Een senior member suggereerde dat het beter was mijn foto's van deze 64 jaar geleden gecrashte reus in een reeks te tonen in deze rubriek in plaats van foto per foto bij urbex. Er zijn enkele foto's bij die ik reeds apart toonde en ook enkele nieuwe. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Op 18 maart 1953 vloog een gigantische B-36 USAF bomber in de nabijheid van Burgoynes Cove (een piepklein gehuchtje in een afgelegen gebied van Newfoundland) tegen een bergrug.
De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
Alle inzittenden kwamen om het leven.
Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.
DSC_7578 by Raf Strobbe, on Flickr
Met wat geklauter over de wrakstukken kon ik me in dit staartstuk wringen en dat gaf volgend beeld:
DSC_7549 by Raf Strobbe, on Flickr
De linkervleugel ligt bovenop een heuveltop. De vleugels werden eerst afgerukt tussen de bomen en nadien vloog de romp alleen door.
DSC_7532 by Raf Strobbe, on Flickr
Eén van de vier GE straalmotoren ligt een eindje verder op een andere top:
DSC_7526 by Raf Strobbe, on Flickr
De bossen liggen werkelijk volgestrooid met wrakstukken.
DSC_7557 by Raf Strobbe, on Flickr
Een propellerblad van één van de 6 P&W motoren. Elke propmotor had drie grote propellerbladen:
DSC_7559 by Raf Strobbe, on Flickr
Stukken van de romp en inhoud. Hier heeft blijkbaar een felle brand gewoed want ik vond grote gesmolten metaalbrokken. De rode kleur van de rots werd waarschijnlijk ook veroorzaakt door die brand.
DSC_7570 by Raf Strobbe, on Flickr
Eén van de interessantste stukken was de stoel van één van de piloten die ver weg midden in de bossen lag, en ook nog stukken van een pilotenjas. Uit respect heb ik deze laatste niet willen tonen. Ik heb die jas omhoog gehangen aan een boomtak niet ver van die stoel.
DSC_7566 by Raf Strobbe, on Flickr
Tenslotte het enorme neuswiel:
DSC_7574 by Raf Strobbe, on Flickr
Bedankt voor het kijken en alle reacties welkom,
Raf.
Op 18 maart 1953 vloog een gigantische B-36 USAF bomber in de nabijheid van Burgoynes Cove (een piepklein gehuchtje in een afgelegen gebied van Newfoundland) tegen een bergrug.
De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
Alle inzittenden kwamen om het leven.
Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.
DSC_7578 by Raf Strobbe, on Flickr
Met wat geklauter over de wrakstukken kon ik me in dit staartstuk wringen en dat gaf volgend beeld:
DSC_7549 by Raf Strobbe, on Flickr
De linkervleugel ligt bovenop een heuveltop. De vleugels werden eerst afgerukt tussen de bomen en nadien vloog de romp alleen door.
DSC_7532 by Raf Strobbe, on Flickr
Eén van de vier GE straalmotoren ligt een eindje verder op een andere top:
DSC_7526 by Raf Strobbe, on Flickr
De bossen liggen werkelijk volgestrooid met wrakstukken.
DSC_7557 by Raf Strobbe, on Flickr
Een propellerblad van één van de 6 P&W motoren. Elke propmotor had drie grote propellerbladen:
DSC_7559 by Raf Strobbe, on Flickr
Stukken van de romp en inhoud. Hier heeft blijkbaar een felle brand gewoed want ik vond grote gesmolten metaalbrokken. De rode kleur van de rots werd waarschijnlijk ook veroorzaakt door die brand.
DSC_7570 by Raf Strobbe, on Flickr
Eén van de interessantste stukken was de stoel van één van de piloten die ver weg midden in de bossen lag, en ook nog stukken van een pilotenjas. Uit respect heb ik deze laatste niet willen tonen. Ik heb die jas omhoog gehangen aan een boomtak niet ver van die stoel.
DSC_7566 by Raf Strobbe, on Flickr
Tenslotte het enorme neuswiel:
DSC_7574 by Raf Strobbe, on Flickr
Bedankt voor het kijken en alle reacties welkom,
Raf.
Comment