Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een hommeltje aan het snoepen + Update foto's flitsverzachter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Nog een hommeltje aan het snoepen + Update foto's flitsverzachter

Exif:
    Camera Model Canon EOS 40D
    Tv(Shutter Speed) 1/200
    Av(Aperture Value) 13
    ISO Speed 100
    Lens MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
    geflitst... wat een must is bij deze vergroting..

Vroeger had ik de Canon Macro Twin Lite MT-24 EX, maar de laatste jaren heb ik de veel goedkopere Yongnuo YN-24EX Macro twin lite flitser voor Canon.. deze voldoet voor mijn macro-doeleinden kwalitatief helemaal gelijkwaardig, uiteindelijk is de zelfgemaakte flitsverzachter net zo belangrijk, want zonder is voor mij het licht (voor beide flitsers) te hard op deze korte afstand, wat wel makkelijk is bij deze genoemde flitsers zijn de 2 verstelbare flitskoppen.

Update huidige flitsverzachter:

De laatste 14 jaar heb ik zelf al tientallen flitsverzachters gemaakt ze waren allemaal gelijkwaardig qua kwaliteit en zachtheid, de rode draad was altijd met de Kaiser flash shoe (voor meer hoogte van de flitskoppen t.o.v. de verzachter) en met transparant perkamentpapier... zie foto 1.
    Ik gebruikte voorheen o.a. 2 kleine bonenblikjes en transparant geschuurde koepeltjes met 2 lagen perkamentpapier, soms ook alleen een ronde vorm met 2 lagen perkament papier.... als je eenmaal door hebt hoe het werkt kun je veel varianten zelf maken.

maar nu ben ik de laatste tijd een ander model aan het testen met een niet zelfgemaakt koepeltje van Gary Fong dat ik op internet ergens tegenkwam die een andere fotograaf gebruikte. Deze bevalt overigens net zo goed als de vele andere flitsverzachters die ik zelfgemaakt heb, het kan best zijn dat ik deze op een gegeven moment net als al mijn voorgaande flitsverzachters ook weer vervang door weer iets anders om weer iets nieuws te proberen maar voorlopig hou ik het bij dit koepeltje van Gary Fong.
    99,9% van mijn macrofoto's zijn gemaakt met een geheel zelfgemaakte constructie.. maar zoals gezegd het koepeltje van Gary Fong (samen met de andere dingen zie foto) is volkomen gelijkwaardig qua zachtheid en bevalt heel goed.

Op foto 1 zie je:
    1: de Yongnuo YN-24EX Macro twin lite flitser voor Canon.
    2: A4 150 grams transparant perkamentpapier, je knipt hier 2 rondjes uit om in de koepeltjes van de inverted dome te leggen.
    3: Het voorfrondje van de flitser met daarop 2 apart gekochte Kaiser 1200 Bounce flash shoe.
    4: de Kaiser 1200 Bounce flash shoe, hier heb ik dus 2 stuks van..

Op foto 2 zie je:
    1: Gary fong inverted dome lightsphere white. Hier heb je er 2 van nodig voor elke flitskop
    2: Voor- en bovenaanzicht uiteindelijke setup.

Ps Ik heb de inverted dome koepeltjes vastgezet met klittenband en een stukje ijzerdraad aan de flitskoppen, in de koepeltjes heb ik daarvoor 2 kleine gaatjes gemaakt.

Let wel dit is maar 1 van de vele mogelijke flitsverzachters, je hebt echt niet per se deze gary fong koepeltjes nodig ik heb het bijna altijd zonder gedaan...je kunt met de twee Kaiser flash shoe's en meerdere lagen perkamentpapier met bijv. 1 cm ertussen ook een heel eind komen.

Dat was het..

foto1

foto2

Rob,
    Last edited by natuurfreak; 19 maart 2021, 13:46. Reden: info flitsverzachter erbij gezet.

Re: Nog een hommeltje aan het snoepen...☺

Ook een mooie, deze heeft stootkussentjes voor zich om haar ogen niet pijn te doen !

De uitleg over je flitsers zal voor velen interessant zijn maar zoals je aangeeft, de verzachters zijn erg belangrijk, bij gelegenheid kan je daar misschien eens tips en trucs over plaatsen
    zonder flitsverzachter zijn keiharde reflecties onvermijdelijk, jouw flitswerk is altijd mooi beheerst !

Met beelden zoals dit zou je mij haast bekeren om ook wat meer close beelden gaan te maken maar de laatste 2 jaar zijn mijn ogen een beetje te erg achteruitgegaan deels door medicatie voor andere kwalen ...
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Een beeld om van te snoepen dus!
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Mooi. En fijn dat je de technische info er bij plaatst.

Comment

Mooie foto met interessante uitleg een +punt voor dit forum!
          vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Voor de liefhebber een update geplaatst met mijn huidige flitsverzachter...

Rob,

Comment

Fijne uitleg Rob, hopelijk krijg je volgelingen

ik had er geen idee van hoe dicht die flitsjes wel zaten, het verklaart wel grotendeels dat zachte effect dat je bereikt.

Misschien alles eens overhevelen naar dat forumonderdeel waar nog heel wat tips en trucs staan ...
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Het toevoegen van die bounce flash shoe is een goede vondst.
                Daardoor maak je meer ruimte om je diffusers te kantelen.
                Zelf had ik nooit genoeg ruimte hiervoor met mijn youghurtdoosjes en andere bouwsels.
                Bedankt voor het delen van je creatie.
                NBok proficiat met al je posts hier,waar ik elke keer met bewondering naar kijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Misschien alles eens overhevelen naar dat forumonderdeel waar nog heel wat tips en trucs staan ...
                  Ik heb de boel overgeheveld.

Rob,

Comment

ps ik heb nog een extra update geplaatst in tips en trucs voor nog een extra flitsverzachter die ik de afgelopen jaren gebruikte..

Rob,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      ps ik heb nog een extra update geplaatst in tips en trucs voor nog een extra flitsverzachter die ik de afgelopen jaren gebruikte..
                      Rob,
                      Zeer nuttige info Rob!
                      BD0681BE -
                      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Working...
                      X