Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een druppel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een druppel

    Aan een rietblad hing een verse regendruppel oud te worden.
    En nog een.



    Last edited by Irineas; 17 augustus 2008, 23:38.
    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

  • #2
    Re: een druppel

    Deze foto's zijn beide onscherp en véél te donker.

    Uit jouw vorige draadjes meen ik te mogen concluderen dat jij je foto's nogal graag cropt. Dat is een totaal verkeerde werkwijze.
    Zelfs bij foto's die met een Canon gemaakt zijn, gaat dat ten koste van de beeldkwaliteit. Vooral als de foto's met een hoge ISO-waarde (800 in dit geval) gemaakt zijn.

    Als gouden tip voor jou, een citaat uit deel 1 van Fullators fotocursus:

    De eerste regel voor een fotograaf is dan ook: ga zo dicht mogelijk bij je onderwerp. Zo dicht als je kan. En als je denkt dat je niet dichter kan, doe dan nóg een stap vooruit.
    Het onderwerp dichtbij halen doe je op drie manieren: je loopt er naar toe of je gaat inzoomen. Dat laatste is iets interessanter als je die nerveuze stier in de wei wil vastleggen.
    En je kunt ook nog croppen en uitvergroten achteraf. In het laatste geval kan je wel pixels, scherpte of beeldkwaliteit verliezen.
    Mocht zo'n (gratis te bekijken en te downloaden) fotocursus jou interesseren, dan vind je de acht cursusdelen op deze webpagina (rechts, onder "Digitaal lichtdrukmaal").

    Er kunnen nog andere oorzaken zijn voor die onscherpte. Daar kunnen we later eventueel nog over uitweiden.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: een druppel

      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Deze foto's zijn beide onscherp en véél te donker.

      Uit jouw vorige draadjes meen ik te mogen concluderen dat jij je foto's nogal graag cropt. Dat is een totaal verkeerde werkwijze.
      Zelfs bij foto's die met een Canon gemaakt zijn, gaat dat ten koste van de beeldkwaliteit. Vooral als de foto's met een hoge ISO-waarde (800 in dit geval) gemaakt zijn.
      Als gouden tip voor jou, een citaat uit deel 1 van
      Mocht zo'n (gratis te bekijken en te downloaden) fotocursus jou interesseren, dan vind je de acht cursusdelen op (rechts, onder "Digitaal lichtdrukmaal").
      Er kunnen nog andere oorzaken zijn voor die onscherpte. Daar kunnen we later eventueel nog over uitweiden.
      Hoi Jos

      Zowel je privé bericht als deze url neem ik ter harte.
      Ik weet wanneer ik een goede foto zie, maar die als eindprodukt afleveren is een ander verhaal.
      De bewerking van foto's heb ik gewoon niet op orde.

      800 iso had ik hier in ieder geval nodig vanwege het late tijdstip waarop de foto genomen is en het weinige aan beschikbare licht dat er nog was. Het objectief was mijn 18~250 Tamron.
      In de druppel staat de enige reflexie aan licht en de achtergrond van mijn tuin ondersteboven weergegeven.
      Die Regendruppel hangt aan dat blad en weerspiegelt ondersteboven de rest vand e tuin door de lenswerking ervan. Toevallig viel de achtergrond door het weinige licht erg donker uit. En op zich vond ik dat daardoor een sterke plaat geven. mede door hier juist wel te kiezen van die centrale plek in de foto.
      Verder is het inderdaad een uitsnede die later met paint op pixelmaat is gebracht voor de hier vereiste 900 X 900 en kb's maximum van deze site.
      En daar heb ik veel problelem mee.
      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

      Comment


      • #4
        Re: een druppel

        Met 250 mm zijnde geen macro objectief is het ook moeilijk iets close-up in beeld te brengen. Naderhand kun je wel iets croppen echter dit gaat altijd ten koste van kwaliteit.
        Terecht geeft Jos Vanhengel hier je dan ook een paar tips die zeker belangrijk zijn om eens goed door te nemen.

        M.b.t. het verkleinen van een foto het volgende:
        Een normale foto is vele malen groter dan de 900 pixels die hier genoemd zijn.
        Je moet dus je foto gaan verkleinen en daarbij moet je rekening houden dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.
        Als een foto verkleind wordt, om bv. op het forum te plaatsen, moet er wel weer een onscherpmasker toegepast worden om hem ook weer scherp te krijgen.
        Het is daarom handig hiervoor een goed programma te gebruiken (verkleinen en verscherpen). De meeste hier op het forum gebruiken BDSizer. Dit een gratis programma, onder Windows, en dat kun je hier vinden.



        De instelling voor BDSizer is afhankelijk van je foto.
        Een goede instelling zou kunnen zijn.

        ReSize longest Side to 900 pixels
        Lanczos3
        Sharpen aan vinken 20%

        Save size 300 kb
        Keep exif aanvinken.

        Nadat de foto verkleind is tot 900 pixels, kun je deze op het forum plaatsen.
        Ik zou zeggen probeer het eens uit, kost ja geen geld.

        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: een druppel

          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Met 250 mm zijnde geen macro objectief is het ook moeilijk iets close-up in beeld te brengen.
          De instelling voor BDSizer is afhankelijk van je foto.
          Een goede instelling zou kunnen zijn.
          ReSize longest Side to 900 pixels
          Lanczos3
          Sharpen aan vinken 20%

          Save size 300 kb
          Keep exif aanvinken.

          Mvg
          Antoine
          Hoi Antoine

          Nee een 15~250 is niet echt een macro objectief.
          Daar ga ik maar eens voor sparen.
          Foto 1 heb ik wel opnieuw vanaf origineel verkleind.
          Dit scheelt echt een slok op een borrel en de druppel is scherper en toont beter de ondersteboven reflectie van de achtergrond.
          Ik heb hierbij jouw instellingen gebruikt.
          Bedankt voor de tips.

          GRoeten maar weer
          Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

          Comment


          • #6
            Re: een druppel

            Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
            Nee een 15~250 is niet echt een macro objectief.
            Daar ga ik maar eens voor sparen.
            Zeker doen,daar ga je veel plezier aan beleven.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: een druppel

              De nieuwe versie van de eerste foto heeft inderdaad aan scherpte gewonnen.

              Nooit vergeten dat bij dit soort foto's alles begint bij perfect scherpstellen.
              Vriendelijke groet,

              Jos

              Comment


              • #8
                Re: een druppel

                Wat hierboven verteld wordt klopt natuurlijk allemaal!
                Echter: Foto 2 kan scherper zijn maar is voor mij minderwaardig tov foto 1.

                Comment


                • #9
                  Re: een druppel

                  Oorspronkelijk geplaatst door E.G. Bekijk bericht
                  Wat hierboven verteld wordt klopt natuurlijk allemaal!
                  Echter: Foto 2 kan scherper zijn maar is voor mij minderwaardig tov foto 1.
                  Eerst stonden er twee foto's die even onscherp waren.
                  De eerste foto heeft de poster vervangen door een verbeterde versie. Daarom klopt ons commentaar niet meer.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: een druppel

                    oké, dat verklaart een en ander!

                    Comment

                    Working...
                    X