Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het leven zoals het is ... Afrikaanse materniteit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het leven zoals het is ... Afrikaanse materniteit

Pendragon,

zeer mooie en tegelijk ook wel schokkende beelden...
    je laat het forum even zwijgen...

Comment

Indrukwekkende reeks...

Vooral de foto van de moeder met een handicap, dat is (voor mij) een van de mooiste portretfoto’s die ik ooit gezien heb, juist omdat je hier zo in contact komt met een wereld/emotie achter de foto, en de foto zelf is ook nog eens ontzettend mooi gemaakt...

Een veelzeggende foto,
      Grote klasse...
      Last edited by natuurfreak; 3 januari 2008, 16:18.

Comment

je bent sterk in wat je doet!
        een pakkend fotoverhaal, met sprekende beelden!

Comment

mooi idee

aan gedacht alles naar zwart-wit en sepia om te vormen ?

Comment

Hi Pendragon,
            Erg ingrijpend verhaal en leuke beelden.Bij mij maakte je verhaal veel los omdat ik zelf ook indirect een beetje betrokken geweest met een paar malaria projecten in (jawel) Gambia twee jaar geleden. Ik studeer medisch biologie en een van de projecten waarmee we ons bezig hielpen was het winnen van Artimisinine.Het is een malaria middel die heel makkelijk te kweken is in woestijn en zeer goedkoop.Het werkt uitstekend tegen resistente varianten(zelfs tegen gevaarlijke Plasmodium falciparum )
            Het is inderdaad zonde dat mensen dan medicijnen innemen waar ze niets aanhebben. Vooral dat de artsen zich niet geod laten informeren is een beete triest

Comment

Prachtig gebracht beeldverhaal Jan.
              Je woont in een prachtige stad en dan terechtkomen in een dergelijke situatie lijkt "mensonterend" maar geloof mij ook bij ons bestaan nog erbarmelijke toestanden en ik moet daar niet echt ver voor gaan reizen...
              Ik zou nog een minder fraai beeld kunnen ophangen van die toestanden, maar zou het waarschijnlijk clandistien moeten doen...hier bij ons is het taboe en wil men het gewoon niet laten merken.
              Toch zijn er héél wat ouderlingen die naar hulp snakken maar die niet krijgen.
              Hulp is er nodig als je maar wil "kijken".
              Ik waardeer wél je werk en je hebt maar twee handen die je uit de mouwen kan steken maar leven als arme in een "luxewereld" is ook geen pretje.
              Ook die behelpen zich met vervallen medicatie, etenswaren waar de meesten van ons ze reeds in de afvalcontainer zouden kieperen...de verborgen armoede én eenzaamheid leeft ook onder ons....Belgen anno 2008!
              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
              BD0290BE

Comment

Prachtige beelden, perfecte verhalende foto's.
                Keep up the good work!!
                Groets, Gerhard
                Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Nogmaals dank voor de vele reacties

Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
                  mooi idee

aan gedacht alles naar zwart-wit en sepia om te vormen ?
                  Zwart wit zou bij een aantal beelden zeker een meerwaarde kunnen betekenen. In deze reeks heb ik echter willen proberen een realistisch beeld weer te geven en kleur leek me de beste keuze te zijn.

En sepia? Dat vind ik heel persoonlijk de beste manier om je foto's te verknallen. Ik zie het niet graag.

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
                  Hi Pendragon,
                  Erg ingrijpend verhaal en leuke beelden.Bij mij maakte je verhaal veel los omdat ik zelf ook indirect een beetje betrokken geweest met een paar malaria projecten in (jawel) Gambia twee jaar geleden. Ik studeer medisch biologie en een van de projecten waarmee we ons bezig hielpen was het winnen van Artimisinine.Het is een malaria middel die heel makkelijk te kweken is in woestijn en zeer goedkoop.Het werkt uitstekend tegen resistente varianten(zelfs tegen gevaarlijke Plasmodium falciparum )
                  Het is inderdaad zonde dat mensen dan medicijnen innemen waar ze niets aanhebben. Vooral dat de artsen zich niet geod laten informeren is een beete triest
                  Ik heb al een en ander gelezen over die Artimisinine. Hopelijk slaagt men er in om dat op grote schaal te produceren. Want malaria is en blijft een smerige ziekte die honderden miljoenen mensen bedreigt in diverse continenten. Ik heb de malaria afdeling van dat ziekenhuis bezocht en wat je daar ziet is niet proper.
                  En wat die artsen betreft. Ik heb in mijn commentaar bij de foto's niet geprobeerd om de toestand in de materniteit te idealiseren. Het meest schokkende is het totale gebrek aan hygiëne. De mensen hebben weliswaar een lichamelijke weerstand waar de onze niet aan kan tippen. Maar het is in deze zaken dat je ziet wat het woord onderontwikkeling betekent. De mensen zijn daar niet dommer of slimmer dan hier. Ze missen echter basiskennis die we hier vanzelfsprekend vinden, ondanks de scholing. En dat uit zich op diverse manieren.

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                  Prachtig gebracht beeldverhaal Jan.
                  Je woont in een prachtige stad en dan terechtkomen in een dergelijke situatie lijkt "mensonterend" maar geloof mij ook bij ons bestaan nog erbarmelijke toestanden en ik moet daar niet echt ver voor gaan reizen...
                  Ik zou nog een minder fraai beeld kunnen ophangen van die toestanden, maar zou het waarschijnlijk clandistien moeten doen...hier bij ons is het taboe en wil men het gewoon niet laten merken.
                  Toch zijn er héél wat ouderlingen die naar hulp snakken maar die niet krijgen.
                  Hulp is er nodig als je maar wil "kijken".
                  Ik waardeer wél je werk en je hebt maar twee handen die je uit de mouwen kan steken maar leven als arme in een "luxewereld" is ook geen pretje.
                  Ook die behelpen zich met vervallen medicatie, etenswaren waar de meesten van ons ze reeds in de afvalcontainer zouden kieperen...de verborgen armoede én eenzaamheid leeft ook onder ons....Belgen anno 2008!
                  De toestand lijkt niet mensonterend, ze is het effectief. Je bekijkt het altijd vanuit je eigen achtergrond. Dit fotoverhaal heeft als enige doel een persoonlijke ervaring weer te geven die ik in Afrika had. Die doet op geen enkele manier af van het feit dat er overal noden te lenigen zijn, in het verre zuiden en hier. Armoede is verwerpelijk, waar ze zich ook voordoet. Laat ons vooral niet in opbod gaan waar ze het verwerpelijkst is. De verborgen armoede in ons land ( niet enkel bij ouderen voor alle duidelijkheid) wordt steeds zichtbaarder, de kloof tussen zij die hebben en niet hebben ook. Als de kans zich voordoet zal ik zelf niet nalaten om ook dat in beeld te brengen. Da's de aard van dit beestje. Als ik de toestemming krijg van de betrokken mensen natuurlijk.

[edit]

Dit alles wil voor mij niet zeggen dat fotoverhalen per definitie schrijnende toestanden moeten weergeven.
                  Ik heb hier ook leuke, optimistische reeksen zitten, zelfs uit dat verre Afrika.
                  Last edited by pendragon; 5 januari 2008, 11:13.
                  Meer foto's op mijn website

Comment

De beelden spreken voor zich en de duiding eigenlijk overbodig (behalve de plaatsing misschien). Prachtig, sterk en pakkend reportagemateriaal, dat dan nog eens technisch hoogstaand is, wat het nog beter maakt.

Comment

Ik volg Festinalente volledig maar wil misschien toch even toevoegen dat ik ook enkele beelden graag in zwart wit zou zien. Sepia vind ik hier ook niet echt passen (romantiseerd vind ik).

Erg pakkende beelden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                        Ik heb al een en ander gelezen over die Artimisinine. Hopelijk slaagt men er in om dat op grote schaal te produceren. Want malaria is en blijft een smerige ziekte die honderden miljoenen mensen bedreigt in diverse continenten. Ik heb de malaria afdeling van dat ziekenhuis bezocht en wat je daar ziet is niet proper.
                        En wat die artsen betreft. Ik heb in mijn commentaar bij de foto's niet geprobeerd om de toestand in de materniteit te idealiseren. Het meest schokkende is het totale gebrek aan hygiëne. De mensen hebben weliswaar een lichamelijke weerstand waar de onze niet aan kan tippen. Maar het is in deze zaken dat je ziet wat het woord onderontwikkeling betekent. De mensen zijn daar niet dommer of slimmer dan hier. Ze missen echter basiskennis die we hier vanzelfsprekend vinden, ondanks de scholing. En dat uit zich op diverse manieren.
                        Ik weet niet hoe betrokken je bij dit alles bent en of mensen kent die het waarderen.Hier is een link naar het project(een deel ervan).als je meer informatie nodig hebt kan ik wel de email van Henk goris voor je ergelen.

Comment

Working...
                        X