Het Bootsmannetje (Notonecta glauca) is een waterinsect uit de familie van de wantsen. Ze hangen ondersteboven onder het wateroppervlak waarbij ze via een adembuisje in hun achterlijf ademen. Het zijn geduchte rovers die muggenlarven, jonge vissen en amfibieënlarven nuttigen.
The making of :
Ik heb zo'n bootsmannetje met een klein visnet uit een sloot opgevist en direct overgebracht in een klein aquarium met het dunste glas dat ik kon vinden. Waarom? Fotograferen doorheen glas heeft onmiskenbaar een negatief effect op scherpte en detail van je macrofoto. Daarom gebruik ik bijvoorbeeld nooit een UV filter op mijn lens. Hier moet je er nog bijtellen dat je doorheen een laag water aan het fotograferen bent. Dat zie je het best bij foto 3
Je moet ook snel werken want binnen enkele minuten beginnen er zich luchtbellen aan de binnenkant van het aquariumglas te vormen.
Dus wat je ziet op deze foto's is de werkelijke houding van dit beestje onder water.
Voor de reflectie in foto 1 & 2 heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het wateroppervlak. Bij foto 3 van het aquariumglas.
Tot slot: na de korte fotografiesessies heb ik het beestje natuurlijk liefdevol teruggezet in zijn watertje. Zelf zou het de tocht ook aankunnen want bootsmannetjes zijn naast goede zwemmers eveneens goede vliegers.
Comment