Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Re: Stijn Meuris @ Arendonk Zingt en Swingt - Intens
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
En waarom moet je enkel zooms naar concerten meenemen ?
Een prime met vaste brandpuntsafstand is vaak toch beter dan een zoom ?
Wie zei nu ook alweer 'de benen zijn de beste zoomlens' ?
Da's toch duidelijk, dacht ik: artiesten bewegen op een podium en fotografen staan vastgenageld in de pit. De schietafstand verandert dus constant. Alleen een zoom brengt daar uitkomst. Maar geen 70-200 zoals ik dikwijls zie. Die heeft veel te veel tele-bereik. Een 24-105 is ideaal.
Da's toch duidelijk, dacht ik: artiesten bewegen op een podium en fotografen staan vastgenageld in de pit. De schietafstand verandert dus constant. Alleen een zoom brengt daar uitkomst. Maar geen 70-200 zoals ik dikwijls zie. Die heeft veel te veel tele-bereik. Een 24-105 is ideaal.
Jaja... vooral die F 4.0 is toppie.
Heb jij geen 24-70 2.8 en 70-200 bij op concerten? En 70-200 op een crop is mss. wat overkill, maar op een fullframe zeker niet.
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
Jaja... vooral die F 4.0 is toppie.
Heb jij geen 24-70 2.8 en 70-200 bij op concerten? En 70-200 op een crop is mss. wat overkill, maar op een fullframe zeker niet.
Whatever makes you happy! Als het maar een zoom is. Tussen haakjes: bij de 24-105 met zijn perfecte IS is f4 equivalent aan ca. f2, qua sluitertijd. Voor alle duidelijkheid: ik geef alleen maar tips, discussiëren doe ik niet.
Hierbij de twee bewerkingen die ik van Concertfoto doorkreeg,
gepubliceerd met zijn goedkeuren.
Ik heb mijn bemerkingen erop privé al gegeven.
Wat de terugkerende bemerking van "te donker" betreft. Ik meen dat de foto correct belicht is. Het donkere is de achtergrond die niet verlicht werd. De verlichting op Stijn Meuris bestond uit twee witte spots, ééntje van links voor en ééntje van achter. Het licht was dus gewoon zo.
Wat de bemerking over zoomlenzen betreft... het is inderdaad makkelijker werken. Het laat je toe om te kadreren zonder nadien nog veel te croppen, wat toch wel belangrijk kan zijn, als een foto nadien in groter formaat afgedrukt dient te worden.
Ik wissel meestal af tussen de 17-55mm en de 105mm vaste lens, en af en toe haal ik er eens een fisheye bij of mijn 50mm, omdat die toch toelaat bij slechte lichtomstandigheden, de ISO's toch te kunnen drukken. Bij camera's als een D90 is dat soms toch nog gewenst. Ik denk, voor mensen die veel concerten doen, dat zoomlenzen inderdaad veel praktischer zijn.
Iss. iets té in de nabewerking. Maar zoals ik eerder aanstipte: wat donkerte wegcroppen. En hoe het licht was, zie je als je naar de schaduw van de schouder in de hals onderaan etc. kijkt. Daarom ook dat deze foto van mij donkerder mag zijn: het plaatje klopt.
En zoomlenzen zijn zeker aan te raden bij concerten waar je niet veel bewegingsvrijgheid hebt. Als het riskeert donker te worden, neem je best (eigenlijk altijd bijhebben) een lichtsterke prime 35 - 50 - 85 mm mee (afhankelijk van de zaal). Los daarvan tip ik toch steeds op 2.8, maar bon... daar hangt meestal ook een kostenplaatje aan hé. En dan kom ik bij die 24-70 2.8 (café, ruimere shot bij groter podium) en de 70-200 2.8 (close-ups kroeg, ruimer gebruik groot podium). Wat je frontstage nog zeer veel ziet: de 85mm 1.8
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
de foto is geen uitspringer nog in negatieve noch in positieve zin........
gewoon goed.
Zo denk ik er ook over, vandaar dat je wss eerst geen reactie kreeg.
Als ik er dan toch kritiek op mag / moet geven, dan vind ik dat je weinig ziet op deze prent. Door de positie van de hand mis je veel expressie en ook het feit dat je zijn ogen niet ziet draagt daar aan bij.
Allez, een tijdje terug raadde iedereen me nog aan een 50 mm f 1.8 en 135 mm f 2 aan te kopen voor concerten te doen, maar nu denk ik dat de 24 -70 mm f 2.8 voor dezelfde prijs een betere lens was voor mijn Eos500D.
Nu ja, als ik een 5 D M II heb, is het weer een ander verhaal.
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
Allez, een tijdje terug raadde iedereen me nog aan een 50 mm f 1.8 en 135 mm f 2 aan te kopen voor concerten te doen, maar nu denk ik dat de 24 -70 mm f 2.8 voor dezelfde prijs een betere lens was voor mijn Eos500D.
Nu ja, als ik een 5 D M II heb, is het weer een ander verhaal.
Primes zijn enkel goed als je voor- en achteruit kunt bewegen, en niet in de pit zit vastgepind. En als je een heel concert hebt in plaats van de gebruikelijke 3 nummers (of 1 minuut zoals bij Beyonce een paar jaar terug).
Toch allemaal bedankt voor de reacties, de éne al meer terzake dan de andere. In sommige kan ik inkomen, in andere ook, maar net iets minder. Weeral wat geleerd, en da's 't voornaamste !
Menigen verschillen nogal.
Ik vind de originele foto beter. Het licht is inderdaad zachter en de compo in zijn geheel spreekt me meer aan.
Met de scherpte is er trouwens niet mis. Het enige minpuntje is het ontbreken van de pink.
De bewerking vind ik overdone.
Comment