Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Robin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Robin

Deze voormiddag heeft Robin een zelfportretje gemaakt

Voor de liefhebbers wat meer uitleg betreffende deze zelfportretjes:

De camera staat gewoon op statief in de tuin. Na een paar uur kan ik mij niet meer bedwingen en ga eens kijken welke leuke dingen er op het geheugenkaartje staan...
    De vogeltjes maken dus zelf hun portretje.

Dit is heel eenvoudig met een Pentax K-10D, K-20D, K-7 en de hier gebruikte K-5.
    Lens mag een stokoude volledig manuele Super Takumar 135 3.5 zijn; velen op het forum hebben er zo eentje, is voor 35 € tweedehands wel te koop.
    Alles van 100 tot 500 mm. is ok, maar er moet wel een schakelaar op de lens staan om de manuele focus in te schakelen, ofwel een volledig manuele lens.

Volgende instellingen op de camera:
    1. Catch-in-Focus inschakelen op het toestel
    2. AF schakelaar op het toestel op AF-S
    3. Middelste focuspunt selecteren (of de 5 centrale op de K-5)
    4. Continue opnamen selecteren
    5. Manueel scherpstellen op een leuk plaatsje waar je vogeltjes verwacht (let erop dat de ondergrond buiten de geselecteerde focuspunten valt)
    6. Diafragma kiezen (instellen op manuele lens of op toestel naargelang)
    7. Draadontspanner aansluiten en vergrendelen op continue opname
    8. Koffietje gaan drinken of aardappelen gaan schillen

Het leuke van die functie "Catch-in-focus" is dat het toestel volautomatisch opnamen begint te maken zodra er een vogeltje (of muis of eekhoorn...) één van de ingestelde focuspunten gaat activeren. Nadeel is wel dat het vogeltje met zijn kont naar het toestel kan gaan zitten
    Zodra het vogeltje weg is stopt het toestel met fotograferen tot er nog eentje op de goeie plaats gaat zitten.

Hopelijk beschikt uw toestel dus over die functie die door Pentax "catch-in-focus" genoemd wordt.
    Canon-gebruikers zullen dit systeem niet kunnen toepassen, Nikon, Sony, Oly... weet ik niet.

Veel succes ermee.
    Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Re: Robin

Mooie plaat en héél close
    Bedankt voor je uitleg over het totstandkomen van je "zelfportretjes", als ik het goed begrijp kan je dus ondertussen op je gemak iets anders doen terwijl de camera en de vogelkes het werk doen ? ... leuke optie bij Pentax, dat wist ik niet.
    Hmmmm, ik ben een Canon gebruiker en heb dus dikke pech want ik moet zelf op het knopke duwen

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Super interessant te lezen hoe dit plaatje tot stand gekomen is

Beeld op zich vind ik heel leuk! Superdicht en heel charmant weergegeven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Mooie plaat en héél close
        Bedankt voor je uitleg over het totstandkomen van je "zelfportretjes", als ik het goed begrijp kan je dus ondertussen op je gemak iets anders doen terwijl de camera en de vogelkes het werk doen ? ... leuke optie bij Pentax, dat wist ik niet.
        Hmmmm, ik ben een Canon gebruiker en heb dus dikke pech want ik moet zelf op het knopke duwen

grts
        Sieg
        Inderdaad, de camera en de vogeltjes doen het werk. Ondertussen dat Robin zichzelf kiekte was ik bezig met het middagmaal van mijn ouders voor te bereiden (doe de mantelzorg van mijn ouders, demente vader van 90).
        Dus de mogelijkheid om de natuur in te trekken met de Bigma zit er momenteel niet in.

Vandaar dus dat ik me op dit systeem toegelegd heb. En eerlijk gezegd, die scherpte en vooral het 3-D effect krijg je niet met een supertele.
        En voor de liefhebbers: body K-5 + een adapter zonder glas (de stand oneindig heb je hier toch niet voor nodig) kosten stukken minder dan een 500 mm. prime.
        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

een mooie
          grtz
          http://www.pbase.com/doxkes
          Nog in opbouw

Comment

Nooit geweten dat die technologie al bestond, dit is makkelijker dan een infrarood val.
            ( ook al vind ik zelf het wachten op en observeren van de vogels tijdens een fotografiesessie 1 van de leukere dingen)

Knappe foto met een uitstekende scherpte.

Mvg, Theo
            Mijn website: http://www.vlassen.be/

Comment

Heel interessante uitleg en het blijkt een lonende werkwijze te zijn, want dit plaatje vind ik echt heel mooi! Staat er ook scherp en close op!
              Grt. Jef

Comment

Knap hoor. Leuk dat je uitlegt hoe je dit voor elkaar krijgt.
                Mijn Nikon heeft deze functie in ieder geval niet.
                Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                MIJN WEBSITE

Comment

Prachtig hoor, ook het feit dat je deze techniek wil delen met andere gebruikers, nu allemaal nog overschakelen naar pentax
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

Comment

schitterend goed gevonden en wat een foto
                    Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Zeer mooi gedaan
                      Voor herhaling vatbaar

Comment

Gaat dat met Canon-gerief ook ?
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Inderdaad, heel mooi resultaat met deze techniek.
                          Ikzelf hou ervan om tot op het bot verkleumd in een tentje te zitten tot mijn doel er aan komt,
                          of misschien totaal iets anders dat dan wel niet voor mijn lens komt maar toch te zien is.
                          Maar ik begrijp dat, in uw geval, dit niet echt een optie is, en heb heel veel waardering en respect voor wat je dan wel doet.
                          En inderdaad, Canon mag dit ook wel voorzien op hun toestellen.
                          Zie ook flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Gaat dat met Canon-gerief ook ?
                            Dat vraag ik me ook af. Een infraroodval kost zo`n 140 euro. De aansluitset met Canon RS-80N3-kabel van 3,3 m, nog eens 40 euro extra.
                            Dergelijke remote shutter zou ook mogelijk zijn met de cmn3-acckabel van 100 euro, met pre-triggerknop (om de camera wakker te houden) in een on-camera-Flex TT5 (240 euro), die echter bijvoorbeeld de speciale batterijen van je Pocketwizard mini TT1 (ook zoiets kwa prijs) in een mum van tijd leegzuigt. Je kan die pre-trigger in combinatie met die Flex TT5 alleen toggelen met de Multimax versie 6 (300 euro), die geen ttl ondersteunt. Dat laatste heb je hier echter niet per se nodig.
                            ---
                            Mooi foto, trouwens.
                            Last edited by Poza; 16 januari 2012, 14:01.

Comment

dacht dat ik hier al op gereageerd had.....!
                              maar tis een prachtig plaatje.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X