Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
BD0681BE -
Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown
Dank U, heel subtiel .... ;-)
Ik heb gewoon de waarheid geschreven, dat het een prachtige opname is van een schitterend moment.
Maar ik heb verder ook mijn eerlijk mening gegeven hoe zo'n opname tot stand komt omdat velen hier dit niet weten
En dan heb ik nog gezwegen over de dieren die hiervoor moeten sterven als lokmiddel om deze momenten te kunnen vastleggen ....
Maar anderzijds blijft het een schitterende opname die iedereen graag zelf had gemaakt, al gaan er héél veel bijna identieke opnames de ronde elk jaar opnieuw rond deze periode
(maar dat is nu eenmaal de commercie aan de moderne "natuurfotografie" workshops, http://polandwildlife.com/en/)
ps. en qua Hof is het uiteraard heel terecht dat deze verkozen is !
Proficiat met je HoF! Echt een heel mooi beeld.
Werd er ook voer neergelegd? Dat heb je niet bij een safari, hoor, Gilles - dus nooit een garantie wat je gaat zien daar. Maar dat neemt niet weg dat dit een prachtige actiefoto is…je moet het moment toch ook maar vastleggen en dan nog goed ook. Dikke proficiat, dus.
Grt, Ingrid.
Ingrid Vekemans Photography
Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching http://www.ingridvekemans.com
Mijn mening zonder iemand te viseren (dus excuus op voorhand als iemand toch knorrig zou worden :
Als je 4 keer per jaar op safari kan gaan, bijvoorbeeld aan de mara rivier, waar per toeval elk jaar een miljoen of wat beesten de rivier over knallen, dan is de kans veel groter dat er zich daar iets voordoet , dat zal leiden tot een uniek beeld. Dat kan je dus pay and click noemen want de meeste mensen kunnen maar één keer in hun leven op die plek gaan staan.
Nog een voorbeeld: Als je een zee van tijd hebt en bovendien een 600mm f4 met een goeie TC op een nikon D800, en je kan uren in de schuilhut gaan liggen, dan is de kans veel groter om een prachtig vogelbeeld te schieten dan wanneer je 10 uur per dag op bureau of fabriek of waar dan ook werkt, een 70-300 f4,5-5,6 en een nikon D90 hebt, en maar een paar uur op een maand ergens kan gaan fotograferen. In zekere zin is dat dus pay and click.
Wat is dus een authentieke natuurfoto die niet door 'pay and click' ontstaat? Is je materiaal pay and click? Het aantal keer dat je naar een goede plek kan reizen, is dat niet pay and click?
Wat ik wil zeggen is dat ik het zelf vrij moeilijk (en onnodig) vind om daar ergens een lijn in te trekken, en om foto's of fotografen in categorieën in te delen. Zo van: "ja, ok heel mooi, maar jij zit in die of die categorie of je hebt die of die lens, of je betaalde voor die en die reis, of ze leggen daar voer.
Nog niet zo lang geleden las ik hier een ontaarde discussie over de Tamron 150-600. Gewoon door te zeggen: goeie foto maar die lens lijkt me toch niet zo scherp reageerde de TC ziedend: "Ja maar jij hebt een 8000 euro lens , zo is het makkelijk". Jammer toch?
Vanmorgen zag ik een foto van een gerenommeerd professional van twee toucans. Ik dacht hem eigenlijk te posten (maar dat zou diefstal zijn), want ik zou er geld op gezet hebben dat de reacties gingen zijn: mooi moment wel jammer van de "drukke" achtergrond. Maar die foto is dan weer wel authentiek..genomen in de jungle, zonder voer.
Ikzelf verkies om niet te kijken hoeveel keer iemand op safari kan, hoeveel materiaal iemand zich kan permitteren, of welke reis iemand betaald heeft om een adelaar te zien die in plaats van zelf een muis te doden eens tussendoor komt knabbelen aan een dood dierke dat daar door een gids gelegd werd. Ik kijk gewoon naar het beeld, wetende dat 95% van de mensen hier slechts hun hobby uitoefenen, zonder ambities , en dat bijgevolg, als zij een adelaar in beeld willen, ze niet anders kunnen dan die reis te betalen. En zelfs dan had de TC niet de garantie dat dit daar ging gebeuren en dat hij dan nog ging kunnen afdrukken ook.
Ik heb deze discussie met aandacht gevolgd omdat ik de term "pay en click" ook een beetje ontoepasselijk vind. GillesH heeft dit goed gestoffeerd en inderdaad, waar ligt de grens wanneer je een dergelijke term gebruikt?
De foto is in ieder geval prachtig.
En ja, de arenden worden gevoerd om ze te lokken. In een wereld waar we de zeeën en oceanen tot op de bodem leegvissen, de poolkappen laten smelten, onze rasgenoten nog uitmoorden door zinloze oorlogen te voeren en er elke dag ongeveer 18.000 kinderen sterven door ondervoeding, ziektes en ontbering, mag het voeren van arenden om er een foto van te maken toch wel geklasseerd worden in de schuif "futiliteiten" zeker?
D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050 Flickr - JAlbum
Ik wil er nog één ding aan toevoegen voor ik écht stop (ik wil de zaag niet zijn ):
Als het gaat om 'commerce' zoals die polandwildlife zaken. Dan mag men zich ook de vraag stellen hoeveel centen daarvan naar de lokale economie gaan, en of dit bijdraagt tot natuurbehoud. Een mes met twee kanten hoor. Als je lokale gemeenschap centen verdient door arenden, gaan ze zich waarschijnlijk ook inspannen om hun habitat te beschermen.
En mijn vraag aan de TS: Als je dergelijke reis doet, kan je daar enkel iets gaan uitrichten als je het zwaar kanon op je toestel staan hebt, of kan je daar ook fun en resultaat behalen met een 300mm f4 pistoolke met TC? (want ik overweeg het ooit zelf te doen, I admit)
Comment