Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik wil toch nog even vragen....heb je deze uit de hand of op statief genomen?
Ben het zelf aan het proberen maar heb er erg veel moeite mee.
Zelden vanop een statief. Tegen de tijd je jouw statief op de juiste plaats hebt gezet zijn de meeste insecten reeds verder gekropen. Bij vlinders of waterjuffers zou vanop een statief werken wel eens nuttig kunnen zijn. Ze hebben soms zo'n een plaatsje waar ze gedurend aan naar weerkeren.
Een tip ; werk op manueel en met de flits. Op korte afstanden heb je vaak veel minder licht nodig dan wat de belichtingsmeter van je camera zelf berekend. Ik zet mijn isowaarde tussen 200-250 mijn diafragma rond 13-16en de sluitertijd tussen 100-160 /sec. Vanuit deze instelling start ik gewoonlijk. Heb ik op korte werkafstand nog teveel licht dan verhoog ik de sluitertijd . Heb ik te weinig licht dan verhoog ik eerder de isowaarde ipv de sluitertijd.Ik werk nooit boven iso 400 of lager dan 1/80sec. De output vd flits staat altijd op +1 of +2 stops. Na een tijdje weet je exact welke sluitertijd en isowaarde je kan gebruiken voor een bepaalde situatie.Bij de meeste spiegelreflexen is deze instelling apart instelbaar. De voorgaande uitleg is alleen toepasbaar met korte werkafstanden minder dan 250mm.
ik ben ze nog niet tegengekomen in de vrije natuur..goed dat er zo 'krakken' zijn die ze in beeld brengen, en hoe dan nog!..dikke proficiat weer met je h.o.f.-vermelding! ...keep shooting!
Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...
hoe doe je dat toch statief? ik moet met m'n mpe altijd 50 foto's nemen om 1 redelijke te krijgen. hoeveel heb jij er gemaakt van deze boorder?
ik vind ze in iedergeval super
Comment