Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Prachtig portret. Ik weet niet of mijn voorganger serieus was over de bruine zweem, maar ik vind de kleuren inderdaad iets vervuild. Kleur is en blijft altijd erg subjectief, maar ik zou persoonlijk proberen om de kleuren iets op te frissen. Witbalansaanpassing zou een eerste stap kunnen zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van OostenBekijk bericht
Prachtig portret. Ik weet niet of mijn voorganger serieus was over de bruine zweem, maar ik vind de kleuren inderdaad iets vervuild. Kleur is en blijft altijd erg subjectief, maar ik zou persoonlijk proberen om de kleuren iets op te frissen. Witbalansaanpassing zou een eerste stap kunnen zijn.
Ik ben altijd serieus Er zit een bruinzweem overheen, zie je ook in je histogram. Ik merk de laatste jaren dat kleurzwemen soms een ondergeschoven kindje worden omdat kleur ook bij een kijker vaak smaakgevoelig ligt. Een kleine test op aut. niveau correctie zie je het direct. Kijk daarna naar het histogram en zie wat er is veranderd in je staafdiagrammetjes. Mijn ervaring leert me dat deze kleurzweem vaker voorkomt bij canon, en bij nikon de blauwe. Vraag me niet hoe het komt, want ook daar weet ik geen antwoord op.
Ik ben altijd serieus Er zit een bruinzweem overheen, zie je ook in je histogram. Ik merk de laatste jaren dat kleurzwemen soms een ondergeschoven kindje worden omdat kleur ook bij een kijker vaak smaakgevoelig ligt. Een kleine test op aut. niveau correctie zie je het direct. Kijk daarna naar het histogram en zie wat er is veranderd in je staafdiagrammetjes. Mijn ervaring leert me dat deze kleurzweem vaker voorkomt bij canon, en bij nikon de blauwe. Vraag me niet hoe het komt, want ook daar weet ik geen antwoord op.
En omdat het meestal niet wordt opgemerkt. Daarnaast is een kleurzweem soms wenselijk. In dit specifieke geval waarschijnlijk niet.
De zweem is hier inderdaad duidelijk aanwezig maar absoluut niet storend, volgens mij zelfs de sfeer scheppend in dit specifiek geval dan.
Als je deze hier uithaalt zal je een kouder beeld krijgen.
Maar zoals steeds, over smaken en kleuren .....
Ter verduidelijking van de discussie over kleurzwemen, leek het mij een goed idee om te laten zien wat ik bedoel.
Hieronder het origineel en daaronder een versie waarin de kleurzweem grotendeels verwijderd is. Een fors verschil zoals je ziet, maar ik ben dan ook bewust iets verder gegaan dan ik normaal gesproken zou doen, zodat je goed kunt zien wat er mogelijk is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de versie zonder kleurzweem, maar met minder contrast.
De aanpassing gaat naar mijn smaak ietsje te ver omdat het bruine tintje bijdraagt tot de sfeer,
maar in elk geval zijn de dwarsbanden op de pennen daarin duidelijk wit zoals ze horen te zijn.
Toch een prachtplaat hoor.
Bedankt Marsel voor de duidelijke uitleg in PB en het voorbeeld hier. Daar kunnen we allen van leren, chapeau dat je daar de tijd voor nam .
Iedereen bedankt voor reacties/tips/opmerkingen!
De aanpassing gaat naar mijn smaak ietsje te ver omdat het bruine tintje bijdraagt tot de sfeer,
maar in elk geval zijn de dwarsbanden op de pennen daarin duidelijk wit zoals ze horen te zijn.
Toch een prachtplaat hoor.
De zweem is hier inderdaad duidelijk aanwezig maar absoluut niet storend, volgens mij zelfs de sfeer scheppend in dit specifiek geval dan.
Als je deze hier uithaalt zal je een kouder beeld krijgen.
Maar zoals steeds, over smaken en kleuren .....
grts
Sieg
Ter verduidelijking van de discussie over kleurzwemen, leek het mij een goed idee om te laten zien wat ik bedoel.
Hieronder het origineel en daaronder een versie waarin de kleurzweem grotendeels verwijderd is. Een fors verschil zoals je ziet, maar ik ben dan ook bewust iets verder gegaan dan ik normaal gesproken zou doen, zodat je goed kunt zien wat er mogelijk is.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de versie zonder kleurzweem, maar met minder contrast.
Origineel:
Kleurzweem verwijderd:
Leuke discussie Sieg; Bedankt ook voor de uitleg waar ik helemaal in meega. De update Marsel is inderdaad wat ik bedoelde. Voor mij is hij zo veel mooier, maar...Respect voor de andere keuzes in smaak.
Mooi gedaan Marsel, al lijkt mij een versie tussen de twee in beter te zijn ?
Bij de originele heb ik het gevoel van 's morgens vroeg of 's avonds laat te zijn genomen, bij de update van jouw heb ik meer het gevoel van een opname overdag.
Weliswaar een bewolkte dag met zachte belichting
Mooi gedaan Marsel, al lijkt mij een versie tussen de twee in beter te zijn?
Eens, vandaar ook dat ik zei:
Een fors verschil zoals je ziet, maar ik ben dan ook bewust iets verder gegaan dan ik normaal gesproken zou doen, zodat je goed kunt zien wat er mogelijk is.
Comment