Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natte herinneringen ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Natte herinneringen ...

    twee sublieme foto's...
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #17
      Re: Natte herinneringen ...

      Knap licht en scherpte

      Comment


      • #18
        Re: Natte herinneringen ...

        Chique...

        mvg,

        Roland

        Comment


        • #19
          Re: Natte herinneringen ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          heel mooie foto's, alleen had ik mischien het vleugeltipje ietsje scherper proberen te krijgen
          De vleugeltipjes stond o.w.v. de opgedroogde, vastgeplakte toestand niet meer mooi evenwijdig met de rest van het insect. Ze stonden iets in mijn richting gedraaid. Als je op lage DOF speelt krijg je natuurlijk het vervelende effect dat dit deel onscherp wordt. Dan is het kiezen tussen behoud van die lage dof met onscherpe tipjes maar een rustige achtergrond of meer DOF maar een onrustige achtergrond.

          Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
          off-topic:deze libellen ontpoppen zich op de groeiende waterplanten in het voorjaar.(eitjes worden onder het wateroppervlak gelegd)Wanneer zij zich uit de pop bevrijden zijn hun vleugels nog aan elkaar geklit.Deze moeten drogen door het zonnetje of een licht briesje.Bij strakke wind vliegen ze gewoon van de stengel op het wateroppervlak en zijn dan de prooi van watertorren die niet lang nodig hebben om de libel volledig te laten verdwijnen.Wanneer een kikker het in het oog krijgt,duurt het hele proces nog veel minder lang.
          Survival of the fittest..
          Mijn waarnemingen van de voorbije zomer hebben me geleerd dat de larven van deze heidelibellen gewoon overal opkruipen voor hun laatste vervelling. Waterplanten, stenen muur, ... soms zelfs een meter boven het wateroppervlak.
          En de eitjes worden niet echt onder het wateroppervlak gelegd zoals bij andere juffers of libellen. Het koppel vliegt in een soort tandemvlucht vlak boven het water. De eitjes worden in het begin gewoon in het water gedropt. Maar na een tijdje zie je dat het vrouwtje, nog steeds al vliegend en vastgekoppeld aan het mannetje, op en neer beweegt en het water aanraakt met haar achterlijf om die eitjes af te zetten. En dit aan een enorme snelheid.

          Héél boeiend om dit in je eigen tuin te mogen meemaken.

          Iedereen bedankt voor de reacties
          Meer foto's op mijn website

          Comment


          • #20
            Re: Natte herinneringen ...

            Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
            De vleugeltipjes stond o.w.v. de opgedroogde, vastgeplakte toestand niet meer mooi evenwijdig met de rest van het insect. Ze stonden iets in mijn richting gedraaid. Als je op lage DOF speelt krijg je natuurlijk het vervelende effect dat dit deel onscherp wordt. Dan is het kiezen tussen behoud van die lage dof met onscherpe tipjes maar een rustige achtergrond of meer DOF maar een onrustige achtergrond.



            Mijn waarnemingen van de voorbije zomer hebben me geleerd dat de larven van deze heidelibellen gewoon overal opkruipen voor hun laatste vervelling. Waterplanten, stenen muur, ... soms zelfs een meter boven het wateroppervlak.
            En de eitjes worden niet echt onder het wateroppervlak gelegd zoals bij andere juffers of libellen. Het koppel vliegt in een soort tandemvlucht vlak boven het water. De eitjes worden in het begin gewoon in het water gedropt. Maar na een tijdje zie je dat het vrouwtje, nog steeds al vliegend en vastgekoppeld aan het mannetje, op en neer beweegt en het water aanraakt met haar achterlijf om die eitjes af te zetten. En dit aan een enorme snelheid.

            Héél boeiend om dit in je eigen tuin te mogen meemaken.

            Iedereen bedankt voor de reacties
            Ik heb ook deze zomer het voorrecht gehad om de metamorfose van larve tot volledige libel te mogen/kunnen vastleggen op foto.

            Prachtig, mooi, leerijk maar ook ontroerend tafereel als het dan mislukt, door in dit geval de regen, of een aanval van hoornaars die de nog niet echt droge libellen uit het riet plukken.

            Prachtig weergegeven waarbij foto twee mij het meeste aanspreekt.
            Groetjes
            ----JO

            Comment

            Working...
            X