Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Mijn toestel staat bijna altijd op -0,33EV en dan moet ik met dergelijke foto's nog serieus het licht dicht draaien in Capture One.
Spotmeting gebruik ik ook nog niet genoeg.
Maar deze foto mag er voor mij toch zijn , spijtig dat ik zelf niet veel aan zee geraak.
Dank voor je commentaar, Cois. Voor moeilijke belichtingen ben ik nogal eens geneigd om naar M-stand te schakelen, als gevolg waarvan je achteraf niet kunt achterhalen of je nu onder- of overbelicht hebt. Maar bij de klassieke Av-stand, heb ik doorgaans eer een -EV dan een +EV. Typische voor de 7D of gewoon voorzichtigheid van de fotograaf?
Ik moet ook meer gaan werken met spotmeting.
De zee is voor ons een kleine twee uur rijden, op voorwaarde dat er geen file is, en dat is vandaag de dag bijna elke dag het geval.
Maar voor dit soort beelden is het de ideale omgeving.
Volgens mij is niet standaard te zeggen hoeveel je zou moeten plussen, hoeveelheid licht en ook de reflectie van het onderwerp zijn bepalend, ik hanteer het histogram en wil een raw file in de uiterst rechtse stop belicht hebben die mogelijk is, voordat er uitgebeten witten zijn uiteraard. Een beeldsensor is lineair opgebouwd, de meeste data zijn aan de rechterkant in het histogram, om kwalitatieve redenen alleen al gewoon slim om "rechts te belichten". een dergelijk RAW kan wel flets ogen, maar die werk je uit en zal dan niet meer flets zijn uiteraard. In situaties als dit maak ik om de belichting optimaal te hebben een proefshot en corrigeer aan de hand daarvan de belichting. De tinten in dit beeld vind ik heel aangenaam, op een formaat als dit mis ik trouwens de details niet, die zijn zo minuscuul dat naar mijn bescheiden mening toch al niet zo op zouden vallen, kortom, ik vind het een mooi beeld,
groetjes,
Loulou
Dank voor de mooie commentaar en de nuttige tips. Heel veel ervaring heb je hiervoor nodig, denk ik (en een aantal trefzekere, kant-en-klare oplossingen in je hoofd, om snel je instellilngen aan te passen). Een proefshot: allemaal goed en wel, maar dit gaat "meeuwensvlug", hé.
Dank voor de mooie commentaar en de nuttige tips. Heel veel ervaring heb je hiervoor nodig, denk ik (en een aantal trefzekere, kant-en-klare oplossingen in je hoofd, om snel je instellilngen aan te passen). Een proefshot: allemaal goed en wel, maar dit gaat "meeuwensvlug", hé.
Dat zal wel, ja, als ge ze niks te bikken geeft. Ze kunnen sur-plassen.
Comment