Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vladslo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vladslo

    Duist kerkhof;die veel wind deed opwaaien met de beelden van het echtpaar.
    Toen ik die foto's nam,en al die namen zag van die duitse jongens,denk ik dat 98 % liever thuis had gezeten,met familie,lief of vriend.Een verhaal doet de ronde dat beide kampen met kerstmis tesamen kwamen in 1917,tesamen zongen,ze waren aan beiden zijden de afslachtingen beu.

  • #2
    Re: vladslo

    Mooie foto's met een verhaal erbij.
    Misschien een kleine opmerking, het zou beter zijn als de afstand tussen de foto's onderaan gelijk was, dan kon hij zo als postkaart dienen.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: vladslo

      Twee jaar geleden was ik daar met een stuk of twintig IJslandse jongeren van zowat de dezelfde leeftijd als de gesneuvelde soldaten. Het was October en druilerig en die paar regendruppels die aan het gezicht van Kate Kollwitz hingen deden het beeld precies huilen.
      Ik heb daar toen voor hen "Vladslo" gespeeld van Willem Vermandere en het bleef vervolgens heel lang stil.

      Qua sfeer is Vladslo veel aangrijpender dan het megalomane van Tyne Cot.
      Misschien eens een idee om Vladslo te doen over 4 seizoenen ?

      Mooie foto overigens, mag idd als postkaart fungeren.

      PaulM

      Comment


      • #4
        Re: vladslo

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Twee jaar geleden was ik daar met een stuk of twintig IJslandse jongeren van zowat de dezelfde leeftijd als de gesneuvelde soldaten. Het was October en druilerig en die paar regendruppels die aan het gezicht van Kate Kollwitz hingen deden het beeld precies huilen.
        Ik heb daar toen voor hen "Vladslo" gespeeld van Willem Vermandere en het bleef vervolgens heel lang stil.

        Qua sfeer is Vladslo veel aangrijpender dan het megalomane van Tyne Cot .
        Misschien eens een idee om Vladslo te doen over 4 seizoenen ?

        Mooie foto overigens, mag idd als postkaart fungeren.

        PaulM
        Ik volg je helemaal. Op het Duits kerkhof heerst een ingetogenheid die aanzet tot bezinning ... terwijl Tyne Cot Cemetery een schrijn is voor de gevallen helden ter ere van de natie; de triomf van de overwinnaar. Maar met 25.638 gesneuvelde soldaten op het kerkhof van Vladsloo en 11.956 gesneuvelden op Tyne Cot Cemetery waren er geen winnaars ... alleen verliezers.

        Het treurende ouderpaar van kunstenares Kate Kollwitz vertolkt dat verlies op een zeer aangrijpende manier. Zij maakte de beelden voor haar gesneuvelde 18-jarige zoon Peter, die aan de voet van deze beelden begraven ligt.
        Het is dan ook kenmerkend en tegelijk tragisch dat Kate Kollwitz bij het aantreden van de Nationalsozialisten in 1933 haar aanstelling aan de "Preußischen Akademie der Künste" in Berlijn kwijtgeraakte, haar werken uit openbare collecties werden verwijderd en ze tentoonstellingsverbod kreeg opgelegd ... omdat haar sociaal geëngageerd werk als "entartete kunst" gebrandmerkt werd.

        Comment


        • #5
          Re: vladslo

          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
          Het is dan ook kenmerkend en tegelijk tragisch dat Kate Kollwitz bij het aantreden van de Nationalsozialisten in 1933 haar aanstelling aan de "Preußischen Akademie der Künste" in Berlijn kwijtgeraakte, haar werken uit openbare collecties werden verwijderd en ze tentoonstellingsverbod kreeg opgelegd ... omdat haar sociaal geëngageerd werk als "entartete kunst" gebrandmerkt werd.
          Gelukkig volgde later eerherstel, en nu kan je een van haar mooiste beelden bewonderen in de "Neue Wache" op Unter den Linden in Berlijn !

          Ik vind dit een mooie reeks. Het voorstel om de "vier seizoenen" te bekijken lijkt me waardevol !

          Comment

          Working...
          X