Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lionel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lionel

zo onvoorwaardelijk zijn die lofbetuigingen niet hoor .

je vergelijkingspunt om een concertfoto goed te vinden, kan ik helemaal
    niet volgen. want in dat geval moet je alle foto's die die avond zijn genomen
    naast elkaar gaan leggen . trouwens, ieder zal wel een andere
    appreciatie hebben van wat een "goede" concertfoto is.

de door jouw uitgekozen foto's als vergelijkingsmateriaal zijn zeker niet mis,
    maar zijn van een ander "soort". ze geven geen close-beelden van de
    performer, maar hij kiest er eerder voor de man met torso of meer
    op de foto te zetten. en ook hij is wel degelijk geslaagd in het registreren
    van het concert, maar het lijken me niet veel meer dan gewone registraties.

ik denk trouwens ook wel dat digipcs357 méér dan enkel deze ene foto heeft
    overgehouden aan dit evenement ...

en nog even over dit:
    Er is geen enkele muziekcriticus die beter muziek kan spelen dan de
    groepen die hij beoordeelt (1) ... En ervaring lijkt me ook geen argument om
    direct de loftrompet te steken met een bepaalde foto. Je hoeft heus geen 30
    jaar ervaring hebben om een goede foto te maken. Goed materiaal, goede
    lichtomstandigheden en talent zijn veel belangrijker mijn insziens.(2)
    (1) je zou er van verschieten welke ceedeetjes er soms dienen beoordeeld te
    worden, gegarandeerd dat menig muziekcriticus deze muziek stukken beter
    kan maken ...
    (2) talent op de eerste plaats (ongetwijfeld). ervaring op een heel
    dichte tweede plaats (al was het maar om de foto's niet aan het toeval
    over te laten). licht is een factor die je niet in de hand hebt, en daar
    komt de ervarig boven, om te weten wàt je ermee kunt doen. en materiaal
    is een hulpmiddel. een goede fotograaf kan ook met middelmatig materiaal
    een goed tot zeer goed resultaat neerzetten, een middelmatig fotograaf zal
    zichzelf met een 1DsII en 85f1.2 écht niet overstijgen ...

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter.morlion Bekijk bericht
      ik ga ook veel meer akkoord met Puerte en Skin dan de onvoorwaardelijke lofbetuigingen waar hier overal mee gegooid wordt.

Persoonlijk vind ik dat je een concertfoto - als je niet bij het concert was - altijd moet vergelijken met wat andere fotografen presteerden. Je kunt in schitterende omstandigheden een middelmatige foto nemen die nog met kop en schouders (zeker qua kwaliteit) uitsteekt boven een uitstekende foto in een donker rokerig hol.

En als je ziet dat de fotograaf in kwestie (één van) de duurste consumercamera met de beste lens heeft gaat compositie en passie belangrijker worden, kwaliteit zou immers een basisvereiste moeten zijn met dergelijk materiaal in dergelijke omstandigheden.

Als je dan andere foto's bekijkt, zoals bijvoorbeeld die van goformusic - die ik trouwens helemaal niet goed vind - zie je dat Lionel Richie wel degelijk passionele poses aanneemt, en er veel vuriger grimassen en gebaren vast te leggen waren. Daarnaast was het decor en de videowall ook leuk om vast te leggen, wat de keuze voor een close-up misschien wat 'gemakkelijk' maakt.

En ten slotte vind ik het onzin dat je om kritiek te mogen geven hier 'het zelf beter moet kunnen'. Er is geen enkele muziekcriticus die beter muziek kan spelen dan de groepen die hij beoordeelt. Goede argumenten zijn het belangrijkste. En ervaring lijkt me ook geen argument om direct de loftrompet te steken met een bepaalde foto. Je hoeft heus geen 30 jaar ervaring hebben om een goede foto te maken. Goed materiaal, goede lichtomstandigheden en talent zijn veel belangrijker mijn insziens.
      100% akkoord met je laatste opmerking: het kan best dat ik het eten in een driesterrenrestaurant afkeur, ook al kan ik zelf nog geen ei deftig bakken. Maar... als ik die chef mijn afkeuring wil laten blijken, zal ik dat op een beschaafde en gefundeerde manier doen. Dàt is het verschil. Klein detail: ik vrees dat Canon het niet tof zal vinden dat je hun D1 Mark II N een 'comsumsercamera' noemt.
      En natuurlijk zitten er, in de reeks van 54 shots die ik van Lionel bewaard heb, nog exemplaren tussen mét videowall en wat meer schwung, maar de keuze van dit beeld is gemaakt in functie van de smaak van de gemiddelde BD-kijker. Kijk eens naar de startpagina en de HOF: overwegend statische, heel 'afgelikte', en technisch perfecte beelden. Ik heb ondertussen nog een paar meer dynamische alternatieven van ome Lionel gepost. Let wel: als er ergens opnamen zijn met de videowall, dan zijn die zonder fotopass (en dus zonder goedkering van het management) gemaakt, want na het derde nummer. Door iemand uit het publiek, dus...
      Last edited by Concertfoto; 7 maart 2007, 14:02.

Comment

Concertfoto, geen commentaar op je foto''s, daarvoor ken ik te weinig van de praktijk. maar een dikke pluim voor je reacties.
        Ik wou dat ik zelf altijd even beheerst en correct kon reageren
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skin Bekijk bericht
          Ik weet het dat het niet eenvoudig is om bekende artiesten te fotograferen.
          Ondertussen heb ik ook al een beetje ervaring hierin (Graspop, Living Colour, Wanda Jackson,...).
          Dit is één van de redenen dat ik terug meer naar de clubconcerten probeer te gaan of meer op festivals fotografeer. Op festivals kan je makkelijker andere beelden maken (sfeerbeelden van de toeschouwers bv).

'k probeer het voor mezelf zo boeiend mogelijk te houden.
          skin, heb even je site bezocht en vind de inhoudelijke waarde van je beelden vrij goed.
          denk nu niet dat ik je hierdoor aan mijn kant wil trekken in deze discussie nee, ik wil dat iedereen zijn vrije mening uit (hoeft niet zo bot te zijn als ik het hier gedaan heb maar een pro met 30 jaar ervaring moet daar maar tegen kunnen, heb trouwens nog nooit een amateur zijn foto's afgebroken integendeel !). Heb nogal de eigenschap heel vlug te zien of iemand het in hem heeft om al dan niet mooie plaatjes te maken. Met mooie plaatjes bedoel ik beelden die het gemiddelde overstijgen. Het is een kwestie van zien, het juiste moment afwachten en beschikken over de nodige ingebouwde creativiteit en dat heb je. Het technisch gedeelte is iets wat je kunt leren of kopen. Maar datgene wat een foto uniek maakt moet van jezelf komen en dat is iets dat je hebt of niet hebt .

Comment

hey puerte,

't is hier inderdaad niet de bedoeling om iemand aan zijn kant te krijgen of wat dan ook.
            gewoon een gezonde discussie over technische, inhoudelijke, ... aspecten van een gepresenteerd beeld.
            helaas, gaat het op dit forum meestal over het technisch en minder over het artistieke of inhoudelijke aspect. maar als je dat weet, moet je de commentaren ook met dit gegeven in je achterhoofd lezen.
            'k ga trouwens akkoord met je stelling dat ingebouwde creativiteit iets is wat je niet kan aanleren. (het technische wel)

voila, 'k sta aan je kant
            www.peterdejongh.be

Comment

hey puerte,

't is hier inderdaad niet de bedoeling om iemand aan zijn kant te krijgen of wat dan ook.
              gewoon een gezonde discussie over technische, inhoudelijke, ... aspecten van een gepresenteerd beeld.
              helaas, gaat het op dit forum meestal over het technisch en minder over het artistieke of inhoudelijke aspect. maar als je dat weet, moet je de commentaren ook met dit gegeven in je achterhoofd lezen.
              'k ga trouwens akkoord met je stelling dat ingebouwde creativiteit iets is wat je niet kan aanleren. (het technische wel)

voila, 'k sta aan je kant
              Even naar je site gaan kijken, Peter, en daar staat stomend spul op. Toch illustreert ook jouw site dat sommige performers - zoals bijvoorbeeld Wanda Jackson - zich veel minder tot pakkende beelden met veel beweging lenen dan andere. Ook jij moet je dan, net als ik, tevreden stellen met nogal statische shots. Maar dàt doet - noch bij jou, noch bij mij - iets af aan onze aangeboren creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                Even naar je site gaan kijken, Peter, en daar staat stomend spul op. Toch illustreert ook jouw site dat sommige performers - zoals bijvoorbeeld Wanda Jackson - zich veel minder tot pakkende beelden met veel beweging lenen dan andere. Ook jij moet je dan, net als ik, tevreden stellen met nogal statische shots. Maar dàt doet - noch bij jou, noch bij mij - iets af aan onze aangeboren creativiteit.
                merci !

je hebt overschot van gelijk dat de artiest die je fotografeert mee bepalend is voor het soort werk dat je kan afleveren.
                ... net dat maakt het zo boeiend zeker...
                www.peterdejongh.be

Comment

merci !

je hebt overschot van gelijk dat de artiest die je fotografeert mee bepalend is voor het soort werk dat je kan afleveren.
                  ... net dat maakt het zo boeiend zeker...
                  Yep, het is iedere keer weer anders, en zo wordt het nooit routine.

Comment

Working...
                  X