Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
net voor het weekend heb ik m'n tussenringen ontvangen
(merci, corné!) en vandaag maar eens zitten testen.
'k heb al door dat het niet makkelijk is!
deze wou ik toch tonen, vooral voor de determinatie.
yep bouk, maar zie exif:
meer als iso 800 moet ik met de d60 niet gaan.
en dat gaat natuurlijk ten kosten van het diafragma.
DOF wordt merkelijk kleiner met 48mm tussenringen ...
mm
De beperkte DOF stoort me niet, integendeel. Ik hou van de rust van beelden met een kleine dieptescherpte.
Wat me bij dit plaatje vooral charmeert is het leuke, zachte licht. Er zijn reflecties, maar zeer beheerst. Te weinig om te storen, genoeg om te modelleren...
Leuke macro dus - de tussenringen zullen je nog plezieren (en ons dus ook !)
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
pendragon,
ik moet nog eens checken hoeveel ik precies "verlies".
ik heb wel al gemerkt dat ik moet 'bijsteken' om een juiste belichting te krijgen.
(-1 tot -2 stops!) maar ik ga het nog eens nader onderzoeken ...
deze is trouwens 's morgens genomen, op een beschaduwde plaats, bij bewolkt weer.
zelf had ik -2/3 stops onderbelicht, en nog eens bijna -1 stop
bij de conversie. ik had dus wel tot f8 kunnen gaan ...
kariboe, merci!
kan het zijn dat dit het mannetje is,
en dat de wijfjes (met legboor) zwart zijn met gele band op de sprieten?
heb er namelijk net zo één gezien in de tuin ...
Wel ja , lijkt wel precies hetzelfde dier te zijn hé in onze beide posts...
800 ISO is wel erg hoog, maar als je dier net als het mijne tussen de bladeren zat op een valavond, kan dat wel. (Mijn shot is gemaakt met 400 ISO, maar ik gebruikte een lichtsterke macro lens). Ben net zelf aan het nadenken over een converter of extension tube... om de hele kleintjes beter aan te kunnen.
Bij een volgende shot moet je misschien eens proberen om hem zijdelings te fotograferen , dan kan je de lengte van het dier in de beeldlijn zetten die scherp is, maar heb je uiteraard qua compositie een ander beeld. Ik probeer met mijn toestel te inventariseren en voor mij primeert de scherpte van het dier boven de compositie en de foto (maar als ik kan combineren doe ik uiteraard zeker )
't Is altijd wel leuk als je oogcontact hebt in je shot zoals deze
Comment