Deze voormiddag heeft Robin een zelfportretje gemaakt
Voor de liefhebbers wat meer uitleg betreffende deze zelfportretjes:
De camera staat gewoon op statief in de tuin. Na een paar uur kan ik mij niet meer bedwingen en ga eens kijken welke leuke dingen er op het geheugenkaartje staan...
De vogeltjes maken dus zelf hun portretje.
Dit is heel eenvoudig met een Pentax K-10D, K-20D, K-7 en de hier gebruikte K-5.
Lens mag een stokoude volledig manuele Super Takumar 135 3.5 zijn; velen op het forum hebben er zo eentje, is voor 35 € tweedehands wel te koop.
Alles van 100 tot 500 mm. is ok, maar er moet wel een schakelaar op de lens staan om de manuele focus in te schakelen, ofwel een volledig manuele lens.
Volgende instellingen op de camera:
- Catch-in-Focus inschakelen op het toestel
- AF schakelaar op het toestel op AF-S
- Middelste focuspunt selecteren (of de 5 centrale op de K-5)
- Continue opnamen selecteren
- Manueel scherpstellen op een leuk plaatsje waar je vogeltjes verwacht (let erop dat de ondergrond buiten de geselecteerde focuspunten valt)
- Diafragma kiezen (instellen op manuele lens of op toestel naargelang)
- Draadontspanner aansluiten en vergrendelen op continue opname
- Koffietje gaan drinken of aardappelen gaan schillen
Het leuke van die functie "Catch-in-focus" is dat het toestel volautomatisch opnamen begint te maken zodra er een vogeltje (of muis of eekhoorn...) één van de ingestelde focuspunten gaat activeren. Nadeel is wel dat het vogeltje met zijn kont naar het toestel kan gaan zitten
Zodra het vogeltje weg is stopt het toestel met fotograferen tot er nog eentje op de goeie plaats gaat zitten.
Hopelijk beschikt uw toestel dus over die functie die door Pentax "catch-in-focus" genoemd wordt.
Canon-gebruikers zullen dit systeem niet kunnen toepassen, Nikon, Sony, Oly... weet ik niet.
Veel succes ermee.
Comment