Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op onze venkel ... (3)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op onze venkel ... (3)

... zitten dus een 10-tal rupsen van de Koninginnepage ... maar dat weet je ondertussen al

Tussen de onweersvlagen door ... hier de laatste van mijn "venkel" reeks ...

Voor de fans : de grote versie

Hopelijk hebben deze rupsen de stormen van vandaag overleefd en kan ik er de komende dagen nog wat plaatjes van schieten ...
    Ik probeer ondertussen te achterhalen of en wanneer ik eventueel nog een ontpopping zou kunnen verwachten. Het zou leuk zijn als ik dat ook zou kunnen vastleggen.

Alvast bedankt voor het blijven kijken !
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Re: Op onze venkel ... (3)

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
    ... zitten dus een 10-tal rupsen van de Koninginnepage ... maar dat weet je ondertussen al

Tussen de onweersvlagen door ... hier de laatste van mijn "venkel" reeks ...

Hopelijk hebben deze rupsen de stormen van vandaag overleefd en kan ik er de komende dagen nog wat plaatjes van schieten ...
    Ik probeer ondertussen te achterhalen of en wanneer ik eventueel nog een ontpopping zou kunnen verwachten. Het zou leuk zijn als ik dat ook zou kunnen vastleggen.

Alvast bedankt voor het blijven kijken !

alweer een schoontje, kleuren, compo, BG en DOF
    laat ons hopen, inderdaad zou zeer prettig zijn, kunnen we mee genieten van dit prachtig beestje
    als je dit zie, je zou zo al direct een venkel gaan planten,
    groetjes Ingrid

Comment

Knappe foto , laat de volgende maar komen .

Grtz .

Dirk .
      Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

Comment

Weer een mooie
        Waneer ze gaan verpoppen hangen ze omgekeerd (voor enkele uren) aan een takje zoals te zien op mijn foto. En dan scheurt 'het vel' open en komt er een pop uit.
        www.maximpiessen.com
        www.facebook.com/maximpiessenphotography
        Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Comment

The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

heel mooi.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Alvast bedankt voor het blijven kijken ![/QUOTE]

Mooie reeks Dominiek.

Verpoppen doen ze zeker nog maar dit is de tweede generatie rupsen van dit jaar. De eerste generatie zit zo rond juni, begin juli, dit jaar waarschijnlijk vroeger en die poppen komen al uit na 2 weken.

Deze rupsen, van de tweede generatie verpoppen in de loop van eind augustus, begin september. Meestal kruipen ze weg en zoeken ze ergens een beschutte plek om in het voorjaar uit te komen. Verpoppen ze toch op je venkel pas dat op dat je ze niet op de composthoop gooit!

Zitten de poppen op je venkel, knip dan de stengel ongeveer 20cm boven en onder de pop af, steek deze stengel rechtop in een potje met zand en laten overwinteren op een koele, beschutte plaats, gewoon buiten onder een afdakje is nog het beste. Eind maart, april, beetje afhankelijk van de weersomstandigheden komen de vlinders dan uit.
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

Comment

Ter aanvulling; de poppen van de voorjaarsgeneratie zijn groen van kleur, de overwinteraars zijn donkerbruin van kleur. Als je besluit om de poppen onder een afdak te plaatsen dan moet je ze regelmatig besproeien en opletten dat wespen er niet aan kunnen, ikzelf ben al een paar jaar bezig met de natuurlijke kweek van vlinders en meermaals ondervonden dat wespen de rupsen in frut stukbijten en zelfs de poppen zijn niet veilig, daar durven ze gaten in bijten en de inhoud ledigen. Indien je de rupsen van deze soort naar jouw tuin wil lokken is Knolvenkel in combinatie met Vlinderstruiken aanplanten het beste, 90% slaagkans.

Comment

zeer boeiende reeks van een prachtige rups ,ik hoop ook op vervolg

Comment

Working...
                X