Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maastricht en water

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Maastricht en water

Een dagje uit in......

Stad aan de stroom....

.....duizenden keren gefotografeerd.

Aan de oevers van de Maas is het heerlijk luieren in het late zomerzonnetje

In de stad werd het water gebruikt als krachtbron....

om molens aan te drijven.....

waarmee graan werd gemaald.

Last edited by chris; 12 september 2008, 00:33. Reden: de inderdaad vreselijke kaders werden verwijderd
    Geniet van foto's maken

Re: Maastricht en water

De foto's zijn op zich mooi, maar het kader doet zóveel afbreuk aan de kwaliteit van de foto's! Sorry dat ik het zeg, maar dat kader is écht 3x niets. Als je het kader zou weglaten, of veranderen komen de foto's een stuk meer tot zijn recht en kunnen mensen waarschijnlijk een beter oordeel geven.

Comment

@ Basvdl : je hebt 200% gelijk. Daarom heb ik de kaders weggelaten. Bedankt voor je eerlijkheid.

Mvg,
      Chris
      Geniet van foto's maken

Comment

Mooie foto's van een zeer mooie stad.

Volgens mij heb je een goed oog voor compositie.
        mvg
        Antoine
        Last edited by antoine200; 12 september 2008, 01:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
          Mooie foto's van een zeer mooie stad.
          Volgens mij heb je een goed oog voor compositie.
          mvg Antoine
          Ik ben het eens met Antoine. Veel aandacht voor de compositie.

Véél minder aandacht daarentegen, voor de instellingen van de camera.
          Heeft jouw toestel last van overbelichting? Alle foto's zijn 1/3 stop onderbelicht.
          Waarom heb je de ISO hoger gezet (van 100 naar 200) op het moment dat de zon naar z'n hoogste punt klom?
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Ik ben het eens met Antoine. Veel aandacht voor de compositie.

Véél minder aandacht daarentegen, voor de instellingen van de camera.
            Heeft jouw toestel last van overbelichting? Alle foto's zijn 1/3 stop onderbelicht.
            Waarom heb je de ISO hoger gezet (van 100 naar 200) op het moment dat de zon naar z'n hoogste punt klom?
            1/3 onderbelicht omdat anders de lichte gedeelten uitgebrand waren en de donkere gedeelten via de rawbestanden op te halen zijn. De contrasten tussen donker en licht waren niet weer te geven. Of zie ik dat verkeerd en heb ik mij een verkeerde gewoonte aangemeten?

Wat de ISO betreft heb je gelijk, die had ik terug naar 100 moeten brengen nadat ik binnen met een hoger ISO getal gefotografeerd had.

Mvg,
            Chris
            Geniet van foto's maken

Comment

mooie reeks van een zeer mooie stad
              zo te zien heb je ook de mooiste plekjes ontdekt en er zijn er nog veel meer.gewoon door de straatjes wandelen loont hier de moeite je komt er van alles tegen.
              voor de rest ben ik het eens met mijn voorgangers oog voor de compsitie en een beetje opletten op je camera instelling
              Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
              Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

prima verslag! mooie stad om eens een dag te vertoeven blijkbaar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                  1/3 onderbelicht omdat anders de lichte gedeelten uitgebrand waren en de donkere gedeelten via de rawbestanden op te halen zijn. De contrasten tussen donker en licht waren niet weer te geven. Of zie ik dat verkeerd en heb ik mij een verkeerde gewoonte aangemeten? ...
                  De eerste drie foto's hebben grote heldere vlakken. Daar is de onderbelichting te verantwoorden.
                  De andere foto's hebben die onderbelichting, naar mijn bescheiden mening, niet nodig.

Maar ja ... ik weet niet hoeveel er op de PC nog aan gesleuteld is.

't Zijn de resultaten die tellen, hč; die zijn goed.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

De eerste drie foto's hebben grote heldere vlakken. Daar is de onderbelichting te verantwoorden.
                    De andere foto's hebben die onderbelichting, naar mijn bescheiden mening, niet nodig.

Maar ja ... ik weet niet hoeveel er op de PC nog aan gesleuteld is.

't Zijn de resultaten die tellen, hč; die zijn goed.
                    Jos,

Ik sta verbaast dat jij aan een foto kunt zien dat onderbelichting niet nodig was.
                    Een digitale foto die ook nog in RAW genomen is heeft een aantal bewerkingen doorlopen alvorens hier te worden geplaatst.

Tevens belicht ik zelf heel vaak 1/3 onder, ik doe dit omdat de Nikon hier het beste resultaat in JPEG geeft.
                    Van een aantal Nikon bezitters heb ik dezelfde ervaring gehoord.
                    Dus zo maar zeggen dat 1/3 onderbelichting niet goed is
                    weet alleen de man/vrouw achter de camera.

Aangezien je zelf een Nikon heb zou ik dit maar eens een keer uitproberen.

mvg
                    Antoine

Comment

In elk geval aan iedereen bedankt voor de mooie kritieken en ook voor de tips hoe het nog beter kan.

Ik vind juist belichten nogal moeilijk. Bij een canon 350d wordt er gemeten in het midden en niet op het focuspunt. Spotmeting is dus niet echt mogelijk, tenzij ik ergens overgelezen heb.

Om uitgebrande delen te vermijden, ben ik dus 1/3 stop gaan onderbelichten. De laatste foto heb ik bvb eerst zonder onderbelichting genomen en op mijn schermje lichtten een aantal gebieden op als overbelicht.

Maar jullie hebben wel gelijk dat ik hieraan nog meer aandacht moet besteden.

Maastricht is echt een prachtige fotostad, alles op loopafstand en grote contrasten tussen oud en nieuw.... Bovendien had ik schitterende gidsen die alle fotogenieke hoekjes kenden.
                      Geniet van foto's maken

Comment

Jos, Ik sta verbaast dat jij aan een foto kunt zien dat onderbelichting niet nodig was. Een digitale foto die ook nog in RAW genomen is heeft een aantal bewerkingen doorlopen alvorens hier te worden geplaatst. Tevens belicht ik zelf heel vaak 1/3 onder, ik doe dit omdat de Nikon hier het beste resultaat in JPEG geeft.
                        Van een aantal Nikon bezitters heb ik dezelfde ervaring gehoord.
                        Dus zo maar zeggen dat 1/3 onderbelichting niet goed is
                        weet alleen de man/vrouw achter de camera. Aangezien je zelf een Nikon heb zou ik dit maar eens een keer uitproberen. mvg Antoine
                        Beste Antoine,

Jij weet beter als ik, dat belichten de hele kunst van het fotograferen is.
                        Wij hebben heden ten dage heel wat "technisch vernuft" in onze handen. Jij en ik weten dat deze "wonderen van de techniek" het wel eens laten afweten in moeilijke omstandigheden. Het is dan aan de fotograaf om het beeld in te schatten en de techniek door middel van correcties een handje te helpen. Zó komen we tot het gewenste resultaat.

Ik heb geschreven dat ík het bij bepaalde foto's niet nodig vind om onder te belichten, voortgaande op hetgeen ik zie op m'n scherm.
                        Als amateur beoordelaar weet ik maar al te goed dat ik mij bij het beoordelen op glad ijs begeef, want ik weet nooit in welke mate een foto bewerkt is.

Daarom heb ik mezelf ingedekt met het zinnetje waar jij waarschijnlijk overheen gelezen hebt:

... Maar ja ... ik weet niet hoeveel er op de PC nog aan gesleuteld is. ...

Over mijn Nikon heb ik helemaal geen klachten. Die heeft in doorsnee situaties geen hulp nodig.
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Beste Antoine,

Jij weet beter als ik, dat belichten de hele kunst van het fotograferen is.
                          Wij hebben heden ten dage heel wat "technisch vernuft" in onze handen. Jij en ik weten dat deze "wonderen van de techniek" het wel eens laten afweten in moeilijke omstandigheden. Het is dan aan de fotograaf om het beeld in te schatten en de techniek door middel van correcties een handje te helpen. Zó komen we tot het gewenste resultaat.

Ik heb geschreven dat ík het bij bepaalde foto's niet nodig vind om onder te belichten, voortgaande op hetgeen ik zie op m'n scherm.
                          Als amateur beoordelaar weet ik maar al te goed dat ik mij bij het beoordelen op glad ijs begeef, want ik weet nooit in welke mate een foto bewerkt is.

Daarom heb ik mezelf ingedekt met het zinnetje waar jij waarschijnlijk overheen gelezen hebt:

Over mijn Nikon heb ik helemaal geen klachten. Die heeft in doorsnee situaties geen hulp nodig.
                          Heb jij een bijzondere Nikon, waarschijnlijk de P stand van Pjos.
                          mvg
                          Antoine

Comment

Heb jij een bijzondere Nikon, waarschijnlijk de P stand van Pjos. mvg Antoine
                            Die "P" op mijn toestel staat voor "Perfect". Die stand gebruik ik niet, want dan is er geen plezier meer aan.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

ISO 200 laat een halvering van de sluitertijd toe... da's soms toch wel nuttig. Ik heb vorig weekend een ganse dag op ISO 200 gewerkt in Brugge. Een bewolkte dag met soms ook heel wat zon. Maar als dan net die zon weg is, en je zit in de schaduw, en je wil snel even die éne foto maken, ben je blij dat je net nog een aanvaardbare sluitertijjd haalt.

En Jos... jij moet een rare D40 hebben. Ik heb van 't weekend nog ééntje als backup meegehad. Ik was verrast hoe de instellingen 't zelfde waren dan die van mijn D80. Ik moet regelmatig ligt bijsteken en weghalen. Een standaard lichtsterkte bestaat m.i. niet.

Mooie foto's trouwens, zoals Antoine al zei, met aandacht voor compositie.

Comment

Working...
                              X