Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windy

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Windy

5-6 Beaufort en rukwinden tot 80km/u zijn op zijn zachtst gezegd niet de ideale condities om aan macrofotografie te doen. En toch moést ik zaterdagnamiddag het veld in, weg, naar buiten. Het idee om lange sluitertijden te gaan fotograferen liet ik al snel weer varen en weg was ik met de macrolens. De eerste 300 meter werd ik zowat gezandstraald en stond ik op het punt terug huiswaarts te keren, maar ik besloot om toch verder te stappen naar het dal, daar ligt een voetweg tussen 2 private stukjes bos, zoals ik dacht volledig uit de wind. Het bruiste er van het leven en na even wachten kreeg ik deze Bloedrode Heidelibel in het vizier.
    Nikon D7500 - Sigma 105mm F2.8
    1/500s bij F8 op ISO 250

Groeten en nog een fijne zondagavond!
    Last edited by Mattias Furniere; 12 augustus 2019, 08:57. Reden: Determinatie
    ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
    Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

Re: Windy

Ik zie volledig zwarte poten dus ik denk dat dit een bloedrode heidelibel is. Ze staat er wel mooi op trouwens, niet gemakkelijk bij dergelijke weersituaties

Comment

Staat er heel goed op, mooie compo en BG. Wind blijkt vaak de grootste vijand te zijn bij close-up fotografie. Ik probeer dan wel eens bursts van meerdere shots in de hoop dat er dan een goeie uitkomt, soms met geluk maar meestal niet.

Comment

Wind is inderdaad niet simpel ...
        Gewoonlijk wiegt dan alles heen en weer en dan krijg je op de uitersten dode punten waar de beweging even stopt op om te slaan
        daar stel ik dan zo mogelijk scherp en ik waag een aantal kansen
        en soms lukt dat dan
        Mooi beeld !
        Ik vind dat groene een beetje dominant maar dat beest heeft nu die plek gekozen hé
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
          Ik zie volledig zwarte poten dus ik denk dat dit een bloedrode heidelibel is. Ze staat er wel mooi op trouwens, niet gemakkelijk bij dergelijke weersituaties
          Dag Pholie, klopt! Pas ik aan. Ik wist niet hoe je het verschil nu goed kon zien, behalve de iets meer donkerrode tint, maar dat is dan afhankelijk van de lichtinval. Heb het nagekeken en idd, de steenrode zou gele strepen moeten hebben. Iets bijgeleerd, bedankt voor jouw alziend oog ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
            Staat er heel goed op, mooie compo en BG. Wind blijkt vaak de grootste vijand te zijn bij close-up fotografie. Ik probeer dan wel eens bursts van meerdere shots in de hoop dat er dan een goeie uitkomt, soms met geluk maar meestal niet.
            Dank je Peter! Als het zo hard waait, heeft dat weinig nut, gezien je handmatig focust moet je dan ook eigenlijk telkens je focuspunt verleggen of hopen dat hij net daar terug 'passeert', maar die kans is bijzonder klein. Dat probeerde ik vroeger wel eens, maar ik schiet liever trefzeker :-) Wat dan nog niet wil zeggen dat je prijs hebt in zo'n omstandigheden, 60% van de shots was toch voor in de vuilnisbak ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Wind is inderdaad niet simpel ...
              Gewoonlijk wiegt dan alles heen en weer en dan krijg je op de uitersten dode punten waar de beweging even stopt op om te slaan
              daar stel ik dan zo mogelijk scherp en ik waag een aantal kansen
              en soms lukt dat dan
              Mooi beeld !
              Ik vind dat groene een beetje dominant maar dat beest heeft nu die plek gekozen hé
              Dag Frans,

Ja, dat is een tactiek die ik ook soms toepas, maar zaterdag kon je in open veld onmogelijk schieten (bij ons toch, wij wonen 'te lande'),maar met wat oriëntatievermogen en kennis van het weer geraak je soms ook al ver ;-) Ik heb het groen in LR op -28 verzadiging gezet, omdat ik het al vrij groen groen vond, wellicht door de lichtinval op die plaats. Zo vond ik het acceptabel, maar dat is smaak natuurlijk. Een andere optie was nog wat van het blad wegcroppen, maar ik had nu die inleidende lijn, die ik dan verloor. (En hij is al behoorlijk gecropt :-))

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mattias Furniere Bekijk bericht
                Dank je Peter! Als het zo hard waait, heeft dat weinig nut, gezien je handmatig focust moet je dan ook eigenlijk telkens je focuspunt verleggen of hopen dat hij net daar terug 'passeert', maar die kans is bijzonder klein. Dat probeerde ik vroeger wel eens, maar ik schiet liever trefzeker :-) Wat dan nog niet wil zeggen dat je prijs hebt in zo'n omstandigheden, 60% van de shots was toch voor in de vuilnisbak ;-)
                Toeval wil dat de foto van de kruisspin die ik eergisteren plaatste precies op die wijze gemaakt is. Ik had wel twintig shots nodig om uiteindelijk slechts één scherpe over te houden. Voor een stuk is macro voor mij ook wel een beetje spielerei maar misschien mag ik dat hier niet zeggen.

Comment

Een beetje geduld hebben en je kan vaak tussen 2 windvlagen door toch goede foto's nemen.
                  In sommige omstandigheden is de wind zelfs een voordeel.
                  Bijen die in bloemen rusten of schuilen, hebben geen last van het feit dat je de stengel vastneemt en je daardoor een scherpe foto kan maken. Ze zijn je misschien zelfs dankbaar dat ze niet constant zeeziek worden van het heen en weer gewieg

Geslaagde foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mattias Furniere Bekijk bericht
                    Dag Pholie, klopt! Pas ik aan. Ik wist niet hoe je het verschil nu goed kon zien, behalve de iets meer donkerrode tint, maar dat is dan afhankelijk van de lichtinval. Heb het nagekeken en idd, de steenrode zou gele strepen moeten hebben. Iets bijgeleerd, bedankt voor jouw alziend oog ;-)
                    Je moet zeker niet afgaan op de kleur hoor, want een libel zijn kleuren gaan samen met hun levenslijn :-)
                    Ik zal je in een privébericht een flowchart opsturen om heidelibellen te herkennen en die zit heel goed in elkaar.
                    Mvg,
                    Pholie

Comment

Ondanks de windomstandigheden toch een mooi resultaat !

Comment

Working...
                      X