Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roodbaard

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Roodbaard

Oorspronkelijk geplaatst door mtonsbeek Bekijk bericht
    Mooie opname Rupselkopke!

I zie dat je hiervoor f16 hebt gebruikt. Je hebt er een mooie DOF mee gekregen en opmerkelijk weinig verlies van detail. Tot nog to heb ik zelf f13 of lager gekozen voor dit soort foto's. Ik ga het ook een met f16 proberen.

Maarten
    Bedankt voor de commentaar.

Zelf gebruik ik zelden f16......maar om voldoende scherpte diepte te halen bij 3:1 kan je bijna niet anders. Op f11 en f13 is naar mijn mening de lens op haar best.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

wat een monster is zo'n vlieg

Comment

Knappe foto.
        I put the sexy in dyslexia

Comment

Héél erg mooi
          Grtz

Comment

*Kwijl*, niet eerlijk ,

Grapje, prachtige foto....!!!
            Pentax istDL, 18-55mm, tamron 70-300mm Macro 1:2, sigma 50mm f/2.8 MF macro 1:1

Comment

'k sta telkens weer versteld van de klasse die je hier weer tentoon stelt, erg leerrijk ook met je steeds duidelijke comments, proficiat !..dus keep shooting en laat die lens maar zoomen!
              Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Terug zeer mooi resultaat , knappe vergroting 3:1 ?
                mvg Luc
                BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Ja watte!
                  "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

Comment

Mooi kopke

Comment

Onmogelijk om alle foto's op BD te bekijken (voor mij althans). Maar na een tijdje begin je de personen met toffe foto's te kennen. Jij bent er daar dus één van
                      Bij deze is het vooral de uitleg die me boeit.

Comment

wat een mooie
                        Groetjes Christianne
                        Christianne's fotoweb
                        BD0243nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          Al de macro's die ik op BD plaats zijn zonder statief gemaakt. Ik zoek wel zoveel mogelijk steun in de omgeving van mijn onderwerpen. De grootste werkafstand met deze lens is 100mm. Ik houd mijn duim vooraan onder het objectief en steek mijn vingers uit totdat ik ergens in de buurt kan steunen. Door mijn vingers te plooien of te strekken beweeg ik camera en lens naar voren of achteren om scherp te stellen.

In de winter gebruik ik de lens niet wegens geen interessante onderwerpen. Na de winter is het altijd weer wat aanpassen en zoeken om terug in de "routine " te vallen. Dan is 1 op 20 foto's laten lukken al een goed resultaat. Gewoonlijk haal ik zelfs dat niet. Maar als ik ze een paar weken terug gebruik dan is 1 op 5 foto's scherp en zit de focus goed. Het enige wat dan nog vaak misloopt is de compositie...voorwerpen die storen in de foto's... of delen van het onderwerp die ongewild niet volledig op de foto staan waardoor ik ze alsnog in de prullebak smijt. Door de sluitertijd hoog genoeg te houden (tussen 1/100 en 1/250sec) voorkom ik bewegingsonscherpte.
                          Interessante info! Als er "slechts" 1 op 20 lukt, hoeven we ons niet meer te schamen over een overvolle vuilbak s'avonds na een dagje macro...
                          Ik gebruik een sigma 100 macro met tussenringen, doch kan de scherptediepte (met een gelijkaardige brandpuntsafstand)die jij bereikt met de mp65 niet evenaren, zal dus inderdaad wel aan de lens liggen?

Keep on posting!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pmeos Bekijk bericht
                            Ik gebruik een sigma 100 macro met tussenringen, doch kan de scherptediepte (met een gelijkaardige brandpuntsafstand)die jij bereikt met de mp65 niet evenaren, zal dus inderdaad wel aan de lens liggen?

Keep on posting!
                            De scherpte diepte staat in verhouding met de vergroting en heeft bijgevolg weinig te maken met de gebruikte lens. Bij gelijk diafragma op bv 1:1 vergroting is de scherpte diepte altijd dezelfde.....het maakt dan helemaal niet uit welk objectief je gebruikt (50,100,150,300mm). De werkafstand is wel verschillend.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              De scherpte diepte staat in verhouding met de vergroting en heeft bijgevolg weinig te maken met de gebruikte lens. Bij gelijk diafragma op bv 1:1 vergroting is de scherpte diepte altijd dezelfde.....het maakt dan helemaal niet uit welk objectief je gebruikt (50,100,150,300mm). De werkafstand is wel verschillend.
                              In principe.

Toch zou er meer aan de hand zijn : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html (doorscrollen tot DOF at constant magnification III)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                In principe.

Toch zou er meer aan de hand zijn : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html (doorscrollen tot DOF at constant magnification III)
                                Het artikel zegt dat bij gelijke vergroting en gelijk diafragma de DOF (depht of field) gelijk is. Enkel is de weergave van de OOF( out of focus) delen in de achtergrond verschillend. Met een groothoek blijkt het haast onmogelijk om de achtergrond mooi egaal te krijgen zodat de details volledig verdwijnen. Toch zijn alle voorwerpen op de achtergrond niet echt zo scherp als de voorwerpen waarop is scherpgesteld. Het lijkt alleen veel scherper in foto's met groothoeklenzen. Bij langere tele's kan je veel sneller de achtergrond mooi zonder details weergeven. Om nu terug te komen op macrolenzen zou je kunnen stellen dat met een korte 50mm macro de achtergrond veel beter zichtbaar zal zijn zodat je ogenschijnlijk meer diepte krijgt tov een veel langer objectief. Een extreme breedhoek werkt niet echt goed voor macrofotografie omdat de werkafstand te klein wordt bij extreme vergroting.

Het is zeker een heel terechte opmerking Hans.......ik had dit best ook even meegegeven bij mijn vorige uitleg.

Comment

Working...
                                X