Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Die tweede is waarschijnlijk één die net uit de pop kwam gekropen waardoor je er zo dicht bij kon? Zat nog te drogen ofzo?
In elk geval een superplaat!
Wat niet wil zeggen dat de andere twee niet goed zijn, knallers van foto's!
Die tweede is waarschijnlijk één die net uit de pop kwam gekropen waardoor je er zo dicht bij kon? Zat nog te drogen ofzo?
Dat klopt, het is een keizerlibel (denk ik) die nog aan het drogen was. Rond de middag ontdekte ik 'm met de vleugels nog aan elkaar "geplakt". Je kunt er dus echt met de camera op gaan zitten als het ware. Na een aantal uur gaan de vleugels open en dan duurt het zo lang niet meer: op een bepaald moment warmt ie de vleugels op, en gaat er vandoor.
@Knofje3116: Het is het overgebleven exoskelet van de nimf van deze libelle. Die nimfen leven in het water, en jagen oa. op kikkervisjes. Als ze volgroeid zijn kruipen ze langs een stengel uit het water, waar ze als libel ontpoppen. Helemaal bovenaan de foto zie je de kop van de nimf, en het borststuk (onder een linkerpoot van de libel) met het gat waaruit het beestje zich moet wringen. Op stengels aan vijvers zie je in de zomer vrij vaak nog die overblijfselen van het nimfenlichaam.
Dat klopt, het is een keizerlibel (denk ik) die nog aan het drogen was. Rond de middag ontdekte ik 'm met de vleugels nog aan elkaar "geplakt". Je kunt er dus echt met de camera op gaan zitten als het ware. Na een aantal uur gaan de vleugels open en dan duurt het zo lang niet meer: op een bepaald moment warmt ie de vleugels op, en gaat er vandoor.
@Knofje3116: Het is het overgebleven exoskelet van de nimf van deze libelle. Die nimfen leven in het water, en jagen oa. op kikkervisjes. Als ze volgroeid zijn kruipen ze langs een stengel uit het water, waar ze als libel ontpoppen. Helemaal bovenaan de foto zie je de kop van de nimf, en het borststuk (onder een linkerpoot van de libel) met het gat waaruit het beestje zich moet wringen. Op stengels aan vijvers zie je in de zomer vrij vaak nog die overblijfselen van het nimfenlichaam.
Bedankt iedereen voor de reacties!
Nimfenlichaam.........................klinkt sprookjesachtig.
zal deze zomer eens gaan zoeken.
Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Comment