Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macaca fuscata

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macaca fuscata

Een van mijn grootste bezwaren met dierenfotografie is dat de meeste onderwerpen al miljoenen keren zijn gefotografeerd en dat de foto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Een van de oorzaken daarvan is dat er over het algemeen meer aandacht aan de technische aspecten van de foto wordt gegeven, en erg weinig aan de creatieve, onderscheidende aspecten. Daarnaast speelt het bij natuurfotografen heersende verlangen om zo dicht mogelijk bij de waargenomen scène te blijven een belangrijke rol. Daar waar het bij een schilderij redelijk eenvoudig is om de hand van de maker in het kunstwerk te herkennen, is dat bij een gemiddelde natuurfoto veel moeilijker omdat er veel minder gebruik wordt gemaakt van de creatieve hulpmiddelen die de fotograaf ter beschikking heeft. Een goede foto van een hert van twintig jaar geleden ziet er dan ook vaak niet veel anders uit dan een goede foto van een hert annu nu. Vergelijk dat met bijvoorbeeld mode-, reclame-, naakt-, architectuur-, en zelfs documentairefotografie, en het verschil is duidelijk. Het gevolg is dat de stapel dierenfoto's astronomische hoogten heeft bereikt, en dat het aanbod de vraag ruimschoots overstijgt.

In een poging om meer originele en creatieve beelden van veel gefotografeerde onderwerpen te kunnen maken, mede vanuit een professioneel perspectief, ben ik vorig jaar begonnen met een techniek die veelvuldig door macrofotografen gebruikt wordt, maar zelden door fotografen van zoogdieren en grotere vogels: het gebruik van een losse flitser, op afstand bestuurd. Licht staat aan de basis van fotografie, en goed licht is cruciaal voor een goede foto. Maar in plaats van te wachten op het perfecte licht en de perfecte pose, heb ik besloten vaker het licht zelf te sturen.

Voor deze foto plaatste ik mijn flitser op een ongebruikelijke plaats: achter het onderwerp. De reden daarvoor was dat ik de stoom die van het wateroppervlak opsteeg goed kon benadrukken, en door flink te onderbelichten heb ik het onderwerp tot een silhouet gereduceerd met een mooie lichtkrans. Het resultaat ziet eruit als de ideale zonsondergang, maar dan midden op de dag gefotografeerd.

Nikon D3, AF-S VR II 70-200/2.8, 1/125 @ f/11, ISO 200, SB-900
    Last edited by Soeki Wan; 12 januari 2011, 23:00.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Macaca fuscata

Marsel,

Met sportfotografie (atletiek) heb ik een beetje hetzelfde gevoel. Eenmaal een professioneel niveau bereikt lijken je fotos steeds meer op de foto's van de anderen die eenzelfde niveau hebben. Dit inspireert me deze techniek ook eens in de sport te proberen.

Oh ja de foto: een hele sfeervolle plaat!
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
      Dit inspireert me deze techniek ook eens in de sport te proberen.
      Kijk wel uit met die mist he, daar komen ongelukken van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
        Kijk wel uit met die mist he, daar komen ongelukken van.
        Zal er op letten! Nou heb ik met hardlopers het geluk dat ze allemaal dezelfde kant op lopen dus dat valt mee.

Vraagje: Hoe lang is de macaca op hetzelfde plek blijven zitten? Oftewel hoeveel tijd is je gegund om dit te maken?
        Groetjes, KC
        www.sportbeelden.com

Comment

Prachtig resultaat, en fijne techniek , maar ....
          Ik had toch graag een beetje meer detail van de aap gezien, bv een lichte aftekenig van het oog, neus en mond, misschien met een klein beetje invulflits, of reflectie van de achterstaande flits..... ???? Ik weet ook niet of het mogelijk is?
          Groet Theo
          http://500px.com/diethe

Comment

Knappe sfeervolle plaat Marsel en heel goed uitgevoerd zoals we van je gewend zijn

Het verhaal dat je hier vertelt klopt inderdaad voor de volle 100%, ik kan je daar volledig in volgen. Maar het probleem is, vind ik persoonlijk, dat er hier vooral gekeken wordt naar het onderwerp (beeldvullend en (te) scherp) maar als je een bepaalde sfeer van de omgeving probeert weer te geven mede met je onderwerp krijg je weinig reacties.
            Maar zoals gezegd is dat mijn persoonlijke bevinding, ieder zal het op zijn manier wel ervaren.

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
              Vraagje: Hoe lang is de macaca op hetzelfde plek blijven zitten? Oftewel hoeveel tijd is je gegund om dit te maken?
              Heel kort, een paar seconden. Maar ze bewegen zich over het algemeen vrij langzaam door het water. In plaats van te wachten totdat de makaak op de juiste plek kwam, bewoog ik zelf totdat de makaak op de juiste lijn tussen camera en flitser kwam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diethe Bekijk bericht
                Prachtig resultaat, en fijne techniek , maar ....
                Ik had toch graag een beetje meer detail van de aap gezien, bv een lichte aftekenig van het oog, neus en mond, misschien met een klein beetje invulflits, of reflectie van de achterstaande flits..... ???? Ik weet ook niet of het mogelijk is?
                Ik respecteer uiteraard je mening, maar ik heb hier bewust gekozen voor een silhouet, en dat betekent weinig of geen detail. Een invulflits had namelijk het effect van de stoom ernstig verminderd. Foto's waarin de reflectie van de flitser te zien is heb ik uiteraard ook, maar die reflectie vind ik te hard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Maar het probleem is, vind ik persoonlijk, dat er hier vooral gekeken wordt naar het onderwerp (beeldvullend en (te) scherp) maar als je een bepaalde sfeer van de omgeving probeert weer te geven mede met je onderwerp krijg je weinig reacties.
                  Maar zoals gezegd is dat mijn persoonlijke bevinding, ieder zal het op zijn manier wel ervaren.
                  Hoe meer afstand je van je onderwerp neemt, hoe belangrijker de omgeving wordt en hoe sterker die omgeving moet zijn. In dit geval is de omgeving heel lastig en koos ik er daarom voor het onderwerp te isoleren. Mijn foto van een olifant bovenaan Victoria Falls is een goed voorbeeld van een foto waarin het onderwerp heel klein is, maar waar de omgeving buitengewoon spectaculair is - dan werkt zo'n wijdere benadering dus heel goed. Hoe mooier de omgeving, des te wijder ik over het algemeen zal schieten.

Comment

heel mooi vooral die grote uitvoering.
                    toch vind ik hem onder te krap.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

erg fraai
                      grtz
                      http://www.pbase.com/doxkes
                      Nog in opbouw

Comment

Heel interessant om weten hoe je deze "kunstzinnige foto" gemaakt hebt. En ik kan deze wel smaken hoor! Er zit een heel mooie sfeer in deze foto! Knap gedaan!
                        Grt. Jef

Comment

En nu heb ik deze nog eens ontdekt in de HOF! Proficiat met je terechte en welverdiende HOF-plaats!
                          Grt. Jef

Comment

Gezien in de HoF ! Fotografie van de bovenste plank
                            Proficiat !
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

Comment

P-R-A-C-H-T-I-G-E plaat! Werkelijk! Proficiat met je HoF!

Comment

Working...
                              X