Een van mijn grootste bezwaren met dierenfotografie is dat de meeste onderwerpen al miljoenen keren zijn gefotografeerd en dat de foto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Een van de oorzaken daarvan is dat er over het algemeen meer aandacht aan de technische aspecten van de foto wordt gegeven, en erg weinig aan de creatieve, onderscheidende aspecten. Daarnaast speelt het bij natuurfotografen heersende verlangen om zo dicht mogelijk bij de waargenomen scène te blijven een belangrijke rol. Daar waar het bij een schilderij redelijk eenvoudig is om de hand van de maker in het kunstwerk te herkennen, is dat bij een gemiddelde natuurfoto veel moeilijker omdat er veel minder gebruik wordt gemaakt van de creatieve hulpmiddelen die de fotograaf ter beschikking heeft. Een goede foto van een hert van twintig jaar geleden ziet er dan ook vaak niet veel anders uit dan een goede foto van een hert annu nu. Vergelijk dat met bijvoorbeeld mode-, reclame-, naakt-, architectuur-, en zelfs documentairefotografie, en het verschil is duidelijk. Het gevolg is dat de stapel dierenfoto's astronomische hoogten heeft bereikt, en dat het aanbod de vraag ruimschoots overstijgt.
In een poging om meer originele en creatieve beelden van veel gefotografeerde onderwerpen te kunnen maken, mede vanuit een professioneel perspectief, ben ik vorig jaar begonnen met een techniek die veelvuldig door macrofotografen gebruikt wordt, maar zelden door fotografen van zoogdieren en grotere vogels: het gebruik van een losse flitser, op afstand bestuurd. Licht staat aan de basis van fotografie, en goed licht is cruciaal voor een goede foto. Maar in plaats van te wachten op het perfecte licht en de perfecte pose, heb ik besloten vaker het licht zelf te sturen.
Voor deze foto plaatste ik mijn flitser op een ongebruikelijke plaats: achter het onderwerp. De reden daarvoor was dat ik de stoom die van het wateroppervlak opsteeg goed kon benadrukken, en door flink te onderbelichten heb ik het onderwerp tot een silhouet gereduceerd met een mooie lichtkrans. Het resultaat ziet eruit als de ideale zonsondergang, maar dan midden op de dag gefotografeerd.
Nikon D3, AF-S VR II 70-200/2.8, 1/125 @ f/11, ISO 200, SB-900
Comment