Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heerlijke reeks ! Eigenzinnige benadering van het gegeven markt.
Het gebruik van zwart-wit is voor mij hier zeker functioneel. Markten zijn per definitie druk, uitbundig, kleurrijk, rijk aan geluiden.....en voor mij mag je voor elk van deze adjectieven het woordje te zetten. De fotograaf zet heel dat gebeuren stil, puurt uit, abstraheert.... in een reeks van foto's waarvan elke foto een verhaal op zich is. Het gebruik van zwart-wit beklemtoont hier het stilzetten, da aandacht voor dat ene detail in de overdaad van indrukken die je bestormen op een markt.
De gustibus et coloribus non disputandum...... Ik betwist helemaal niet dat je ook een prachtige reeks van kleurenfoto's kan maken op een markt. Verre van.....
Anderzijds Kodachrome, jouw evolutietheorie loopt mank, zeker in de kunst..Rembrandt en Rubens hebben ook prachtige etsen gemaakt.... in zwart en wit. Naast prachtige olieverfschilderijen en aquarels. Het ene bestaat naast het andere en elke expressievorm heeft zijn pluspunten. In een ets zal de nadruk meer op het grafische liggen, in een schilderij gaat veel sneller de aandacht naar vormen en tonaliteit. Het is maar hoe je het gebruikt...
Een zwart-wit foto is niet per definitie kunstzinniger dan een kleurenfoto of omgekeerd. Het hangt er maar van af hoe goed je de techniek beheerst en kan gebruiken om je uit te drukken.
Ik heb in elk geval van deze reeks zwart-witfoto's genoten....
Mvg,
Chris
Mooie reeks. Vormt één mooi geheel, iets wat niet altijd evident is.
Ik ben ook een liefhebber van zwart-wit. Kleur kan een meerwaarde vormen voor beelden, maar soms kan de afwezigheid van kleur net alle afleiding van het onderwerp wegnemen en de toeschouwer meenemen naar de kern van een beeld, zijnde het onderwerp en de sfeer van het beeld.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het werk van Anton Corbijn en Stephan Vanfleteren, die héél sterk z/w werk neerzetten.
Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58
Heerlijke reeks ! Eigenzinnige benadering van het gegeven markt.
Het gebruik van zwart-wit is voor mij hier zeker functioneel. Markten zijn per definitie druk, uitbundig, kleurrijk, rijk aan geluiden.....en voor mij mag je voor elk van deze adjectieven het woordje te zetten. De fotograaf zet heel dat gebeuren stil, puurt uit, abstraheert.... in een reeks van foto's waarvan elke foto een verhaal op zich is. Het gebruik van zwart-wit beklemtoont hier het stilzetten, da aandacht voor dat ene detail in de overdaad van indrukken die je bestormen op een markt.
De gustibus et coloribus non disputandum...... Ik betwist helemaal niet dat je ook een prachtige reeks van kleurenfoto's kan maken op een markt. Verre van.....
Anderzijds Kodachrome, jouw evolutietheorie loopt mank, zeker in de kunst..Rembrandt en Rubens hebben ook prachtige etsen gemaakt.... in zwart en wit. Naast prachtige olieverfschilderijen en aquarels. Het ene bestaat naast het andere en elke expressievorm heeft zijn pluspunten. In een ets zal de nadruk meer op het grafische liggen, in een schilderij gaat veel sneller de aandacht naar vormen en tonaliteit. Het is maar hoe je het gebruikt...
Een zwart-wit foto is niet per definitie kunstzinniger dan een kleurenfoto of omgekeerd. Het hangt er maar van af hoe goed je de techniek beheerst en kan gebruiken om je uit te drukken.
Ik heb in elk geval van deze reeks zwart-witfoto's genoten....
Mvg,
Chris
ik ben blij dat het iemand opmerkt...
Ik persoonlijk vind drukke markten een hel, te druk, te weinig plaats, veel te veel mensen die hun plaats opeisen alsof zij belangrijk zijn en al de rest in de weglopen,...
Maar ik heb genoten van je knappe reeks, stuk voor stuk. Natuurlijk heb ik ook mijn persoonlijke voorkeuren. Voor mij heb je heel goed rondgekeken en de meest elementaire stukken eruit gehaald. Een mooie impressie van wat een markt op zich is. Dit is een verhaal voor mensen die nog nooit naar een markt zijn geweest, die nog nooit een markt hebben gezien.
Het hele zw-w gedoe is onontbeerlijk. Doordat markten amper veranderd zijn doorheen de jaren (en ze gaan al lang mee) duidt het zw-w op de tijdloosheid van de markt. Daarom staan ook meestal oudere mensen afgebeeld. Het zw-w geeft ook het oog en de ziel rust in de drukte van mensen en kleuren. Het zw-w haalt er precies uit wat je moet zien zodat je ziet wat de fotograaf je wilt laten zien. Je raakt niet afgeleid door drukte en dooreenlopende kleuren. De kleuren, die door velen hier blijkbaar gemist worden, hebben hier geen belang, het gaat om mensen, het gaat om de tijdloosheid van de waren (zoals het brood).
Na het zien van deze reeks zou ik bijna zelf zin hebben om naar de markt te trekken... en dat is al heel wat!
een dikke proficiat voor de fotograaf!
Als je denkt dat de perfecte foto bestaat, dan wordt het tijd dat je ermee stopt.
Comment