Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer gemier...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Meer gemier...

Oorspronkelijk geplaatst door jijsambalbij
    Had je de flits echt nodig hierbij??
    Voor het fotograferen van superkleine dingetjes gebruik ik om twee redenen een flitser.

Ten eerste is een mier die voor je camera langrent te vergelijken met een auto die met een flinke snelheid een paar meter voor je camera langsscheurt: als je dat met relatief lange belichtingstijden fotografeert krijg je al heel snel bewegingsonscherpte. En zelfs 1/700 seconde is voor dit soort fotografie al behoorlijk lang. Speciaal om dat te demonstreren heb ik vanochtend onderstaand plaatje gemaakt:

De linker regendruppel (het regende vanochtend dus de mieren waren nergens te bekennen) is gemaakt met de volledige energie van de flitser en dat wil zeggen dat de feitelijke belichtingstijd ongeveer 1/700 seconde bedroeg. Bij de rechterfoto is een heel geringe flitsenergie gebruikt, waardoor de flitsduur (lees feitelijke belichtingsduur) ook heel kort was. Alleen zo krijg je snel bewegende macro-objecten zonder bewegingsonscherpte afgebeeld.

Ten tweede gebruik ik de flitser om de contrasten een beetje terug te brengen. Je hebt bij sterkvergrotende macro's meestal heel wat licht nodig en als dat alleen zonlicht is, krijg je al heel gauw een soort tegenlichtsituaties waarbij de doortekening in de donkere delen niet naar wens is.

Van de flitser maak ik een soort super-micro-softbox door een A4-papiertje voor de flitskop te plakken en het geheel vlak boven het onderwerp te hangen (pakweg 10 cm). Als je dat niet doet krijg je door de relatief grote afstand tussen lichtbron en lens juist veel te hoge contrasten. Dat is een beetje vergelijkbaar met een portretopname waarbij je de flitser rechts of links van het gezicht zet. Door met een soort softbox te werken krijg je ook niet van die hinderlijke uitgebeten lichtpuntjes in het pantser van kleine beestjes.

Het superzacht uitlichtende effect van de "micro-softbox" (of is het microsoft-box ) laat zich goed demonstreren met onderstaande opname. Voor wie het onderwerp niet direct herkent: het zijn korreltjes vruchtenhagel

(niet lachen... bovenstaande opname heb ik gemaakt om het effect van belichting en camerainstellingen uit te proberen voordat ik op mijn buik tussen de mieren ging liggen)

Zonder flitser zouden opnames van relatief snel bewegende kleine voorwerpen vast en zeker ook mogelijk zijn, maar er zouden er toch veel meer mislukken.

Oorspronkelijk geplaatst door jijsambalbij
    Bevalt de sb800 trouwens?
    ikzelf zit aan de sb600 te denken, of zeg jij niet doen ga voor de sb800?
    Ik denk dat je in de meeste situaties net zogoed uit de voeten kunt met de SB600. Ik vind het prettig dat de SB800 met een extra accu-tje supersnel weer een nieuwe volledige flits af kan geven. En in sommige situaties kan ik het hogere richtgetal waarderen. Bovendien is de SB800 geschikt om andere flitsers aan te sturen, een grapje dat niet kan met de SB600. Maar omdat ik maar één SB800 heb, gebruik ik die functie helemaal niet (ik stuur wel regelmatig de SB800 aan met behulp van de ingebouwde flitser van de D70 - maar als ik me niet vergis kan dat ook met de SB600).

Met vriendelijke groet,

Miriam

Comment

Bedankt voor de heldere uitleg.

Gr sambal
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        Maar omdat ik maar één SB800 heb, gebruik ik die functie helemaal niet (ik stuur wel regelmatig de SB800 aan met behulp van de ingebouwde flitser van de D70 - maar als ik me niet vergis kan dat ook met de SB600).

Met vriendelijke groet,

Miriam
        Dat kan inderdaad ook met de SB600.
        Hele mooie uitleg Miriam !!!

Groeten,

Nat.
        natwork.be

Comment

Knap.
          vriendelijke groeten, Helen
          Updated WWW.HELENICA.NL
          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh

Ik denk dat je in de meeste situaties net zogoed uit de voeten kunt met de SB600. Ik vind het prettig dat de SB800 met een extra accu-tje supersnel weer een nieuwe volledige flits af kan geven. En in sommige situaties kan ik het hogere richtgetal waarderen. Bovendien is de SB800 geschikt om andere flitsers aan te sturen, een grapje dat niet kan met de SB600. Maar omdat ik maar één SB800 heb, gebruik ik die functie helemaal niet (ik stuur wel regelmatig de SB800 aan met behulp van de ingebouwde flitser van de D70 - maar als ik me niet vergis kan dat ook met de SB600).

Met vriendelijke groet,

Miriam
            Absoluut Miriam, met de SB600 gaat dat ook, vanmiddag uitgeprobeerd.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Voorbeeldig werk Miriam.
              Proficiat en dank voor verhelderende uitleg. Denk dat jij werkelijk gebeten bent door die kleine wezentjes en je schijnt hun leefwijze zeer goed te kennen.
              Henri
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Dit heb ik ook al geprobeert.......geprobeert maar dit is meer dan geprobeert en meer dan geslaagd en zeker nr.1.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

Comment

Goeie foto's hoor.
                  Ik weet hoe lastig het is.
                  Ik neem wel aan dat het flinke crops zijn omdat die beestjes veel te klein zijn voor 1:1.
                  Zelf gebruik ik vaak een 100mm macro lens plus een omgekeerde 50mm voor mieren en ander spul kleiner dan 5mm.
                  Dat is wel een combinatie waar je even aan moet wennen, scherpstelafstand is dan amper 2cm, dof maar amper 0,2mm !
                  Maar best wel te doen, je went er wel aan.

Mieren op de grond contrasteren heel weinig wat wel jammer is.
                  Strijklicht brengt vaak het mooiste licht en het meeste detail.
                  Mieren zitten ook veel in bomen waar ze bladluizen houden dus dat is mischien een ideetje. (zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=73465 ).
                  Of je kan wat voedsel voor het nest leggen.
                  Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                  EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Nen dikke proficiat wat mij betreft
                    Gebeten door de fotografie, mooi, hoop voor jou niet te veel door de mieren
                    mvg,
                    Ludo V.

Comment

Working...
                    X