Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een meeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog een meeuw

Heel mooi, zo tegen die heldere hemel. Geeft me een enorm zomers gevoel.

Comment

Bedankt voor de positieve commentaren en de nuttige tips! Ik heb hier al heel wat uit opgestoken.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Mijn toestel staat bijna altijd op -0,33EV en dan moet ik met dergelijke foto's nog serieus het licht dicht draaien in Capture One.
        Spotmeting gebruik ik ook nog niet genoeg.
        Maar deze foto mag er voor mij toch zijn , spijtig dat ik zelf niet veel aan zee geraak.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

Dank voor je commentaar, Cois. Voor moeilijke belichtingen ben ik nogal eens geneigd om naar M-stand te schakelen, als gevolg waarvan je achteraf niet kunt achterhalen of je nu onder- of overbelicht hebt. Maar bij de klassieke Av-stand, heb ik doorgaans eer een -EV dan een +EV. Typische voor de 7D of gewoon voorzichtigheid van de fotograaf?
          Ik moet ook meer gaan werken met spotmeting.
          De zee is voor ons een kleine twee uur rijden, op voorwaarde dat er geen file is, en dat is vandaag de dag bijna elke dag het geval.
          Maar voor dit soort beelden is het de ideale omgeving.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Volgens mij is niet standaard te zeggen hoeveel je zou moeten plussen, hoeveelheid licht en ook de reflectie van het onderwerp zijn bepalend, ik hanteer het histogram en wil een raw file in de uiterst rechtse stop belicht hebben die mogelijk is, voordat er uitgebeten witten zijn uiteraard. Een beeldsensor is lineair opgebouwd, de meeste data zijn aan de rechterkant in het histogram, om kwalitatieve redenen alleen al gewoon slim om "rechts te belichten". een dergelijk RAW kan wel flets ogen, maar die werk je uit en zal dan niet meer flets zijn uiteraard. In situaties als dit maak ik om de belichting optimaal te hebben een proefshot en corrigeer aan de hand daarvan de belichting. De tinten in dit beeld vind ik heel aangenaam, op een formaat als dit mis ik trouwens de details niet, die zijn zo minuscuul dat naar mijn bescheiden mening toch al niet zo op zouden vallen, kortom, ik vind het een mooi beeld,
            groetjes,
            Loulou
            Loulou Beavers | fotoworkshops en fotoreizen | www.photo-moments.nl

Comment

Ik vind mooi en zeker ook met de blauwe lucht en witte wolkjes!
              Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Dank voor de mooie commentaar en de nuttige tips. Heel veel ervaring heb je hiervoor nodig, denk ik (en een aantal trefzekere, kant-en-klare oplossingen in je hoofd, om snel je instellilngen aan te passen). Een proefshot: allemaal goed en wel, maar dit gaat "meeuwensvlug", hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Dank voor de mooie commentaar en de nuttige tips. Heel veel ervaring heb je hiervoor nodig, denk ik (en een aantal trefzekere, kant-en-klare oplossingen in je hoofd, om snel je instellilngen aan te passen). Een proefshot: allemaal goed en wel, maar dit gaat "meeuwensvlug", hé.
                  Dat zal wel, ja, als ge ze niks te bikken geeft. Ze kunnen sur-plassen.

Comment

Working...
                  X