Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Eindoplossing

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De Eindoplossing

In de sfeer van voorgaande posting ("Om even stil te staan"):

1. In deze uiterst charmante villa bij de Wannsee (omgeving Berlijn) vond in januari 1942 de Wannseeconferentie plaats

De beslissing voor de eindoplossing voor het Jodenvraagstuk was reeds eerder gevallen, op deze bijeenkomst werd de oplossing (de uitroeiing) technisch en administratief uitgewerkt. Hallucinant !

2. Voor miljoenen mensen betekende dit een transport naar een kamp of een ghetto (op de foto : Terezin of Theresiënstadt). Meestal volgde de dood na een periode in ondraaglijke omstandigheden.

3. Na het overlijden kwam hier het eindpunt : een anoniem, en paradoxaal genoeg, koel crematorium, volledig ingericht op de verwerking van wat het systeem beschouwde als het eindproduct van een industrieel proces.

4. Van de fysieke overschotten van de slachtoffers werd vaak niets teruggevonden. Zij kregen niets dan een naamloos massagraf. Bemerk de steentjes op de "zerken" !

5. Maar met de Duitse grondigheid werd een precieze administratie gevoerd over de voortgang van de eindoplossing. Hierdoor konden later registers worden aangelegd met de namen van de slachtoffers.

Last edited by dgdirk; 20 augustus 2008, 11:13. Reden: schrijffout titel

Re: De Eindplossing

Mooie, serene bijdrage.
    Beslist geïnspireerd en aansluitend bij de lilybie-posting, maar volgens mij met wat minder impact.
    De steentjes op de zerk en de rode bloem zijn ook verwijzingen naar "Schindlers list".
    Hoop dat vele bezoekers deze posting "vinden" en wat tijd van bezinning en respect ervoor kunnen opbrengen.
    Spijtig dat in sommige postings parels voor de zwijnen worden geworpen en dat deze bijdragen als "oudmodisch" worden aanzien door voornamelijk modernisten.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Deze serie maakt een hoop bij me los en is daarom een erg goede serie;
      Hieronder de herinnering die deze serie opriep.

Ik ben eens in een "Nacht und Nebelkampf " geweest in de Vogezen.
      Hier werden mensen naar toe gebracht om te verdwijnen, hun gehele bestaan werd vervolgens administratief uitgewist door Geboorteaktes te vernietigen en uit de boeken van de burgelijke stand hun inschrijving weg te bleken (werden met inkt ingeschreven).
      Schooldiploma's en rapporten, foto's , alles , alles wat met deze mensen te maken had werd zorgvuldig gewist.
      Een zeer klein aantal werden bevrijd en overleefden dit kamp.
      In het kamp was een terrein waarop aan weerszijden twee schuine hellingen waren aangebracht met hele zware ronde kogelvormige stenen lagen van een paar ton per steen.
      Die moesten zachtjes naar beneden gerold worden en wederom de heuvel op worden gerold. steeds weer heen en terug. Volkomen nutteloos, zwaar en onder begeleiding van zwepen en slaag. Hierbij vielen steeds weer doden.
      Gevangenen hadden alleen warm eten en water om te wassen als er doden vielen.
      Die werden dan verbrand in een crematie oven, van dat vuur had men vervlogens warm water en warmte op mee te koken. Kun je je voorstellen, een ruimte, met central een crematorium ven, links de douches en rechts de keuken ?
      Soms keek men uit naar een dode, zeker in de winter, verklaarde een van de weinige overlevenden.
      Er waren een paar nederlanders bij.
      Die hebben tot vier jaar na de oorlog vastgezeten in Maastricht totdat ze konden bewijzen wie ze waren en ze geen collaborateurs konden zijn geweest.

Ik heb hier alleen een paar negatieven van.
      Ik zal die eens opzoeken en door de scanner halen.
      Post ik die als serie.
      We mogen nooit vergeten.

Groeten maar weer
      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Een foto zegt meer dan duizend woorden ...... zo zou het toch moeten zijn.
        Jammer dat als we hier de tekst weglaten deze foto's (voor mij) totaal niets zeggen. Het is niet dat elke foto , welke ergens in een gruwelkamp gemaakt wordt, echt de essentie van de zaak kan vertellen. Wees eerlijk ten opzichte van jezelf en beoordeel deze foto's zonder tekst ! Er blijft weinig emotie over.
        Ik zal dus wel een modernist zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
          Een foto zegt meer dan duizend woorden ...... zo zou het toch moeten zijn.
          Jammer dat als we hier de tekst weglaten deze foto's (voor mij) totaal niets zeggen. Het is niet dat elke foto , welke ergens in een gruwelkamp gemaakt wordt, echt de essentie van de zaak kan vertellen. Wees eerlijk ten opzichte van jezelf en beoordeel deze foto's zonder tekst ! Er blijft weinig emotie over.
          Ik zal dus wel een modernist zijn.
          cfr contextloze postings en laat je fantasie er maar op los.
          Ik ben geen modernist en heb Wereldoorlog II van zeer nabij meegemaakt.
          Slagzinnnen als "Arbeit macht frei" en symbolen als steentjes op graven, de rode bloem, Kober i.s.w. Todesort Theresienstad, Transport, e.d. zijn op zichzelf sprekende elementen die geen nadere context nodig hebben om begrijpbaar te zijn.
          Ik ben dan ook maar een oude versleten ziel, niet waar?

Henri
          lidnummer: BD0435BE

Comment

indrukwekkende reeks, maar kijk eens om ons heen, wat hebben we er van geleerd!!
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Over de verschrikkingen van de Holocaust bestaat geen twijfel. Geen enkele nuchtere ziel zal dit kunnen of willen ontkennen. Maar we zitten hier op een forum waar fotografie primeert.
              Vandaar dat ik de foto's op hun fotografisch, vertellende manier beoordeel. Dus inhoud en gevoel en daarna techniek.
              Ben zelf ook al in kampen als Auschwitz geweest. De sombere sfeer die daar heerst laat je niet onbewogen.
              Maar het volstaat niet om door deze kampen te wandelen en enkele (touristische) snapshots te maken om deze sombere emoties ook te kunnen overbrengen. De vele slachtoffers van de holocaust verdienen meer respect , een meer serene en doordachte fotografische benadering van deze verschrikking. Dus niet zo maar wat vlugge shots en daarna met wat woordjes en zinnen emoties toe te voegen aan de foto's. Je moet er als fotograaf de tijd voor nemen, en je zelf ter plaatse de vraag stellen," wat ik nu voel, hoe kan ik dat het best in beeld brengen ?"Je moet je bijna kunnen inleven in de situatie. En dat is wat ik in de meeste van de hier getoonde (reeksen) foto's van de vernietigingskampen mis. Een goede foto, of een reeks foto's moet emoties opwekken , ook voor degene die er geen banden mee heeft. De generaties die na ons komen, en ook de meeste van de huidige generatie kunnen zich deze feiten alleen maar voorstellen door de foto's (beelden) die men erover ziet. Laat dus deze fotografische beelden voor zich spreken... en dat is nu net wat ik mis in bovenstaande foto's.

Comment

Re: De Eindoplossing

Ik volg Beeldmaker gedeeltelijk.

Waar ik hem minder volg :

1) Sommige beelden krijgen pas hun betekenis mits de nodige achtergrondkennis (of context). Voor mij is er een verschil tussen een portret van een wat oudere man met een dikke neus, of datzelfde portret, wetende dat het Leonard Cohen (ik zeg maar wat) is. Of sterker : de bekende foto's van de conferentie van Jalta: drie oude mannen op een bankje tegenover Churchill, Stalin en Roosevelt op een bankje. Context en uitleg doen er wat mij betreft wel degelijk toe. Zo ook de villa in Wannsee : zeer charmant voor de leek, van een onvoorstelbare gruwel voor wie de achtergrond kent, ook al is daar geen druppel bloed gevloeid.

2) Deze reeks had totaal niet de bedoeling de gruwel weer te geven (dan had ik wel gekozen voor de galg, de fusileermuur met kogelgaten, het verdrinkingsbassin, de isolatiecellen enz.). Ik wou het kille en het industriële van het proces illustreren, niet zo zeer weergeven.

3) Wat is een snapshot ? Ik weet dat ik zowel bij de opnamen, de bewerking als de uiteindelijke keuze van de weergegeven foto's tijd heb genomen. Hierbij een warme oproep aan Beeldmaker en anderen (en dit is echt geen provocatie) om aan te geven welke foto's hij een te hoog snapshotgehalte vindt hebben, en waarom. Uiteindelijk wil ik wel graag bijleren ! Dank dus reeds op voorhand !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                  .... Hierbij een warme oproep aan Beeldmaker en anderen (en dit is echt geen provocatie) om aan te geven welke foto's hij een te hoog snapshotgehalte vindt hebben, en waarom. Uiteindelijk wil ik wel graag bijleren ! Dank dus reeds op voorhand !
                  Foto 1:
                  Er zit totaal geen compo in. Halve ramen boven , Halve landkaart rechts, Wat is het onderwerp?
                  Foto2:
                  We kijken allen naar boven en klikken. Waarom nam je deze foto van opzij, het doel van de halve poort? Dus ook geen boeiende compo.kortom: point & shoot
                  Foto3:
                  Wat wil je laten zien, staat er niet teveel op de foto? Is de verbrandingsoven duidelijk genoeg ? Doet me denken aan, ik kijk vlug door de deur en druk rap op het knopje.
                  Foto4:
                  We zijn op de goede weg, Goed gebruik gemaakt van de onscherpte, maar waarom precies het scherpe gedeelte in het midden, staat daar net je scherpstellingssensor ? Kon je het scherpe gedeelte dmv compositiewijziging naar een hoek brengen, in ieder geval uit het midden, kwam dit zeker en vast de sterkte van het beeld tengoede. Ok, wilde je de scherpte in het midden? Dat kan ,maar dan zou ik liever meer symmetrie in je foto willen zien.
                  Foto5:
                  Vind ik goed, puntuit.

@dgdirk: elke beoordeling door mij gegeven is puur persoonlijk. Elke persoon kan er een andere mening over hebben, dus laat de anderen nu maar komen.
                  Fotoverhalen Forum voor het plaatsen van een reeks foto's die een verhaal vertellen.
                  Hoop wel dat we hier de fotoverhalen reeksen ook mogen beoordelen. Indien niet , tja, zal dan wel een berisping krijgen van een Mod.
                  Mss nog een tip! Als je nog reeksen plaatst, probeer dan een meer homogene presentatie te brengen met gelijke formaten en manieren van afwerking. Dit is natuurlijk geen regel maar gewoon een tip. veel succes in de toekomst.

Comment

Beeldmaker : dank. Nu weten we waarom je dit snapshots vindt en kan ik daar eens over nadenken en iets van opsteken !

Ik denk niet dat er een probleem is over het leveren van commentaar, zeker ?

Anderen : laat u gaan !

Comment

Je zei het in jouw reactie op zich goed.
                      Je reeks legde een kil proces vast.
                      Ieder persoon wordt anders getriggerd in deze.
                      Sommige hebben inderdaad een wat vakantiefoto achtige indruk.
                      Maar de reeks telt.

Nee, ik heb niet iedere keer weer dezelfde gevoelens bij WO II reeksen.
                      Maar de tippel van besluitvorming naar uitvoering is een goed gekozen volgorde, en dus verhaal.

Kunnen de foto's beter ?? Jazeker, alleen heb ik daar nu even geen behoefte aan, daarnaast heeft Beeldmaker dit uitstekend op zich genomen.

Groeten maar weer.
                      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Working...
                      X