Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kolibrievlinder II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Kolibrievlinder II

Hierbij mijn poging. Canon 180mm lens - f16 - 1/2000s - 1600iso - flits invullicht.

Re: Kolibrievlinder II

Mooi scherp met veel detail.

Comment

Heel scherp op de juiste plaats
      Wel geen enkele beweging meer in de vleugels
      mijn website : klik

Comment

knappe realisatie !
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Beweging in de vleugels vind ik eigenlijk iets natuurlijker overkomen.
          Toch een knappe opname, prima compo en met het licht mooi in evenwicht !
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

wow! heel scherp! Misschien had een iets kleinere sluitertijd (1/1000) beter geweest om wat beweging in de vleugels te hebben.
            In elk geval geen gemakkelijke opgave om deze snelle schichtige vlinders vast te leggen.

Comment

Door het inflitsen heb je uiteraard de vleugelslag bevroren, toch wel spijtig want bij deze soort, de naam zegt het zelf, hoort nu eenmaal die snelheid in de vleugels
              Voor de rest zeker geslaagd en mooie beeldopbouw
              Nog eens proberen om deze vast te leggen zonder de flitser te gebruiken

ps. je noemt dit topic deel II, waar is deel I, ik vind het nergens terug ?

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

prachtplaat..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Door het inflitsen heb je uiteraard de vleugelslag bevroren, toch wel spijtig want bij deze soort, de naam zegt het zelf, hoort nu eenmaal die snelheid in de vleugels
                  Voor de rest zeker geslaagd en mooie beeldopbouw
                  Nog eens proberen om deze vast te leggen zonder de flitser te gebruiken

ps. je noemt dit topic deel II, waar is deel I, ik vind het nergens terug ?

grts
                  Sieg
                  Ik heb vroeger al eens een foto van deze soort ingezonden, ik kan hem echter niet zo direct meer terugvinden.

Een vraagje aan jullie: Waarom zijn die vleugels nog niet haarscherp met een sluitertijd van 1/2000?
                  Ik heb het opgezocht een kolibrievlinder slaat zijn vleugels maximum 80 keer per seconde.
                  Wat zie ik over 't hoofd? dat bevriezen van die vleugelslag komt dat werkelijk door het inflitsen of is het de sluitertijd?
                  Ik heb 1/1000 al geprobeerd maar daarmee zijn de vleugels nog onscherper en ik wilde eens tonen hoe die vleugels er werkelijk uitzien, gewoon om iets anders te proberen dan de meeste foto's.
                  Nu zit er nog iets van onscherpte in aan de onderkant van de vleugels.

Comment

Er zijn nogal wat filmpjes te vinden over hoe insecten vliegen - die vleugeltjes van een vlinder flapperen niet gewoon op en neer hoor - dat zou niet werken - er schuilt veel ingewikkelder beweging achter
                    Volgende geeft een idee is gemaakt met high speed camera - 3200 beelden per sec
                    Takeoff and flight sequences of insects spanning 8 different taxonomic orders captured at 3,200 fps!00:00 - intro01:17 - plume moth01:20 - firefly02:32 - pai...

Comment

Een mooi moment!
                      BD0681BE -
                      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                        Er zijn nogal wat filmpjes te vinden over hoe insecten vliegen - die vleugeltjes van een vlinder flapperen niet gewoon op en neer hoor - dat zou niet werken - er schuilt veel ingewikkelder beweging achter
                        Volgende geeft een idee is gemaakt met high speed camera - 3200 beelden per sec
                        https://www.youtube.com/watch?v=Cnn9CfsYJqc
                        Bedankt voor de info. Als ik het goed en wel begrijp is het de sluitertijd die het moment bevriest en niet de flits. Ik zou dus moeten werken met een sluitertijd van ongeveer 1/3000 om alles scherp te kunnen krijgen in de vleugels.
                        Dat is quasi onmogelijk omdat je buiten hiervoor te weinig licht kunt creëren. Ik geef het echter niet op en zal het nog eens proberen, misschien lukt het mij ooit wel eens. Iemand reeds een foto gezien van iemand die het wel gelukt is?

Comment

Ik denk het niet eigenlijk - die flits moet in staat zijn om de beweging te bevriezen.
                          Maar HSS flitsen levert soms een minder scherp beeld op dan gewoon flitsen ==> https://petapixel.com/hss-does-not-freeze-motion/
                          dat komt omdat de flits in HSS een burst moet leveren
                          Last edited by blauwzwart; 2 juli 2022, 17:53.

Comment

Ok, zal ik eens proberen. Bedankt voor de info. Info in het artikel was zeer verhelderend. Weer iets bijgeleerd.
                            Last edited by chrisvdv; 2 juli 2022, 18:00.

Comment

ipv iso1600 1/2000" F16 kan je ook iso100 1/250" F11 gebruiken
                              iso 1600 naar iso 100 is -4 stops
                              1/2000" naar 1/250" is +3 stops
                              F16 naar F11 is +1 stop
                              dus normaal zelfde lichtwaarde - maar nu kan je gewoon flitsen ipv HSS (in de veronderstelling dat de synchronisatietijd van je camera 1/250" is)
                              Denk dat dit een nog scherper beeld kan geven
                              Peter

Comment

Working...
                              X