Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag het een beetje "meer" macro zijn?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mag het een beetje "meer" macro zijn?

Het is niet omdat je mij niet veel hoort dat ik niet bezig ben. Tussenringen zijn de meesten wel bekend, toch deze die ik hier gebruik zijn toch minder standaard. Nu had ik hiervoor een eerder speciale toepassing gekregen. Iemand wou dol graag meer details zien binnen zijn collectie van oude CPU chips. Gezien ik ook graag die dingen zie wou ik die uitdaging toch aannemen.

Maar algauw bleek dat er nieuwe problemen tevoorschijn kwamen. Ik had vroeger al wat proeven gedaan met omgekeerde lens op de camera maar voor deze opdracht bleken de resultaten toch niet helemaal volgens de verwachtingen te zijn.

Dan maar mij beperkt tot tussenringen, enfin hoe je ze ook noemt want iederstuk is 130mm lang. Samen met de AF60/2.8D macro geven ze absoluut de beste beeldkwaliteit. Tussenringen geven opzich geen optisch verlies want er zit geen glas in.

Maar dan kwam er weer een nieuw probleem, het bleek bijna onmogelijk om dit grondig te belichten, en zels gewoon scherpstellen was bijna onmogelijk. Door de sterke vergroting heb je omgekeerd evenredig minder licht in de viewer. Anderzijds is de ringflash van Nikon opzich reeds iets te dik want de afstand tussen object en lens is amper 20 mm.

Dan maar zelf weer zorgen voor een oplossing. Nieuwe flens draaien met 62x0.75mm schroefdraad om print vast te maken en 16 highbright 10.000 mcd leds gemonteerd samen goed voor 160.000 mcd op een afstand van amper 20 mm. En met resultaat. De witballans is via Nikon capture prefect af te stellen want deze leds hebben een eigen spectrum.

Focus instellen verloopt ook niet zo eenvoudig. Enkele hondersten mm plus of min is uitfocus. Ook daarvoor moest een oplossing komen. Dit werd gedaan onder de vorm van 3 micro schroeven met heel fijne draad die ik daarvoor gemaakt heb met grote diameter zodat je heel fijn per honderste mm kunt regelen. Die regelunits zijn te zien juist onder het alu tafelvlak waar de CPU chip opligt.

Hier zie je enkele beelden:

Eerst een totaal opstelling met 2 verlengbuizen van de 4
    Dan een closeup van de 'led ring belichting' in actie.
    En als laatste een binnenkijkje van een van de oude CPU's.

Veel meer beelden staan hier op mijn pbase

Frans
    Last edited by frans_vdm; 9 maart 2007, 08:03.

Re: Mag het een beetje "meer" macro zijn?

Schitterend!

Niet alleen je foto's, maar ook je gebruikte opstelling.

Dikke proficiat van mij!
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Wow!

een domme vraag mss, maar hoe stelt u uw diafragma in?

bij mijn (wel nieuwe lenzen) kan dit enkel via de camera.
      ik weet dat het bij oudere lenzen idd wel kan.
      Fotogallery
      My Pictureblog

Comment

wauw, imposante constructie!
        welke macro-verhouding haal je
        hier dan uiteindelijk mee?

een dikke voor je ongelooflijke inventiviteit
        waarmee je telkens weer die constructies
        maakt! chapeau!

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

wat een gedoe zeg, ziet er indrukwekkend uit hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het diafragma kan idd op deze lenzen manueel ingesteld worden. Bij de G lenzen kan dit niet meer. Vandaar dat G lenzen ook iets goedkoper zijn.

Je moet zelf alles instellen. Er is geen lichtmeting meer want de kontakten zijn er niet meer tussen camera en lens. Maar dat is opzich geen enkel probleem.

Je draaid gewoon het diafragma volledig open zodat je door de viewer je beeld kunt instellen.
            Je geeft heel veel licht want je bent door die buizen zeker 4 tot 5 stops kwijt.
            Je focust op je object met microschroeven instelbaar per 0.01mm
            Je draait je diafragma van de lens zelf op de gewenste waarde vb F8
            Je neemt een foto, hier is dit 4 sec mits 160.000 mcd licht op de 2.7mm oppervlakte van de foto.
            Je bekijkt de resultaten en indien nodig past je onmiddelijk de tijd aan voor de juiste belichting.

Alles is als studio camera verbonden met de PC via Nikon camera control. Hierdoor worden de beelden direct doorgestuurt naar de PC en worden nagezien via Nikon capture.

De foto van de CPU closeup is een 13x vergrooting tov 36mm analoog. Werkafstand is 20mm. Met 4 buizen haal ik ongeveer 48x maar mijn armen zijn te kort om de microschroeven te regelen en terzelfde tijd door de camera te kijken.....

Comment

Awel Frans, chapeau
              Indrukwekkend
              BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

okeeeej...

dus dan zal ik mijn vaders oude analoge 85mm Nikon,
                in die stijl eens op mijn canon proberen, die kunne dat wel.
                Gewoon eens een testje uitvoeren,
                want geen enkele van mijn lenzen heeft manuele diafragmaregeling.
                thx!

echt knappe opstelling en resultaten!!!!
                Fotogallery
                My Pictureblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                  Met 4 buizen haal ik ongeveer 48x maar mijn armen zijn te kort om de microschroeven te regelen en terzelfde tijd door de camera te kijken.....
                  Allez Frans, jij die zo handig bent... Heb je voor je armen dan nog geen chipgestuurde extenties kunnen ontwikkelen?

Nee, even serieus nu. Je blijft me telkens opnieuw verbazen met
                  - je kunnen
                  - je gedrevenheid
                  - je ideeën
                  - je mooie resultaten als kroon op het lange intense werk!

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                    Allez Frans, jij die zo handig bent... Heb je voor je armen dan nog geen chipgestuurde extenties kunnen ontwikkelen?

Nee, even serieus nu. Je blijft me telkens opnieuw verbazen met
                    - je kunnen
                    - je gedrevenheid
                    - je ideeën

Mvg,
                    echt zot hé...
                    Pfff ik zou nog niet weten hoe eraan te beginnen...
                    Respect Frans!!!
                    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Ja een gestuurde XYZ tafel staat allang op het programma en dan zou het idd met knopjes kunnen. Maar een mens kan niet alles in een keer maken.

Trouwens uit iedere konstruktie leer je enorm veel. Het is net in gebruik en je ziet weeral een aantal fouten. Zelfs de camra op reprostatief moet nog ondersteunt worden. Ik gebruik nu reeds 0.4 sec antibounce op de camera om die trillingen te vermijden maar dit kan nog beter. De stukken liggen grotendeels klaar.

Ook die leds, die zou ik nu ook liever individueel sturen. Dan zou ik nog beter bepaalde lichtinval kunnen kiezen door de lichtverdeling te wijzigen. Maar beetje bij beetje want er staan hier nog een boel volledig nieuwe zaken die straks moeten klaar zijn voor mijn vliegende beestjes anno 2007.

En dit jaar zijn de beestjes veel vroeger dan verwacht......

Comment

Prachtig werk Frans. Ik vraag me af of je (misschien bij een volgende experiment) de lens niet beter omgekeerd had gebruikt. Misschien (afhankelijk van het optisch lenscenter) is de afstand tot het subject dan wat groter (=confortabeler), en vanuit het optisch oogpunt zijn lenscorrecties normaal geoptimiseerd bij de grootste afstand (oneindig) langs de voorkant (bij U de tussenring kant). dit is mogelijks belangrijk omdat je toch met een grote opening werkt.

Comment

Man man, wat een hobby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                            .................................................. ...

Je blijft me telkens opnieuw verbazen met
                            - je kunnen
                            - je gedrevenheid
                            - je ideeën

Mvg,
                            idem dito

Groetjes
                            Skitch
                            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

wel niet gemakkelijk om daarmee de natuur in te trekken vrees ik....mvg!
                              Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Working...
                              X