>Grote versie<
Zambia is een van de meest ongerepte safari bestemmingen in Afrika. Een scène zoals dit zou in de Serengeti of in Kruger NP een klein leger aan toeristen aantrekken, vechtend om de beste plek.
Toen ik deze foto nam in South Luangwa NP, waren er geen andere mensen in de buurt, en ik had de plek voor een aantal uren voor mijzelf. Zoals gewoonlijk was ik al ruim voor zonsopgang uit ons kamp vertrokken om op zoek te gaan naar een goed onderwerp. Al snel stuitten we op een kleine familie leeuwen die naast een omgevallen dode boom lagen te rusten. Het was nog tamelijk fris, met als gevolg dat de drie welpjes erg actief waren. Ze sprongen op de boom en elkaar, beslopen elkaar vanachter veel te kleine graspollen, en ze probeerden elkaar voortdurend te laten struikelen - een oefening voor later wanneer ze deze techniek gebruiken op prooidieren. Het was erg vermakelijk om naar te kijken. Na een tijdje werden de welpjes moe, en twee van de drie besloten er even bij te gaan zitten. Eerst de linker, even later kwam de rechter erbij zitten. Het is bijna een perfect spiegelbeeld, een betere pose kon ik mij niet wensen. Door mijn voertuig in een greppel te rijden was ik in staat het lage perspectief te krijgen.
Over een paar maanden keer ik weer terug naar dit spectaculaire gebied, en ik kijk ernaar uit om te zien hoeveel de welpjes zullen zijn gegroeid.
Nikon D2X, AF-S 600/4, 1/500 @ f/4, ISO 800
Comment