Hierbij mijn poging. Canon 180mm lens - f16 - 1/2000s - 1600iso - flits invullicht.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Kolibrievlinder II
Collapse
X
-
-
-
Re: Kolibrievlinder II
knappe realisatie !mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/
Comment
-
wow! heel scherp! Misschien had een iets kleinere sluitertijd (1/1000) beter geweest om wat beweging in de vleugels te hebben.
In elk geval geen gemakkelijke opgave om deze snelle schichtige vlinders vast te leggen.
Comment
-
-
Door het inflitsen heb je uiteraard de vleugelslag bevroren, toch wel spijtig want bij deze soort, de naam zegt het zelf, hoort nu eenmaal die snelheid in de vleugels
Voor de rest zeker geslaagd en mooie beeldopbouw
Nog eens proberen om deze vast te leggen zonder de flitser te gebruiken
ps. je noemt dit topic deel II, waar is deel I, ik vind het nergens terug ?
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk berichtDoor het inflitsen heb je uiteraard de vleugelslag bevroren, toch wel spijtig want bij deze soort, de naam zegt het zelf, hoort nu eenmaal die snelheid in de vleugels
Voor de rest zeker geslaagd en mooie beeldopbouw
Nog eens proberen om deze vast te leggen zonder de flitser te gebruiken
ps. je noemt dit topic deel II, waar is deel I, ik vind het nergens terug ?
grts
Sieg
Een vraagje aan jullie: Waarom zijn die vleugels nog niet haarscherp met een sluitertijd van 1/2000?
Ik heb het opgezocht een kolibrievlinder slaat zijn vleugels maximum 80 keer per seconde.
Wat zie ik over 't hoofd? dat bevriezen van die vleugelslag komt dat werkelijk door het inflitsen of is het de sluitertijd?
Ik heb 1/1000 al geprobeerd maar daarmee zijn de vleugels nog onscherper en ik wilde eens tonen hoe die vleugels er werkelijk uitzien, gewoon om iets anders te proberen dan de meeste foto's.
Nu zit er nog iets van onscherpte in aan de onderkant van de vleugels.
Comment
-
Er zijn nogal wat filmpjes te vinden over hoe insecten vliegen - die vleugeltjes van een vlinder flapperen niet gewoon op en neer hoor - dat zou niet werken - er schuilt veel ingewikkelder beweging achter
Volgende geeft een idee is gemaakt met high speed camera - 3200 beelden per sec
mijn website : klik
Comment
-
Een mooi moment!BD0681BE -
Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk berichtEr zijn nogal wat filmpjes te vinden over hoe insecten vliegen - die vleugeltjes van een vlinder flapperen niet gewoon op en neer hoor - dat zou niet werken - er schuilt veel ingewikkelder beweging achter
Volgende geeft een idee is gemaakt met high speed camera - 3200 beelden per sec
https://www.youtube.com/watch?v=Cnn9CfsYJqc
Dat is quasi onmogelijk omdat je buiten hiervoor te weinig licht kunt creëren. Ik geef het echter niet op en zal het nog eens proberen, misschien lukt het mij ooit wel eens. Iemand reeds een foto gezien van iemand die het wel gelukt is?
Comment
-
Ik denk het niet eigenlijk - die flits moet in staat zijn om de beweging te bevriezen.
Maar HSS flitsen levert soms een minder scherp beeld op dan gewoon flitsen ==> https://petapixel.com/hss-does-not-freeze-motion/
dat komt omdat de flits in HSS een burst moet leverenLast edited by blauwzwart; 2 juli 2022, 17:53.mijn website : klik
Comment
-
ipv iso1600 1/2000" F16 kan je ook iso100 1/250" F11 gebruiken
iso 1600 naar iso 100 is -4 stops
1/2000" naar 1/250" is +3 stops
F16 naar F11 is +1 stop
dus normaal zelfde lichtwaarde - maar nu kan je gewoon flitsen ipv HSS (in de veronderstelling dat de synchronisatietijd van je camera 1/250" is)
Denk dat dit een nog scherper beeld kan geven
Petermijn website : klik
Comment
Comment