Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Naar aanleiding van de tips ivm mijn vorige topic post ik hierbij een andere meeuw uit dezelfde serie. Hopelijk is deze beter qua compo, licht en scherpte.
Deze vind ik beter als de vorige op elk vlak. Goed scherp op het oog en goed belicht. Echter is er iets wat mij opvalt, er is erg weinig detail in de witte veren. Het is mij niet helemaal duidelijk of deze in de raw file aanwezig zijn? Of heb je deze per ongeluk weggepoetst met antiruissoftware oid?
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Bedankt voor de commentaren. Ben ik echt blij mee!
Weinig detail in de witte veren. Dat klopt, en ik vrees dat er uit de RAW weinig meer te halen valt. (100% crop-screenshot van RAW-afbeelding in LR4, zonder enige bewerking; misschien is dit niet wat je precies zou willen zien? )
Les, monopod of statief of zo gebruikt ? Ik maak ook regelmatig foto's van meeuwen, uit de hand met mijn 100-400 en ondanks sluitertijden van 1/3200e zijn ze vaak niet zo scherp als ik wens. (nog n tip : + 1EV, maar dat wist je al)
Dank voor de tip, Johan. Ik heb regelmatig mijn monopod bij, maar deze is uit de hand. +1 EV moet ik zeker eens proberen (nee, wist ik niet. Deze is -0.7 EV)
lees hier plus 1 ev.
als het zulk helder weer is met zon ertussen door gaat mijn voorkeur toch echt naar je gekozen 0,7 ev om overbelichting tegen te gaan.
Dank je, Wil. Ik vrees dat ik met +EV inderdaad de mist zou ingegaan zijn. Wat niet betekent dat Johan geen punt zou hebben (Maar misschien spotmeting? Of onder andere weersomstandigheden? Verklaar je nader, Johan.)
Ik bedoel juist ook spotmeting Lesc.
En omdat die meeuw bijna helemaal wit is geef je met plussen extra licht erop en dat gaat er bij zonnig weer overheen.
Bij zwaar tegenlicht is het verhaal weer anders en bij een zeg maar bruine roofvogel ook.
slechts mijn ervaring maar leer graag van andere argumenten.
Ik vind die bruingebakken meeuw lang niet slecht, maar deze wolkige past beter bij de ... euh.... donzige lucht.
In bruin zit helemaal geen blauw, en dat geeft dus een agressiever contrast bij goed weer, denk ik.
Verder moet een witte bijna altijd in de min, maar zijn niet alle meeuwen wit.
In de plus krijg ge dat blauw niet en hebt ge dus ook niet het kleurencontrast.
Comment