Kawah Ijen. Daar waar je de hel inademt.
Afgelopen jaar was dit het fotomoment dat mijn emotie's op de proef stelde.
In deze vulkaan in het oosten van Java wordt sulfer gewonnen. Een vakbond kennen ze hier blijkbaar niet, want de werkomstandigheden zijn uitermate slecht. De zwaveldampen snijden je adem af en doen je ogen branden. Geen pretje als de wind plotseling draait en je niet weet waar de 'uitgang' is. Ademen gaat niet meer. Je volgt gewoon de hoest- en rochelgeluiden van het werkvolk.
Met een gewicht van 40 à 60 kg op hun schouders klauteren de 'slaven' de vulkaan in en uit. Hier boven geniet je nog van het prachtige uitzicht over het kratermeer.
Maar vanaf hier krijgt je vakantiegevoel een wel heel drastische wending.
Met ijzeren staven hakken ze de sulfer los.
Sulfer wordt eerst los 'geweekt' door er water over te spuiten. Dan loopt het door buizen omlaag, waarna het in geconcentreerde vorm weer stolt.
- - -
Tranende ogen.
- - -
Enkel de baas heeft een masker. De rest steekt een vod in hun mond.
- - -
Ondanks alles ... toch nog roken.
-----------------------------------------------------------------------
Ondanks dat deze setting prachtige kleurenfotografie oplevert, beklemtoont deze benadering naar mijn mening het best het gevoel dat ik eraan over heb gehouden.
PS: Kleurenfoto's vind je hier
Afgelopen jaar was dit het fotomoment dat mijn emotie's op de proef stelde.
In deze vulkaan in het oosten van Java wordt sulfer gewonnen. Een vakbond kennen ze hier blijkbaar niet, want de werkomstandigheden zijn uitermate slecht. De zwaveldampen snijden je adem af en doen je ogen branden. Geen pretje als de wind plotseling draait en je niet weet waar de 'uitgang' is. Ademen gaat niet meer. Je volgt gewoon de hoest- en rochelgeluiden van het werkvolk.
Met een gewicht van 40 à 60 kg op hun schouders klauteren de 'slaven' de vulkaan in en uit. Hier boven geniet je nog van het prachtige uitzicht over het kratermeer.
Maar vanaf hier krijgt je vakantiegevoel een wel heel drastische wending.
Met ijzeren staven hakken ze de sulfer los.
Sulfer wordt eerst los 'geweekt' door er water over te spuiten. Dan loopt het door buizen omlaag, waarna het in geconcentreerde vorm weer stolt.
- - -
Tranende ogen.
- - -
Enkel de baas heeft een masker. De rest steekt een vod in hun mond.
- - -
Ondanks alles ... toch nog roken.
-----------------------------------------------------------------------
Ondanks dat deze setting prachtige kleurenfotografie oplevert, beklemtoont deze benadering naar mijn mening het best het gevoel dat ik eraan over heb gehouden.
PS: Kleurenfoto's vind je hier
Comment