Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte Stilte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Witte Stilte

Elk jaar hebben we op de fotoreis naar Japan wel een paar dagen met rijp - wat mij betreft een van de mooiste en meest fotogenieke winterverschijnselen.

Op een ochtend waren we al ruim voor zonsopgang onderweg zodat we de wilde zwanen wakker konden zien worden, en konden kijken naar hun fascinerende ochtendrituelen.

Naarmate we dichter bij het meer kwamen, zag ik dat de bomen bedekt waren met rijp, en besloot ik onze groep mee te nemen naar een van mijn favoriete en stille plekjes. We moesten eerst door een smal gebied met bomen en dichte vegetatie lopen, wat normaal gesproken een hoop geluid zou maken en de zwanen zou kunnen verstoren. Gelukkig lag er een meter sneeuw, de perfecte natuurlijke geluidsdemping.

Toen ik bij de oever aankwam, keken een paar zwanen even kort op, en sliepen daarna gewoon weer verder. Ik zette rustig mijn statief op en maakte deze foto.

Het is eigenlijk een heel ongebruikelijke vogelfoto, omdat het onderwerp heel klein in beeld is, je geen kop, ogen of snavels ziet, er is geen actie en geen indrukwekkend gekleurde wolkenpartijen. En juist daarom spreekt deze foto mij zo aan. De compositie heb ik zo gemaakt dat alle takken als het ware naar de zwanen wijzen.

Kijk vooral even naar de grote versie, want op dit kleine formaat komt de scene niet goed tot zijn recht.

>Klik hier voor grote versie<

Nikon D3s, AF-S 14-24/2.8, 1/125 @ f/16

Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Witte Stilte

witte stilte ... maar hier word ik stil van, prachtige foto, idem voor de kleuren en idem voor de compo
    Groetjes Vicky

Comment

Dit is inderdaad genieten....
      Je kan je de stilte zo voorstellen.
      mvg,
      Sandorfi.
      Look, I'm not an intellectual - I just take pictures.

Comment

wijs zicht!
        5D2, 50D, Sigma 8-16mm, Canon 24-70mm L 2.8, Canon 70-200mm L 2.8, Sigma 150mm 2.8 OS, Sigma 18-200mm OS

Comment

wat een gave compositie, heel knap

Comment

Marsel, je bent blijkbaar zowat de kunstige weg ingeslagen en uiteraard met succes wederom.
            Knappe plaat met een mooi dieptezicht, geen gemakkelijke opgave om tussen al dat wit toch nog detail te krijgen in de stammen en takken van de bomen.
            Het mooie kleurverloop in de lucht van het ijzige, mistige naar het subtiele blauwe is ook prima vastgelegd.
            Dus wederom een prachtige sublieme plaat zoals we van je gewend zijn en die we maandag uiteraard zullen terugzien in de HOF

Het enige wat ik een beetje raar kijken vind is de rimpeling op het water die vanuit de linkeronderhoek naar het midden van de horizon loopt maar ook vanuit de rechteronderhoek loopt deze naar het midden van de horizon.
            Waarschijnlijk komt dat door de extreme groothoek ?

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Sieg - dank voor je uitgebreide commentaar.

Die rimpeling die naar het midden van het beeld loopt is net als de takken het gevolg van de extreme groothoek. Op 14mm gebeuren rare dingen, maar je kunt de vertekening, zoals hier, ook heel goed op een creatieve manier gebruiken.

Comment

Als foto vind ik hem super
                Maar ik vind hem hier (bij dieren) niet op zijn plaats.
                Het is meer een mooi landschap met een paar zwanen .
                Mijn persoonlijke mening hé

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

Johan
                  Mij maakt het niets uit in welk onderdeel hij is geplaatst, dat je hem hier op het forum toont is al mooi genoeg.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Een prachtplaat.
                    catch the light before it slips away
                    lose the light and you will lose your mind

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                      Johan - geen probleem. De reden dat ik de foto hier plaats en niet bij landschappen, is omdat dit voor mij een foto is die over zwanen gaat. Ik probeer in mijn fotografie vaak verder te gaan dan pure registratie van het dier en streef er waar mogelijk naar vooral veel habitat te laten zien - vooral als die habitat erg de moeite waard is. Ik zie mijzelf dan ook vaak als dierenfotograaf die denkt als een landschapsfotograaf.

Voor mij zijn de zwanen hier het hoofdonderwerp, ook al zijn ze klein in beeld. Deze foto zegt zoveel meer over de wilde zwanen in Japan dan een foto van een vliegende zwaan, of een close-up. Daar heb ik er overigens ook zat van, maar die vind ik een stuk minder bijzonder.

Zonder zwanen zou deze foto als landschapsfoto niet goed werken - de zwanen zijn de focus van de foto en de hele compositie is er op gemaakt. Als ik hier een pure landschapsfoto had gemaakt, dan had ik een heel andere compositie gemaakt.

Hopelijk verklaart dat mijn keuze beter. Maar nogmaals, geen probleem - ik respecteer je mening.

Comment

van de bovenste plank dit!
                        http://www.pbase.com/martijn1/profile

Comment

(Meer krijg ik er niet uit)
                          https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

voor mij wringt de boel een beetje.
                            door de stand van de bomen, verwacht je die Zwanen daar niet.
                            de takken van de bomen lijken omhoog te gaan, maar het tegendeel is waar gezien de plaats van de Zwanen.
                            beetje vreemde compo dus.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb hem nu al verschillende keren bekeken...en blijf hem perfect vinden.
                              Groetjes, Ingrid.
                              Ingrid Vekemans Photography
                              Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching
                              http://www.ingridvekemans.com

Comment

Working...
                              X