Comment

                              Working...
                              X