Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lionel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lionel

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    digipics357 heeft een prachtig motto in
    zijn handtekening staan, canonist ...

mm
    Jnderdaad, dat zegt het helemaal. Maar toch krijg ik de kriebel als in zulke onzin lees. 't Is sterker dan mezelf, blijkbaar.

Comment

Alleen maar lof voor zulke knappe beelden

I bow my head and disappear in silence.
      My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Tja en zo heeft ieder zijn voorkeuren.
        Deze foto is duizend maal beter dan die van Los Putas volgens mij.
        Dit is kunst.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Iedereen bedankt voor de commentaren en reactie's. Het is niet omdat we beroepshalve met 'foto's trekken' bezig zijn, dat (gefundeerde en met kennis van zaken geuite) kritiek niet meer welkom is en dat waardering geen deugd meer zou doen... Véél zelfs! Thks!

Comment

'k ga toch ook min of meer (dus heel wat genuanceerder) akkoord met de opmerking van puerte...
            het is een perfect scherpe foto van een beroemd performer.
            maar meer is het voor mij ook niet...
            Het is inderdaad wel heel statisch en ik ben ook niet zo mee waarom er voor dit beeld voor een diagonale compositie gekozen werd.
            Mijn inziens vraagt dit beeld van een easy listening performer naar een meer strakke/rechte compositie
            Dit beeld doet het voor mij ook niet (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat mr concertfoto een slecht fotograaf is !)

en nee, ik ga niet zeggen dat ik beter ben... maar dat neemt niet weg dat je iets goed kan vinden of niet...
            www.peterdejongh.be

Comment

In dat geval wil ik ook wel beargumenteren waarom ik het een top concertfoto vind. Ben nog niet zo lang registrerend bezig maar bezoek al 35 jaar concerten daarmee weet ik wel wat ik zou willen zien alhoewel dat een smaak kwestie is natuurlijk:

-de diagonale benadering zorgt ervoor dat er een geen storende afsnijdingen aan de handen en hoofd nodig zijn voor de compositie. In mijn ogen zo onopvallend dat je pas bij nadere bestudering constateert dat handen en hoofd in balans zijn.

-geen slagschaduwen

-zang en toch geen frons wat niet altijd bijdraagt en zeker niet in dit genre
              -ogen open én een lichtje erin

-door de onscherpe hand vooraan samen met de achtergrond (die wellicht iets spannender had mogen zijn) is er een mooie dieptewerking.

-naturel, wat deze artiest nog steeds kan hebben.

buiten de studio krijg je niet vaak de gelegenheid voor zo'n prent.

grtz
              TeleC@ster

PS ik wil wel een keertje mee
              het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
              Telecaster weblog
              km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

voila,
                dit noem ik nu eens interessante en gefundeerde opmerkingen.
                iedereen bekijkt de beelden vanuit z'n eigen optiek en vind er al dan niet de dingen in terug die hij/zij belangrijk vindt.

Ik hou persoonlijk meer van beweging.. trashfotografie,... maar dat neemt niet weg dat ik andere benaderingen in de fotografie niet waardeer.
                de opmerkingen van Telecaster doen mij terug naar deze foto kijken. Niet om m'n mening te herzien maar wel om 'm te bekijken vanuit zijn optiek...

Dit is toch veel interessanter en opbouwender dan te zeggen dat de foto op geen reet trekt of dat wanneer iemand kritiek geeft er direct terug een lap op geven dat hij/zij niks van fotografie kent.
                Er is al ambras genoeg in de wereld....

bedankt voor je opmerkingen Telecaster
                www.peterdejongh.be

Comment

Skin & Telecaster, nog bedankt voor de reacties. Dit zijn tenminste ter zake doende operkingen waar iedereen wat aan heeft. Ik ben het trouwens eens met de opmerking van Skin dat er weinig actie in het beeld zit. De meeste van onze concertbeelden zijn veel dynamischer (zie voorbeelden in de links eerder in deze draad), maar dat heeft natuurlijk alles met het onderwerp te maken. Van een performer als Eddy Vedder, die als een derwish over het podium raast, kan je natuurlijk stomender shots maken dan van deze gearriveerde zestiger, die het kalmpjes aan doet en met een 'zittend middenplein' optreedt. Voor kenners van het Sportpaleis zegt dat laatste àlles. Het toppunt op dit gebied was eerder dit jaar de blinde tenor Andrea Boccelli, die door een assistent het podium werd opgebracht en daar dan geen millimeter meer bewoog gedurende het hele concert. Maak daar maar 'flitsende opnamen' van... Er zijn dan de laatste tijd ook nog de andere beperkingen die almaar erger worden. Zo willen veel grote acts alleen nog maar dat er wordt gefotografeerd van aan de P.A., 50 meter of meer de zaal in. Daar staan dan 5 of 6 profs op een kluitje met dikke toeters op hun camera's... die allemaal exact hetzelfde registreren. Opwindende fotografie kan je dat niet meer noemen. Ik heb ooit aan het management van Eric Clapton gevraagd - hij is één van die artiesten die niemand in de pit wil - waarom dat zo was, en het antwoord luidde: "omdat in de States, als je fotografen vanuit de pit laat werken, ze regelmatig op de vuist gaan voor het beste plekje. Eric wil dat niet meer van zo nabij zien". Of hoe een paar losers het weer voor een hele sector naar de vaantjes hebben geholpen. Platenmaatschappijen worden ook almaar stenger: zo wordt de opnametijd de laatste jaren beperkt tot maximaal drie nummers, en meestal zijn het er maar twee of zelfs eentje. Heel wat anders dan een hele avond lang kunnen experimenteren, zoals dat in kleinere clubs meestal het geval is. Bovendien moeten we, om een fotopass te krijgen een contract tekenen dat bulkt van de copyrightclausules en de beperkingen. Wel wat frustrerend daarbij is, dat amateurfotografen op de eerst rijen in het publiek lustig het hele concert door staan te fotograferen (én flitsen!) met digitale compactjes, waarvan we hier allemaal weten welke goede resultaten die kunnen opleveren. Zonder contract en zonder beperkingen! Deze lange uitleg om maar even te illustreren dat concertfotograaf een heel toffe en opwindende job is, maar met zijn beperkingen en ergernissen, zoals ieder vak. Eigenlijk komt het hier op neer: als je van je hobby je beroep maakt, dan is de lol er af en toe een beetje af. Ik lig er dus niet wakker van als één of de andere nitwit mij op dit forum 'een beginnend amateurke' noemt. Da's een compliment, zeker als ik zie wat beginnende amateurs hier soms presteren!

Comment

respect

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Netjes gesproken Concertfoto.
                      Groetjes, Damiaan.
                      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Sluit ik mij bij aan. Met de toevoeging; "beter een beginnend amateurke", dan een "professionele Paparazzo"
                        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

ik ga ook veel meer akkoord met Puerte en Skin dan de onvoorwaardelijke lofbetuigingen waar hier overal mee gegooid wordt.

Persoonlijk vind ik dat je een concertfoto - als je niet bij het concert was - altijd moet vergelijken met wat andere fotografen presteerden. Je kunt in schitterende omstandigheden een middelmatige foto nemen die nog met kop en schouders (zeker qua kwaliteit) uitsteekt boven een uitstekende foto in een donker rokerig hol.

En als je ziet dat de fotograaf in kwestie (één van) de duurste consumercamera met de beste lens heeft gaat compositie en passie belangrijker worden, kwaliteit zou immers een basisvereiste moeten zijn met dergelijk materiaal in dergelijke omstandigheden.

Als je dan andere foto's bekijkt, zoals bijvoorbeeld die van goformusic - die ik trouwens helemaal niet goed vind - zie je dat Lionel Richie wel degelijk passionele poses aanneemt, en er veel vuriger grimassen en gebaren vast te leggen waren. Daarnaast was het decor en de videowall ook leuk om vast te leggen, wat de keuze voor een close-up misschien wat 'gemakkelijk' maakt.

En ten slotte vind ik het onzin dat je om kritiek te mogen geven hier 'het zelf beter moet kunnen'. Er is geen enkele muziekcriticus die beter muziek kan spelen dan de groepen die hij beoordeelt. Goede argumenten zijn het belangrijkste. En ervaring lijkt me ook geen argument om direct de loftrompet te steken met een bepaalde foto. Je hoeft heus geen 30 jaar ervaring hebben om een goede foto te maken. Goed materiaal, goede lichtomstandigheden en talent zijn veel belangrijker mijn insziens.
                          www.wannabes.be ~ www.morlion.net ~ Flickr

Comment

concertfoto, niet alleen sterk met de camera, maar ook met het toetsenbord

Comment

Ik weet het dat het niet eenvoudig is om bekende artiesten te fotograferen.
                              Ondertussen heb ik ook al een beetje ervaring hierin (Graspop, Living Colour, Wanda Jackson,...).
                              Dit is één van de redenen dat ik terug meer naar de clubconcerten probeer te gaan of meer op festivals fotografeer. Op festivals kan je makkelijker andere beelden maken (sfeerbeelden van de toeschouwers bv).

'k probeer het voor mezelf zo boeiend mogelijk te houden.
                              www.peterdejongh.be

Comment

@pieter, al bij stil gestaan dat concertfoto zijn beste beelden mss gewoon niet mag tonen ?

Comment

Working...
                                X